• امروز : دوشنبه - ۷ خرداد - ۱۴۰۳
5

مروری بر معماری سازمانی در شرکت‌های بیمه

  • کد خبر : 27080
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
مروری بر معماری سازمانی در شرکت‌های بیمه
معماری سازمانی برای ایجاد چابکی و انعطاف‌پذیری در مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرد تا چگونگی جریان اطلاعات، كسب‌وكار و فناوری را ارائه كند. معماری سازمانی از تحول دیجیتال، رشد فناوری اطلاعات و نوسازی IT به‌عنوان یك بخش پشتیبانی می‌كند و امکان استفاده از فناوری‌های نوین را برای مشاغل مختلف در دنیای مبتنی بر فناوری فراهم می‌كند.

معماری سازمانی برای ایجاد چابکی و انعطاف‌پذیری در مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرد تا چگونگی جریان اطلاعات، کسب‌وکار و فناوری را ارائه کند. معماری سازمانی از تحول دیجیتال، رشد فناوری اطلاعات و نوسازی IT به‌عنوان یک بخش پشتیبانی می‌کند و امکان استفاده از فناوری‌های نوین را برای مشاغل مختلف در دنیای مبتنی بر فناوری فراهم می‌کند.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، معماری سازمانی رویکردی ساختاریافته برای پرورش نوآوری در یک سازمان است و در یک جهان مبتنی بر فناوری، امکان استفاده از فناوری‌هایی نظیر رایانش ابری، اینترنت اشیا، یادگیری ماشین و سایر روندهای نوظهور را برای کارایی بهتر در مشاغل فراهم می‌کند. معماری سازمانی، اخیرا و با توجه به مطرح شدن مباحثی در خصوص تحول دیجیتال در صنعت بیمه و مواجهه شرکت‌های بیمه با چالش‌های جدید، مورد توجه قرار گرفته است.

در این راستا میز پژوهشی داده‌کاوی پژوهشکده بیمه، با هدف بررسی انواع مدل‌های معماری سازمانی و همچنین ضرورت توجه و بازنگری در معماری سازمانی برای تحقق تحول دیجیتال در صنعت بیمه، اقدام به تهیه گزارشی با عنوان «مروری بر معماری سازمانی در شرکت‌های بیمه» نموده است.

گزارش حاضر که توسط محدثه آهنگرانی و دکتر مهناز منطقی‌پور راهبر میز داده‌کاوی پژوهشکده بیمه نگاشته شده، ضمن معرفی معماری سازمانی و مزایای آن، به بازنگری در بنیان فناوری برای تحولات دیجیتال، سازگار شدن با روندهای جدید فناوری اطلاعات و رویکردهای معماری سازمانی قدیم و جدید پرداخته است.

در بخش پایانی گزارش نیز انواع مدل‌های مرجع معماری سازمانی برای صنعت بیمه ارائه شده که صنعت بیمه می‌تواند با استفاده از آن‌ها موجب هم‌سویی استراتژی فناوری اطلاعات با اهداف کسب‌و‌کار و همچنین بهبود استراتژی کسب‌و‌کار، نتایج و برنامه‌های عملیاتی گردد.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، از مزایای معماری سازمانی می‌توان به تصمیم‌گیری بهبودیافته، سازگاری بهبود یافته با تغییر تقاضا یا شرایط بازار، حذف فرایندهای ناکارآمد ، استفاده بهینه از دارایی‌های سازمان، پشتیبانی از تغییرات سازمان برای طراحی و سازماندهی مجدد، تسهیل ارزیابی معماری در برابر اهداف بلندمدت، ارائه نماهایی از معماری  IT به افراد خارج از  IT، یکپارچه سازی فرایندها در  IT و ساده‌سازی تیم‌های مالی اشاره کرد.

همچنین صنعت بیمه می‌تواند برای تغییر در استراتژی کسب‌و‌کار و نقشه راه فناوری اطلاعات خود با استفاده از معماری سازمان برنامه‌ریزی کرده و سرویس‌های کسب‌وکار را با هزینه کمتر، کیفیت بالاتر و سرعت بیشتر ارائه دهد. معماری سازمانی جدید باید قادر به ایجاد توانایی تغییرات مستمر در روند کسب‌و‌کار و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در شرکت‌ها باشد. انجام تغییرات اساسی در عملیات‌های متعدد سازمانی، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا به طور مداوم هم قابلیت‌های تجارت دیجیتال خود و هم فناوری‌های زیرمجموعه را ارتقا دهند.

علاقه‌مندان جهت مشاهده و دریافت متن کامل این گزارش می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1461/ مراجعه نمایند.

https://tejaratava.ir/?p=27080

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.