• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

۱۴۵ نیروگاه خورشیدی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

  • کد خبر : 10964
  • ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۷:۰۸
۱۴۵ نیروگاه خورشیدی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

بیرجند – تجارت آوا – مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۵ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت هزار و ۴۰۶ کیلو وات در این استان راه‌اندازی شده است.

علیرضا پوزش روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای طرح خرید تضمینی برق تولیدی از مشترکان نیروگاه‌های خورشیدی (۱۳۹۶) در استان بیش از ۱۰ میلیون کیلو وات ساعت برق خریداری و ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به صاحبان این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.

وی بیان کرد: اکنون ۴۶۵ نیروگاه‌ برق خورشیدی با ظرفیت ۲۲.۶۵ مگاوات در خراسان جنوبی فعال است و ۴.۶۵ مگاوات از این ظرفیت مربوط به نیروگاه خورشیدی خانگی، ۱۰ مگاوات مربوط به نیروگاه شهرستان خوسف، هفت مگاوات مربوط به نیروگاه سربیشه و یک مگاوات مربوط به نیروگاه بشرویه است.

مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی شرایط استثنایی به لحاظ انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد و در چند سال اخیر استقبال سرمایه‌گذاران از ظرفیت انرژی نو در استان رو به رشد بوده است.

وی عنوان کرد: انرژی‌های نو در مناطق محروم و روستاها به اشتغال پایدار منجر می‌شود و این موضوع در تمامی نقاط استان قابل توجیه است.

پوزش از پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی دُرح در شهرستان سربیشه خبر داد و گفت: با احتساب سرمایه‌گذاری‌های قبلی در صورت تکمیل عملیات اجرایی این طرح، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر استان از مرز ۷۰ مگاوات عبور خواهد کرد.

وی افزود: اگر نیروگاه‌های بادی یا خورشیدی بزرگ مقیاس (مزارع خورشیدی) در خراسان جنوبی توسعه پیدا کند، ظرفیت خوبی برای صادرات برق به افغانستان است.

خرداد امسال که «محمدباقر نوبخت» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سومین سفرش در یک سال و نیم گذشته به خراسان جنوبی آمد، قرارداد همکاری مشترک برای احداث هفت هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری خراسان جنوبی و صندوق کارآفرینی امید امضا شد.

با اجرای این تفاهم‌نامه در مدت ۲ سال برای هفت هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود و نهادهایی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج سازندگی، بنیاد برکت و بنیاد علوی نیز همکاری خواهند کرد.

بر این اساس به هر کدام از متقاضیان ۴۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد که ۲۰ میلیون تومان به صورت تسهیلات، ۱۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۴ و ۱۰ میلیون تومان از سوی دستگاه‌های حمایتی پرداخت می‌شود.

این تفاهم‌نامه با اختصاص ۵۰ درصد یارانه دولتی و ۵۰ درصد وام قرض‌الحسنه امضا شد که حدود ۴۰ هزار کیلووات در استان تولید برق را به دنبال دارد و حداقل یک میلیون تومان در ماه برای هر خانواده درآمد ایجاد می‌کند.

تابش ۳۰۰ روزه خورشید و وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در خراسان جنوبی ظرفیت کم‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از انرژی پاک فراهم کرده و امروز زیرساخت‌ها و برنامه‌های خوبی در این حوزه اجرا شده یا در دست اقدام است.

http://tejaratava.ir/?p=10964

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.