• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
4

هزینه احداث هر یک کیلومتر آزادراه به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است

  • کد خبر : 37511
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
هزینه احداث هر یک کیلومتر آزادراه به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: هزینه ساخت هر یک کیلومتر آزادراه در دشت به ۴۰ میلیارد تومان رسیده که افزایش قیمت قیر در آن مؤثر بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید کیانپور امروز در سیزدهمین همایش قیر و آسفالت با اشاره به افزایش قیمت قیر گفت: در حال حاضر هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه در دشت به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که نگهداری راه‌ها برای وزارت راه و شهرسازی در اولویت قرار دارد که مصرف قیر در آنها بالاست.

وی افزود: سال گذشته ۷۳ هزار کیلومتر پیمایش در شریان‌های اصلی کشور رخ داد که با بررسی‌های انجام شده، ۵۰ درصد این مسیرها از وضع مطلوب روسازی آسفالت برخوردارند و ۵۰ درصد نیازمند عملیات پیشگیرانه برای نگهداری راه‌ها هستند.

به گفته مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، ۳۵ هزار کیلومتر از راه‌های کشور نیازمند روسازی و نگهداری اضطراری هستند.

کیانپور با بیان اینکه در سال ۹۶ قیمت هر تُن قیر کمتر از ۹۰۰ هزار تومان بود، گفت: در حال حاضر قیمت هر تن قیر بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است. مجلس می‌گوید قیر رایگان به موقع به پروژه‌های عمرانی داده شود درحالی‌که مشکل جامعه مهندسی، شرکت راهسازی و دستگاه‌های عمرانی مانند سازمان راهداری و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل این است که قیر رایگان دیر به آنها داده می‌شود و تاکنون قیر رایگان به این دستگاه‌ها واگذار نشده است.

وی تأکید کرد: قیر باید در فصل مناسب راهسازی داده شود. در حال حاضر فرصت مناسبی برای عرضه قیر نیست. به آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک می‌گویند «برای نمونه‌برداری کیفیت قیر در کارگاه عمرانی حاضر باش ولی فصل سرما زمان مناسبی برای بررسی کیفیت قیر نیست».

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اظهار کرد: بر اساس مصوبه وزارت راه و شهرسازی، باید در همه پروژه‌های راهسازی شاخص IRI در آنها لحاظ شده باشد و بدون داشتن این فاکتور، پروژه نباید از پیمانکار تحویل گرفته شود.

کیانپور گفت: در حال حاضر روی کنترل کیفیت راهسازی کار می‌کنیم اما زمان آن رسیده که از روش‌های بهینه در هنگام ساخت بهره ببریم تا دچار اُفت کیفیت جاده و راه‌ها نشویم و نیازی به درزگیری راه‌ها بلافاصله بعد از ساخت نباشد.

http://tejaratava.ir/?p=37511

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.