• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2
دکتر سبحانیان در برنامه تهران 20 شبکه پنج سیما:

استقرار سامانه مودیان مالیاتی مهمترین پروژه تحولی کشور است/۵۰ درصد اصناف مالیات صفر داشته اند/ حرکت به سمت مالیات ستانی عادلانه و مبتنی بر داده

  • کد خبر : 97906
  • ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
استقرار سامانه مودیان مالیاتی مهمترین پروژه تحولی کشور است/۵۰ درصد اصناف مالیات صفر داشته اند/ حرکت به سمت مالیات ستانی عادلانه و مبتنی بر داده
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در برنامه تهران 20 با تشریح برخی اقدامات و برنامه های نظام مالیاتی در دوره جدید از جمله هوشمندسازی، مبارزه با فرار مالیاتی و نظایر آن گفت: استقرار سامانه مودیان مالیاتی مهمترین پروژه تحولی کشور است.

به گزارش تجارت آوا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی مالیاتی ایران (اینتا)، مقارن با هفته دولت دکتر سید محمد هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با حضور در برنامه تهران ۲۰ شبکه پنج سیما، ضمن تبریک و تقدیر از همکاران در کسب رتبه برتر جشنواره شهید رجایی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت بیان داشت: هم در حوزه خانه های لوکس، هم خانه های خالی و هم خودروهای لوکس طبق قانون عمل می کنیم. در سال گذشته ۲۵۲ هزار خودرو لوکس شناسایی کردیم و مالیات آنها ۲/۳ هزار میلیارد تومان شد. امسال ۱۷۰ هزار خودروی لوکس شناسایی کردیم که مالیات آنها سه هزار میلیارد تومان شد.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون، سازمان امور مالیاتی کشور مسئول شناسایی خانه های خالی نیست، افزود:  ۱۱۰ هزار خانه لوکس در تهران  را شناسایی کرده ایم و برای جلوگیری از فرار مالیاتی این خانه ها با استفاده از روش های دانش بنیان در حال شناسایی است. عزم ما برای مالیات ستانی از خانه های لوکس بانک ها جدی است.

رئیس کل سازمان مالیاتی کشور افزود: ملاک خانه‌های لوکس طبق قانون امسال به ۲۰ میلیارد تومان ارتقا یافت و همین میزان قیمت باعث شناسایی حدود ۱۱۰ هزار خانه لوکس تنها در تهران شده است.

دکتر سبحانیان در ادامه به مالیات اصناف پرداخت و گفت: متوسط مالیاتی که از مشاغل و اصناف در سال گذشته دریافت شد ۲/۶ میلیون تومان در سال و امسال حدود ۵ میلیون تومان بوده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی مالیات بیش از ۵۰ درصد اصناف و مشاغل را صفر اعلام کرد و افزود: ما به سمت مالیات ستانی عادلانه و مبتنی بر داده حرکت کرده ایم. در حال حاضر متوسط مالیات پرداختی اصناف و مشاغل حدود ۴۰۰ هزار تومان است. از ۸ میلیون کسبه و صاحبان مشاغل در کشور حدود ۵۰ درصد معادل  ۴ میلیون و ۱۲۴ هزار نفر مالیات صفر داشته‌ اند، یعنی مالیاتی نپرداخته ‌اند.

دکتر سبحانیان در ادامه استقرار سامانه مودیان مالیاتی را مهمترین پروژه تحولی کشور خواند و گفت: استقرار سامانه پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان مهمترین تحول در حوزه مالیات ستانی بوده و دولت در حال پیگیری این موضوع و قانون است و پیشرفت های خوبی در این حوزه صورت گرفته است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ابتدای امسال ۱۹۵۰ شرکت  صورتحساب در سامانه مودیان صادر می کردند  اما طی ۵ ماه گذشته تعداد شرکت ها به ۳۳ هزار و ۳۸۵ مورد رسیده است که رشد قابل توجهی داشته است.

وی بیان کرد: برای بخشی از فعالان اقتصادی و فعالان بزرگ که گردش حساب زیادی دارند و باید یک مالیات علی الحساب پرداخت کنند و از منظر عدالتی باید این اتفاق بیفتد و باید دانه درشت ها مالیات پرداخت کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: دریافت مالیات به شیوه سنتی و نظام سنتی در حال برچیده شدن است و براساس عملکرد و داده های اطلاعاتی و فعالیت های اقتصادی انجام شده این مالیات دریافت می شود و حتی ممکن  است مالیات امسال نسبت به سال گذشته کمتر باشد.

وی با بیان اینکه در ۵ ماه گذشته ۳۳ هزار و ۳۸۵ شرکت به سامانه مودیان مالیاتی متصل شده اند که رشد قابل توجهی داشته است، افزود: برخی از مردم تصور می کنند تنها با استفاده از دستگاه کارت‌خوان مالیات دریافت می شود و اگر کارت به کارت کنند مشمول مالیات نمی شوند اما باید بگویم که براساس هوش مصنوعی و الگوریتم ما درآمدها را بررسی می‌کنیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص اخذ مالیات از سلبریتی ها هم گفت: برای مالیات اینفلوینسر ها و سلبریتی ها، اداره ای بصورت متمرکز در تهران در نظر گرفته شده است و تاکنون برای ۵۰۰ نفر از سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها پرونده تشکیل شده است و حدود ۳۰ میلیارد تومان مالیات گرفته شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی مواقع رفتار پرخطر مودی، منجر به تشخیص بالای مالیات برایشان می شود، تصریح کرد: برای جلوگیری از فرار مالیاتی با روش های مبتنی بر دانش و با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان اقدام می کنیم.

https://tejaratava.ir/?p=97906

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.