• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

بانک‌های قرض‌الحسنه چگونه از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنند؟

  • کد خبر : 97788
  • ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
بانک‌های قرض‌الحسنه چگونه از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنند؟
رئیس اداره کل حسابداری و بودجه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان طی ۲ سال اخیر یکی از اولویت‌ها و اهداف اصلی بانک‌های قرض‌الحسنه محسوب می‌شود که زمینه تغییر و تحولات گسترده‌ای را در راستای پیشرفت همه‌جانبه اقتصاد کشور فراهم کرده است.

به گزارش تجارت آوا به نقل از عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «اباذر هادی شایسته» رئیس اداره کل حسابداری و بودجه بانک با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه رادیویی گفت‌وگو با تأکید بر جایگاه ویژه و خاص بانکداری قرض‌الحسنه در کشور، اظهار داشت: یکی از قدیمی‌ترین نهادهای مالی در ایران، صندوق‌های قرض‌الحسنه هستند که حدوداً ۷۰ سال پیش نخستینِ آن‌ها راه‌اندازی شد. این صندوق‌ها تا به امروز به اشکال مختلف ادامه فعالیت داده‌اند و مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شاخصه کاری آن‌ها بدون ربا و بی‌بهره بودن وام‌های پرداخت شده به عموم مردم است.
وی در ادامه سخنان خود افزود: در آذر ماه سال ۱۳۸۶ بود که بحث قرض‌الحسنه وارد فاز جدی‌تری شد و توانست در قالب بانک فعالیت‌های مستمر خود را گسترش دهد. بدان معنا که در سال ۱۳۸۶ با تأسیس نخستین بانک قرض‌الحسنه رسمی کشور، توانستیم به این روند خداپسندانه و اسلامی، ماهیتی جدی و قانونی دهیم که خوشبختانه با استقبال بسیار گسترده‌ و فزاینده‌ای نیز روبرو شد.
شایسته با اشاره به روند فزاینده بانکداری قرض‌الحسنه در کشور بیان کرد: موضوع قرض‌الحسنه آن‌چنان جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد که امروزه شاهد فعالیت بیش از ۶۰۰۰ صندوق قرض‌الحسنه و ۲ بانک قرض‌الحسنه هستیم که بیش از ۱۲۰۰ صندوق قرض‌الحسنه زیر نظر سازمان اقتصاد اسلامی و وزارت اقتصاد کشور فعالیت می‌کنند.
وی در همین رابطه افزود: تنها موردی که در حال حاضر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بحث ساماندهی این صندوق‌های قرض‌الحسنه است تا همگی بر اساس یک قانون مشخص و در یک مسیر از پیش تعیین شده فعالیت کنند و شاهد اثربخشی بیش از پیش آن‌ها در عرصه اقتصاد کشور و افزایش رونق تولید داخلی باشیم.
رئیس اداره کل حسابداری و بودجه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ادامه داد: باید توجه کنیم که هدف اصلی از ایجاد و راه‌اندازی بانک‌های قرض‌الحسنه از دهه ۱۳۸۰ این مهم بود که با تجمیع و تجهیز منابع در بانک‌های قرض‌الحسنه قدمی مؤثر در مسیر رونق تولید و اشتغال‌زایی برداشته شود و مهم‌تر آنکه همه منابع ورودی به صورت قرض‌الحسنه در اختیار عموم مردم بالأخص افراد نیازمند قرار گیرد. در حالی که در بانک‌های تجاری شاهد چنین روندی نیستیم و این مهم به صورت کامل انجام نمی‌شد و تنها بخش کوچکی از منابع بانک‌ها در این مسیر به کار گرفته می‌شد که قابل توجه نبود.

شایسته با احصای شاخصه‌های اصلی فعالیت‌های بانک‌های قرض‌الحسنه، گفت: مهم‌ترین شاخصه‌های اصلی مزیت و فعالیت‌های بانک‌های قرض‌الحسنه که آن‌ها را از سیستم بانکداری تجاری متفاوت کرده، عبارت‌ است از تطابق نظام بانکداری با اصول اسلامی، عدم پرداخت بهره، کمک به اقشار کم‌توان و ضعیف جامعه، تحقق توسعه اجتماعی و اقتصادی میان عموم مردم، توسعه و رونق انواع کسب‌وکارها، افزایش درآمدها و بهبود وضعیت معیشت مردم و همچنین ایجاد همبستگی اقتصادی و اجتماعی.
وی همچنین با تأکید بر شرایط ویژه بانک‌های قرض‌الحسنه در راستای تحقق اهداف شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان طی ۲ سال اخیر یکی از اولویت‌ها و اهداف اصلی بانک‌های قرض‌الحسنه محسوب می‌شود که زمینه تغییر و تحولات گسترده‌ای را در راستای پیشرفت همه‌جانبه اقتصاد کشور فراهم کرده است.
شایسته گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با همکاری معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری همه توان و تلاش خود را به کار گرفته تا کمک قابل توجهی به این شرکت‌ها در دستور کار قرار دهد. با این حال نباید از یاد برد که ارائه وام بیش از ۷۵۰ میلیون تومان با اشخاص حقوقی در توان بانک‌های قرض‌الحسنه نیست و این مبلغ سقف پرداخت وام قرض‌الحسنه به اشخاص حقوقی است که از سوی بانک مرکزی مشخص شده است.
رئیس اداره کل حسابداری و بودجه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در زمینه شرایط ویژه و استثنایی بانک‌های قرض‌الحسنه در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: ما برای افزایش میزان حمایت خود از شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های مختلف دیگری را نیز در نظر گرفته‌ایم که مهم‌ترین آن‌ها، حمایت و ارائه وام به پرسنل و کارمندان این قبیل شرکت‌ها است.
وی در همین رابطه گفت: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان تمرکز پرداخت حقوق کارکنان خود را به بانک‌های قرض‌الحسنه انتقال ‌دهند، از این محل وام‌های قرض‌الحسنه به پرسنل معرفی شده از سوی شرکت‌ها پرداخت می‌شود که ضمن گره‌گشایی از مشکلات افراد، انگیزه کاری آن‌ها را نیز افزایش می‌یابد.
شایسته اظهار داشت: امیدواریم با حمایت‌های مستمر و همه‌جانبه دولت محترم، این مسیر ادامه یابد و شاهد رویدادها و اتفاقات مطلوب‌تری در این زمینه باشیم.

http://tejaratava.ir/?p=97788

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.