به گزارش تجارت آوا به نقل از روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، دکتر موسوی با اشاره به اینکه در سازمان تأمیناجتماعی، علاوه بر اسناد بالادستی، سیاستهای کلی تأمیناجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری بهعنوان مهمترین سند بالادستی، مسیر تحول را مشخص کرده است، گفت: از آغاز فعالیت دولت مردمی سیزدهم، مدیریت جدید تأمیناجتماعی با سه شعار “تحول، عدالت و اعتماد” کار خود را آغاز کرد و ما همچنان نیاز داریم که با هوشمندی کامل، نگاه تحولی خود را استمرار ببخشیم.
وی با تأکید بر اینکه سازمان تأمیناجتماعی متاثر از تحولات اجتماعی و اقتصادی است که در پیرامون آن اتفاق میافتد، گفت: ما در کنار اجرای برنامههای سنواتی، باید نگاه تحولی خود را حفظ کنیم و در حدی چالاک باشیم که اگر تهدیدی متوجه ما شد، آن تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به اینکه اساس همه فعالیتها در سازمان تأمیناجتماعی باید تلاش برای تحقق عدالت باشد، گفت: این عدالتمحوری از باب این است که هویت و مأموریت ما مبتنی بر عدالت است و امنیت ناشی از عدالت است که میتواند آسایش ایجاد کند. اگر عدالت را محور همه فعالیتها قرار دهیم، آن وقت میتوانیم ادعا کنیم یک سازمان ارزشمدار اعتمادآفرین هستیم.
وی با اشاره به اینکه در سازمان تأمیناجتماعی دو نگاه سلبی و ایجابی نسبت به آسایش وجود دارد، گفت: نگاه سلبی به آسایش، همان غلبه بر چالشها و تهدیدها است؛ اگر در کنار این مواجهه سلبی، با نگاه ایجابی تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، رضایت عمومی تولید خواهد شد.
دکتر موسوی با اشاره به اینکه در کنار برنامههای عملیاتی سالانه، هشت راهبرد کلان را در سازمان تأمیناجتماعی برای تحقق شعارهای “تحول، عدالت و اعتماد” در دستور کار داریم، گفت: اینکه امروز نشستی را حول این ۸ راهبرد ترتیب دادهایم و از عزیزان خواهش کردیم یک بار دیگر صدر تا ذیل این راهبردها را مورد بررسی قرار دهند، دلیلش این است که همچنان در برخی از این راهبردها آن طور که باید موفقیت نداشتهایم و به هدفی که میخواستیم، نرسیدهایم. اگر یکی از راهبردها سازمان افزایش بهرهوری دارییها است، امروز باید ببینیم در این حوزه کجا هستیم و به کجا میخواهیم برسیم.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به ضرورت مرور مستمر این راهبردها گفت: در حال حاضر برای افزایش بهرهوری و کاهش تخلفات احتمالی، هیچ راهی جز هوشمندسازی نداریم. تا مداخلات انسانی نابجا را در محاسبات بیمهای به حداقل نرسانیم، بستر برای تخلفات وجود خواهد داشت. صیانت از اموال و مبارزه با فساد صرفا با برخوردهای موردی حل نمیشود و کار اساسی باید صورت بگیرد و آن کار اساسی، به حداقل رساندن مداخلات انسانی در فرآیندهای بیمهای و محاسبات ریاضی و فنی است. در این راستا اگر الگوی یکپارچگی میان بیمه، مالیات و نظام بانکی را محقق کنیم حتماً با کاهش اختلافات و اعتراضات، رضایت عمومی حتماً افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به برخی زمزمهها مبنی بر بنبستانگاری در مدیریت تأمیناجتماعی، این ادعاها را نادرست خواند و افزود: برخی خیال میکنند سازمان تأمیناجتماعی در حوزه بیمه و درمان به بنبست رسیده است. در سازمان تأمیناجتماعی مادام که مسیر تحول برای توسعه روزافزون خدمات را در پیش بگیریم، بنبستی در کار نیست. فراز و فرود هست اما بنبست نیست و مسیر تحول را باید با قوت و قدرت ادامه بدهیم.
دکتر موسوی گفت: در بودجه سال آینده حدود ۱۱۴ هزار میلیارد تومان برای مصارف حوزه درمان پیشبینی شده که لازم است مدیران در بهرهوری این مصارف و مدیریت هزینهها دقت کنند. مصرف فقط مربوط به منابع مادی نیست، بلکه سرمایه انسانی هم در این رابطه مطرح است. باید ببینیم آیا در حوزه بیمه، درمان و اقتصادی، منابع به درستی مصرف میشوند یا خیر؟
وی با تاکید بر اینکه امروز بیش از همیشه مردم به خدمات سازمان تأمیناجتماعی نیاز دارند، به اهمیت مسئولیتپذیری و تعهد در میان مدیران سازمان اشاره کرد و گفت: حاج قاسم در نامهای نقل به مضمون به دخترشان مینویسند برای اینکه کار کشور روی زمین نماند، در چشمانم نمک میریزم که خوابم نبرد. یا نباید زیر بار مسئولیت برویم یا اگر رفتیم باید تا پای جان پای کار مردم و تعهدی که نسبت به کشور داریم، بایستیم.
دکتر موسوی با اشاره به اهمیت همافزایی و همگرایی در این نشست، بر مشارکت حداکثری مدیران سازمان تأمیناجتماعی تأکید کرد و گفت: در تسویه ۸۸ هزار میلیاردی بدهی سازمان به نظام بانکی، که دستاوردی بسیار ازرشمند بود اگر همصدایی و همافزایی در مجموعه سازمان وجود نداشت، این اتفاق نمیافتاد. این همگرایی در واگذاری سهام شازند به سازمان که اخیراً اتفاق افتاد هم بسیار پررنگ بود. این همگرایی که در سطوح مدیریت ارشد سازمان وجود دارد و بسترساز برخی موفقیتها شده، باید به سطوح دیگر توسعه پیدا کند.
وی افزود: عمدتاً مجموعههای اقتصادی زمانی به ایستایی میرسند که در تله “متوسط کارآمدی” و “متوسط درآمدی” گیر میافتند و به سطحی از موفقیت راضی میشوند. ما گاهی حرکت میکنیم و رشد هم داریم، اما از جایی به بعد این حرکت صعودی متوقف میشود. راهکار خروج از این وضعیت متوسط، خلاقیت، نوآوری و دانشبنیانی است.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به آسیبشناسی فعال و آسیب شناسی منفعل، بر بهکارگیری رویکرد آسیبشناسی فعال در این همایش تأکید کرد و افزود: در این نشست، علاوه بر اینکه در حوزههای رفع موانع راهبردی آسیبشناسی انجام میدهیم، باید راهکارهای رفع این آسیبها را هم پیدا کنیم. در واقع باید در منشور سیاستهای تأمیناجتماعی، راهکارهای خروج از آسیبها را در اولویت قرار بدهیم.