• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1
گروسی و کیانی در جمع خبرنگاران تاکید کردند:

مناطق آزاد ماکو و ارس از ظرفیت های فروانی برخوردار هستند

  • کد خبر : 84738
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
مناطق آزاد ماکو و ارس از ظرفیت های فروانی برخوردار هستند

مدیران عامل مناطق آزاد ماکو و ارس گفتند: این مناطق به قدر کافی معرفی نشده و بدلیل موقعیت جغرافیایی از ظرفیتهای عظیم برای گردشگری، تولیدات صنعتی و معدنی و کشاورزی، صادرات، ترانزیت کالا برخوردار می باشند.

به گزارش تجارت آوا، حسین گروسی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در نشست خبری در پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ (نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران) با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو جوان ترین محدوده با عمری ۱۰ سال است، تصریح کرد: این محدوده نقطه اتصال اروپا و آسیا است، از غرب به شرق و شمال به غرب راه ارتباطی دارد و این کریدور به دلیل مزایایی که ایجاد می کند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

گروسی با تاکید بر اینکه ماکو می تواند نقطه ای لجستیکی برای کشور باشد، خاطرنشان کرد: ظرفیت ترانزیتی در این منطقه می تواند فرصتی برای افزایش درآمدهای ارزی کشور باشد که توجه چین برای استفاده از این کمربند بر اهمیت آن دامت می زند.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد در پیرامون کشور قرار دارند، تاکید کرد: توسعه از همین مناطق شکل می گیرد و با اجرای درست قوانین مناطق آزاد، اثر چشمگیر آن بر اقتصاد قابل مشاهده است.

وی با تاکید بر اینکه بهره مندی از ماکو برای طرح های ترانزیتی و لجستیکی بر شاخصه اقتصادی کشور تاثیر گذار است، تاکید کرد: ایجاد مشاغل و توسعه تجارت از مزایایی است که این منطقه آزاد را با اهمیت کرده است.

مجید کیانی مدیرعامل منطقه آزاد ارس نیز در این نشست خبری گفت: بخش خصوصی برای تولید و صادرات، پنج میلیارد دلار در منطقه آزاد سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه ۵۵۰ واحد خدماتی در ۱۲ شاخه صنعتی در منطقه آزاد ارس مشغول فعالیت است، اظهار کرد: خودرو، مواد غذایی محصولات نفتی مانند قیر، بنزین هواپیما و بنزین یورو ۴ از موارد تولیدی و صادراتی در این محدوده است که بر همین اساس فعالان بخش خصوصی توانسته‌اند رتبه یک صنعتی کشور در ارس به دست آورند.

وی با اشاره به ایجاد گلخانه و باغات مدرن در منطقه آزاد ارس، تاکید کرد: این اقدام، تصمیم درستی بود که موجب آن ۲۲۰ هکتار زمین زیر کشت رفت و ۲۸۵ هکتار گلخانه نیز به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

کیانی با بیان اینکه ارس قطب گلخانه هیدروپونیک کشور است، تاکید کرد: منطقه ارس باغات مدرن در حال توسعه دارد که مقرر شده تا محصولات استوایی که کشور واردکننده آن است، در این باغ‌ها کشت شود تا با تولید آنها نیاز کشور تامین شود و به صادرات نیز برسیم.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد باید متناسب با ظرفیت خود سنجیده شوند، تصریح کرد: ارس تاکنون مسیر خوبی را طی کرده و ظرفیت بیشتری برای بهره‌برداری دارد که باید برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه اجرای مشوق‌ها موجب جذب سرمایه‌گذاری می‌شود، گفت: برای تولید مشترک و صادرات به ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان و کردستان عراق تولید و صادر اقداماتی انجام شده است.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی مجدد کریدوری که از روسیه، گرجستان، ارمنستان نخجوان و جلفا می‌گذرد باید دوباره راه‌اندازی شود می‌توانیم اقدام به ترانزیت و تجارت کنیم؛ زیرا این مسیر پیش از آسیب‌های واردشده به ریل آن ۷۶ درصد سهم واردات را برعهده داشت که اکنون نیز نیاز به مذاکرات بین‌المللی دارد.

http://tejaratava.ir/?p=84738

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.