• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1
دکتر رشید قانعی مدیرعامل در جمع خبرنگاران در مجمع پترول خبر داد:

انتفاع سهامداران پتروشیمی از تصمیمات جدید دولت

  • کد خبر : 99220
  • ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
انتفاع سهامداران پتروشیمی از تصمیمات جدید دولت
مدیرعامل پترول با اشاره به اتخاذ سیاست های حمایتی دولت از بازار سرمایه در یک هفته اخیر گفت: تصمیمات جدید دولت از جمله بازنگری در نرخ خوراک پتروشیمی و تغییر مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس‌ کالا، انتفاع سهامداران این صنعت را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی پترول؛رشید قانعی در حاشیه مجمع عمومی عادی سالیانه پترول، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگرچه در چند ماه اخیر تصمیاتی مخرب در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها گرفته شد و این موضوع بر بازار سرمایه تاثیر منفی گذاشت، اما اکنون سیاست هایی اتخاذ شده که بر شاخص‌های بازار سهام اثر مثبت می گذارد.
مدیرعامل گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس ادامه داد: بازگشت دولت از نرخ گذاری دستوری به فرمولی برای خوراک پتروشیمی ها اتفاق مثبتی است که نشان می دهد وزیر محترم اقتصاد نیز مخالف قیمت گذاری های دستوری است. امیدواریم این امر در نرخ عرضه محصولات در بورس کالا نیز رقم بخورد.
قانعی با اشاره به اینکه نرخ گذاری دستوری در عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا منجر به شکل گیری رانت می شود، اذعان کرد: اکنون عمده صنایع بزرگ کشور بیش از ۷۰ درصد خوراک خود را از بازار آزاد و قاچاق تهیه می کنند. این خوراک از کجا می آید؟ به نظر می رسد اشخاصی با پروانه رسمی، محصولی را در بورس کالا خریداری می کند و با ۱۰۰ درصد افزایش قیمت آن را می فروشند. اما فروش محصولات با نرخ واقعی مانع از شکل گیری این زنجیره می شود.
قانعی با بیان اینکه امیدواریم مکاتبه رئیس بانک مرکزی با وزیر نفت در خصوص تغییر مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس‌ کالا هرچه سریعتر به اجرا درآید، افزود: اگر این نرخ بر مبنای نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران باشد، سهامداران شرکت های پتروشیمی از این نرخ منتفع خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه پترول ۶ طرح فعال دارد و این طرح ها تا مجمع سال آتی شرکت به بهره برداری و درآمدزایی می رسند، گفت: ما دغدغه سهامداران پترول را که بیان می کنند ارزش سهام پترول باید بیش از آنچه اکنون می بینم باشد، به خوبی درک می کنیم. اما بازار متاثر از عوامل متعددی مانند سیاست های دولت است. با این وجود در راستای کمک به رشد ذاتی سهم پترول در حال پیگیری توسعه ۶ طرح مهم هستیم که درآینده نزدیک بهره برداری می شوند.
مدیرعامل گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس تزریق نقدینگی به این طرح ها را در سال مالی گذشته ۲ برابر ۱۰ سال قبل آن اعلام می کند و می گوید: اگرچه دنبال بهبود شاخص سهام پترول هستیم اما رشد این سهم در سال گذشته از میزان رشد شاخص کل و شاخص ۳۰ شرکت برتر نیز بیشتر بوده است.
به گفته مدیرعامل پترول، در سال مالی گذشته شرکت های تولیدی پترول ۳۷ درصد افزایش تولید داشته اند که حدود ۳۵۰ هزار تن محصول می شود و از این محل ارزآوری برای کشور افزایش داشته است.

https://tejaratava.ir/?p=99220

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.