• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0
با حضور وزیر نیرو آغاز شد

بهره‌برداری از واحد نخست تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن

  • کد خبر : 114543
  • ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
بهره‌برداری از واحد نخست تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن
آیین بهره‌برداری از نخستین واحد تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن در شرق استان تهران با حضور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران آغاز شد.

“علی‌اکبر محرابیان” در این آیین، ثبت رکورد ساخت و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن در یک سال را نمونه‌ای از تبلور اراده جهادی دانست که در مدت زمانی کم و با عزم و اراده کارکنان آبفای استان تهران، با اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

🔹 وی با بیان اینکه اصول شهرسازی ایجاب می‌کند که زیرساخت‌های حیاتی ازجمله تاسیسات آب و فاضلاب پیش از ساخت شهرها و اسکان جمعیت در شهرها ایجاد شود، بر لزوم تخصیص اعتبار موردنیاز در اجرای این پروژه‌ها تاکید و ابراز امیدواری کرد: با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن و سایر پروژه‌های در حال اجرا، به‌زودی شاهد تحول در شرق استان تهران باشیم. 

🔹 محرابیان بر اهمیت موضوع تصفیه فاضلاب و بازچرخانی پساب در شهرهای دارای تنش آبی اشاره کرد و گفت: در نقاطی که ما دارای تراکم جمعیت هستیم و همچنین مناطقی که منابع آب محدود دارند، ضرورت ایجاب می‌کند تا هرچه سریع‌تر طرح‌های فاضلاب در دست احداث را به نتیجه برسانیم.

🔹 وی بازچرخانی آب به صورت پساب تصفیه‌شده و بهداشتی را بهترین نوع منابع آب برای مصارف بخش صنعت و کشاورزی دانست و افزود: این منابع تا زمانی که شهرها دایر هستنتد، به صورت پایدار و بدون وابستگی به شرایط بارشی قابل تامین است.

🔹 وزیر نیرو با اشاره به بند “ع” تبصره ۸ قانون بودجه که این وزارت‌خانه را به بازتخصیص منابع آب موردنیاز صنعت از محل آب‌های نامتعارف مکلف می‌کند، گفت: مجموع مصرف صنایع کشور از منابع آبی کمتر از ۳ میلیارد‌ مترمکعب (۲٫۷ میلیارد مترمکعب) است و اگر تمام طرح‌های فاضلاب در کشور اجرا شود، بیش از چهار میلیارد متر‌مکعب پساب بهداشتی داریم که تخصیص این منابع به صنعت باعث جهش در این بخش خواهد شد.

🔹 به گفته وزیر نیرو، این اتفاق موجب تولید طولانی‌مدت و مستمر بدون ریسک بارش و همچنین ایجاد توسعه پایدار در سایه تولید طرح‌های صنعتی در کنار شهرها خواهد شد.

🔹 محرابیان در ادامه با اشاره به اهمیت تامین پایدار آب شرب در محدوده شرق استان تهران، بر ضرورت تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب رودهن و بومهن ظرف مدت یک سال و تسریع در ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فیروزکوه و دماوند تاکید کرد و افزود: با تامین آب موردنیاز کشاورزی و صنعت از محل پساب تولیدی، هم تامین آب شرب در این محدوده پایدار می‌شود و هم مشکلات محیط زیستی این محدوده برطرف خواهد شد.

🔹 در این آیین، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز گفت: واحد نخست تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن با ظرفیت ۴۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز جمعیتی معادل ۲۵ هزار نفر را زیر پوشش قرار می دهد.

🔹 “محسن اردکانی” افزود: عملیات اجرایی ساخت واحد نخست و تاسیسات مشترک این تصفیه‌خانه تیرماه سال ۱۴۰۱ در دستورکار این شرکت قرار گرفت و با توجه به اهمیت و ضرورت آن، بلافاصله عملیات اجرایی آغاز شد.

🔹 وی با بیان اینکه برای ساخت این تصفیه‌خانه ۲۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است، افزود: ساخت این تصفیه‌خانه ازجمله اقدام‌های مهمی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با کیفیت بسیار مطلوب در کشور رقم خورده و واحد نخست آن در مدت یک‌سال و با عزم و اراده کارکنان آبفای شرق استان تهران، ساخته شده است.

🔹 به گفته اردکانی، این تصفیه‌خانه با هدف جلوگیری از آلودگی منابع آب، خاک و محیط زیست، ارتقای سطح بهداشت عمومی، تولید پساب و تغذیه آبخوان‌ها در دستور ساخت قرار گرفته است.

🔹 تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن با فرآیند پیشرفته و از نوع لجن فعال با قابلیت حذف ازت و فسفر برای تصفیه فاضلاب تولیدی مساکن مهر و مهرآباد در زمینی به مساحت ۲۱ هزار مترمربع طراحی شده است و پساب حاصل از این تصفیه‌خانه برای مصارف کشاورزی، صنعت و تغذیه آب‌خوان‌ها استفاده خواهد شد.

http://tejaratava.ir/?p=114543

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.