• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

آغاز بکار بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک

  • کد خبر : 126849
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
آغاز بکار بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی، ژئوماتیک 1403 امروز با حضور مقامات مختلف در محل سازمان نقشه برداری کشور آغاز بکار کرد.


به گزارش خبرنگار ما؛ در این رویداد،مقامات و کارشناسان در نخستین روش همایش به سخنرانی پرداخته و موضوعات مرتبط با این حوزه را ارائه کردند.
جاویدانه، رییس سازمان نقشه برداری کشور در این همایش گفت:بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی در هشت محور اصلی برگزار می‌شود.
رئیس سازمان نقشه برداری کشور در ادامه گفت: باتوجه به تغییرات گسترده تکنولوژی در بخش‌های جمع آوری، پردازش و نمایش اطلاعات در سال‌های اخیر تغییرات و پیشرفت‌های زیادی را تجربه نموده است که عدم آگاهی و استفاده از آن میتواند صدمات جبران ناپذیری را بر بدنه برنامه ریزی، تصمیم سازی و مهندسی کشور وارد نماید. این اهمیت وقتی صدچندان میشود که بدانیم بسیاری از داده‌های دنیای امروز دارای مولفه مکانی بوده و بدون آن کارآیی ندارند.
جاویدانه افزود:به طور کلی لازمست تا داده‌های مکانی با کیفیت مطلوب و با رعایت استاندارد‌های موجود جمع آوری، پردازش و در اختیار کاربران قرار گیرند. چنین اطلاعاتی در یک بستر مشترک میتوانند ضمن کمک به طرح‌های کلان کشور مانند آمایش سرزمین، ثبت و دیگر موارد نیاز‌های موجود در زمینه‌های محیط زیست، تغییرات اقلیم، حمل و نقل، مصرف بهینه منابع را نیز تامین کرده و رشد اقتصادی کشور را به ارمغان آورد.
محمد سعادت سرشت رئیس دانشکده مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی گفت: دیجیتال توئین کار ساده ای نیست ،مدل سه بعدی از اجسام و محیط برای شبیه سازی و تحلیل مکانی ثابت در طول زمان و بدون بهنگام رسانی مدل سه بعدی دارای محدودیت در جزئیات هندسی ،بافتی و توصیفی است.
به گفته او،در کشور هنوز نقشه دیجیتال معمولی است و باید به سمت دیجیتال توئین پیش برویم.
سعادت سرشت افزود: فتوگرامتری در بسیاری از مطالعات کاربردهای فراوانی دارد، از جمله: پروژه ها و مطالعاتی که به نحوی با نقشه در وسعت بالا سر و کار دارند، عکس برداری با پهباد که بخش اعظم فعالیت های بسیاری از شرکت های مهندسی به آن وابسته است و همچنین بازار کار اصلی رشته نقشه برداری همین فتوگرامتری است که برای ورود به این حرفه، یادگیری مفاهیم پایه آن امری ضروری است.
حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران نیز در همایش گفت:سازمان فضایی کشور از دهه ۸۰ با توسعه سنجش از دور و موارد دیگر فعالیت خود را آغاز کرد که خوشبختانه در ساخت ماهواره و پرتاب گر در مسیر درستی قرار گرفته است.
او افزود:همچنین اقدامات خوبی در حوزه قضایی برداشته شده است به طوری که حوزه فضایی امکان دسترسی به بازده نقشه های زمینی را در مدت کوتاه تر در اختیار قرار می دهد،ماهواره خیام در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفته اطلاعات نقشه ای را به صورت کامل در اختیار قرار داد.
سالاریه افزود: تصاویر ماهواره‌ای قابل ارائه شامل تصاویر ماهواره خیام با قدرت تفکیک مکانی یک متر به منظور تولید و به‌روزرسانی نقشه‌های پوششی کشور و نیز سایر داده‌های ماهواره‌ای مورد نیاز سازمان نقشه‌برداری کشور است که در ایستگاه‌های زمینی سازمان فضایی ایران دریافت می‌شود.
او گفت: سال گذشته با برخی از مجموعه های کشور تفاهم نامه ای منعقد شد به طوری که از تصاویر نقشه های فضایی می توان به راحتی استفاده کرد.
سالاریه افزود:ماهواره‌ای دیگر در سازمان فضایی در حال تکمیل و آماده پرتاب است،در کنار ماهواره خیام ماهواره‌ای دیگر اعم از پارس یک است و همچنین امسال دو پرتاب ماهواره دیگر را داریم.
به گفته او،محموله‌های تصویربردار ماهواره پارس ۱ می‌تواند در کمتر از ۱۰۰ روز ۹۵ درصد اراضی کشور را تصویربرداری کند.
همایش این رویداد دهم اردیبهشت ماه نیز ادامه خواهد داشت، نمایشگاه ژئوماتیک هم تا ۱۲ همین ماه دایر و هر روز از ساعت ۹ تا ۱۵ آماده بازدید علاقمندان است

https://tejaratava.ir/?p=126849

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.