• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
4

همکاری بانک ایران زمین با کسب‌ وکارهای آنلاین/همه کارهای بانکی خود را در «فراز» انجام دهیم

  • کد خبر : 29583
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
همکاری بانک ایران زمین با کسب‌ وکارهای آنلاین/همه کارهای بانکی خود را در «فراز» انجام دهیم
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین از همکاری این بانک با کسب‌وکارهای آنلاین برای ارائه خدمات بانکی به مشتریان خبر داد.

فرهاد اینالوئی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در رابطه با وضعیت بانکداری الکترونیک در کشور طی سال‌های گذشته گفت: تاریخچه بانکداری دیجیتال در کشور به دو بخش ورود بانک‌های دولتی به بانکداری دیجیتال و ورود بانک‌های خصوصی تقسیم می‌شود.

وی افزود: بانک‌های خصوصی زودتر از بانک‌های دولتی وارد حوزه بانکداری دیجیتال شده و به این مهم واقف شدند که بحث تحول بانکداری دیجیتال می‌تواند کسب‌وکارها را متحول کند و مهم‌ترین دلیلش هم این بود که با ظهور فین‌تک‌ها و استارتاپ‌ها، بازیگران جدیدی به عرصه بانکداری وارد شدند که می‌خواستند سهمی از این بازار داشته باشند و ضمن تعامل با بانک‌ها این کار را انجام بدهند.

اینالویی ادامه داد: بانک‌های دولتی هم به اجبار وزارت اقتصاد و با نامه‌ای که وزارت اقتصاد ابلاغ کرد که نقشه راه خودشان را برای بانکداری دیجیتال مشخص کنند، به این موضوع ورود کردند که فرایند آن چندسال طول کشید و در روزهای پایانی دولت دوازدهم، سرانجام نقشه راه خودشان را تدوین کردند ولی هنوز ورود جدی به این حوزه نداشتند.

معاون بانک ایران زمین ادامه داد: ما اولین بانکی بودیم که در اواخر سال ۹۵ که شعارمان را «بانک ایران زمین، بانک دیجیتال» قرار دادیم، به این حوزه ورود کردیم.

اینالویی در رابطه با تاثیر کرونا بر بانکداری الکترونیک در کشور گفت: حال با شیوع کرونا، یکی از مقولاتی که در حوزه بانکداری دیجیتال مهم است، بحث رگولاتوری یا قوانین و مقرراتی است که باید از سمت بانک‌مرکزی و یا نهادهای ناظر وضع شود.

وی خاطرنشان کرد: چون ما قبلا سابقه این موضوع را نداشتیم، مشخص بود که به لحاظ قوانین مشکلات زیادی خواهیم داشت. یکی از بزرگترین این مشکلات این بود که در بانکداری دیجیتال اصولا مراجعه مشتریان به شعب بانک‌ها برای دریافت خدمات باید به حداقل برسد اما این با قوانین موجود مغایر بود.

وی افزود: می‌دانید که تا مدتی قبل حتی برای افتتاح حساب حتما حضور فیزیکی در بانک الزامی بود و فشار بانک مرکزی و بانک‌های خصوصی و سایر ذینفعان باعث شد درنهایت ستاد ملی مقابله با کرونا بپذیرد که الزامی به حضور نیست و بنظرم این موضوع به پیشرفت بانکداری دیجیتال در کشور بسیار کمک کرد.

معاون بانک ایران زمین ادامه داد: در کنار این موضوع کرونا باعث شد مردم به سمت خدمات غیرحضوری روی بیاورند که البته همه آن‌ها نیز از سوی بانک‌ها ارائه نمی‌شود، بلکه برخی خدماتی است که سایر اپلیکیشن‌ها ارائه می‌کردند و در کنار آن لازم بود که از خدمات بانکی هم استفاده شود؛ در نتیجه این ارتباط باعث شد زیرساخت بانکداری دیجیتال شکل بگیرد.

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در رابطه با برنامه آینده این بانک در حوزه بانکداری دیجیتال گفت: بانک ایران زمین از ابتدای سال ۹۶، دو سال اول را برای تکمیل زیرساخت‌ها گذاشت و سال ۹۷ و ۹۸ را به توسعه پلتفرم‌هایش پرداخت.

به گفته اینالویی، بانک ایران زمین بجای ارائه محصول، سرویس ارائه می‌کند و برای همین ، نیاز به طراحی و ساخت پلتفرم‌ها مختلف داشته است.

وی همچنین با اشاره به پلتفرم وب و موبایلی بانک ایران زمین تحت عنوان «فراز»، گفت: امروزه در فراز تمام آنچه یک مشتری خرد برای کارهای بانکی خود نیاز دارد؛ از افتتاح حساب گرفته تا درخواست دسته چک و پوز همه را می‌تواند بدون مراجعه به شعب بانک دریافت کند.

معاون بانک ایران زمین افزود: حال که زیرساخت‌ها و پلتفرم‌های ما تکمیل شده است، بیشتر به دنبال کسب ‌وکارها هستیم. کسب‌ وکارهای بانکداری دیجیتال به گونه‌ای هستند که در بستر آن مشارکت بین بانک و سایر ذینفعان شکل می‌گیرد.

اینالویی افزود: برای مثال ممکن است یک کسب ‌وکار به جای ارائه محصول، سرویسی را ارائه کند و چون ما سرویس‌های زیادی داریم، سعی می‌کنیم با کلونی‌های که مشتری زیادی دارند ارتباط گرفته به آن‌ها سرویس بدهیم. مثل اپراتورها، تاکسی‌ها و یا فروشگاه‌های اینترنتی که می‌خواهند در کنار خدمات خود خدمات بانکی هم ارائه دهند.

به گفته وی، همچنین این بانک قصد دارد اعتباراتی را در لحظه اعتباری به مشتریان این پلتفرم‌ها ارائه بدهد که بتوانند خرید کنند و اینگونه تعاملاتی بین بانک، آن کسب‌ وکار اینترنتی و مردم شکل می‌گیرد که همه از آن سود می‌برند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه این موضوع چه زمانی کامل و اجرایی شود، نیاز به تغییرات قوانین و تعاملات بانک و فین تک‌ها و نهایی شدن آن‌ها دارد اما به زودی از این خدمات رونمایی خواهد شد.

https://tejaratava.ir/?p=29583

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.