• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2
محمد داوودی مدیر مجتمع طلای موته

معدن ضلع سوم توسعه و رونق اقتصادی

  • کد خبر : 91105
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰:۳۱
معدن ضلع سوم توسعه و رونق اقتصادی
بخش صنعت و معدن یکی از سه رکن اساسی ایجاد رونق اقتصادی است. در کشور ما ایران، به لحاظ برخورداری از ظرفیت‌های خدادادی ذخایر معدنی، معدنکاری و صنایع معدنی، از اهمیت مضاعفی برخوردارند.

بخش صنعت و معدن، مولد اشتغال پایدار و عامل ارتقاء تولید ناخالص داخلی و افزایش درآمد سرانه محسوب می‌شود. بر اساس آمار سازمان جهانی کار، به ازای هر شغل مستقیم در بخش معدن  ١٧ موقعیت شغلی وابسته می‌تواند ایجاد شود.

همچنین باید خاطرنشان ساخت که با توجه به پراکندگی معادن در سراسر کشور و وجود این ثروت ملی حتی در مناطق دور افتاده و محروم، اشتغال ایجاد شده به واسطه فعالیت‌های معدنی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار خواهد بود. از سویی مبنای قدرت اقتصادی در جهان امروز، تولید ناخالص داخلی است. کشور ما در بین کشورهای منطقه از مزیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری برخوردار است. به طوری که حتی برخی از کارشناسان دنیا، ایران را کشوری معدنی می‌دانند تا کشوری نفت خیز!

ناگفته پیداست که متاسفانه تاکنون مزیت اقتصاد معدنی در سرنوشت این کشور جدی گرفته نشده است و ایران تنها از یک درصد ذخایر معدنی خود بهره‌برداری می‌کند و تا رساندن این رقم به عدد ۵ درصد که رقم متوسط جهانی است، همچنان فاصله دارد.

در شرایطی که وضعیت بهره‌برداری از معادن به این رقم نزدیک شود، می‌توان چندین برابر درآمدهای نفتی، ارز آوری داشت. به علاوه تنوع بالای ذخایر معدنی، یک امتیاز مثبت برای رشد صنایع معدنی در این منطقه محسوب می‌شود. چنین شرایطی می‌طلبد که با حرکت به سوی فناوری و فرآوری از خام فروشی به سمت تحقق ارزش افزوده مواد معدنی پیش برویم.

حوزه صنعت و معدن مجموعاً در تولید ناخالص داخلی سهم ۴٠ درصدی و در اشتغال این سرزمین سهم  ٣٢ درصدی دارا است. از طرف دیگر حوزه صنعت و معدن دارای تأثیر و تاثر با سایر بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه ایران است و علاوه بر نقش واضحی که در معیشت جامعه ایفا می‌کند، اقتدار و کارآمدی کشور را برای رسیدن به رفاه، عدالت، آزادی، استقلال و عزت ملی تقویت می‌کند.

ارتباط این بخش با حوزه‌های پولی و بانکی، بورس، تولید، توزیع، اشتغال، واردات و صادرات، ارتباطات مابین تولید کننده و مصرف کننده و… میزان اثرگذاری و اثرپذیری از این بخش‌ها نشانگر اهمیت بالای برنامه‌ها، اهداف، سیاست‌گذاری‌ها و پیگیری ماموریت‌های این حوزه است.

هیچ کشوری نمی‌تواند بدون دستیابی به توان تولید نیازمندی‌های خود، به استقلال سیاسی و فرهنگی دست پیدا کند. توسعه صنعتی و بهره‌برداری اصولی و بهینه از معادن به عنوان یکی از پایه‌های استقلال این مرز و بوم به شمار می‌رود.

دست اندرکاران بخش صنعت و معدن با بکارگیری اصول فنی و مهندسی، ضمن رعایت حقوق حقه نسل آینده و جلوگیری از اثرات مخرب زیست محیطی و رعایت موارد ایمنی کار، با حداکثر برداشت منافع از این سرمایه‌های ارزشمند ملی می‌توانند نقش بسزای خود را در شکوفایی و توسعه اقتصادی این کشور مستعد معدنی ارتقا دهند.

در این مسیر، حمایت از توسعه آموزش و پژوهش، تحقیق و توسعه(R&D)، ترویج و انتشار یافته‌ها و نتایج تحقیقات و هدایت و بهره‌گیری ازتوانمندی‌های مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری جهت توسعه بخش‌های صنعت و معدن ضروری به نظر می رسد تا بتوان در کمترین زمان ممکن به دانش و توان فرآوری مواد معدنی و عرضه تولیدات پیچیده‌تر با استفاده از فناوری‌های به‌روز و پیشرفته، دست یافت.

دهم تیرماه روز صنعت و معدن مجالی است تا به زحمات کلیه صنعتگران، کارکنان، کارگران، مهندسان و مدیران این بخش به عنوان تلاشگران این عرصه استراتژیک ارج نهاد و امیدوار بود که با تلاش‌های متعهدانه امروز این عزیزان فردای متفاوتی بسازیم. روز صنعت و معدن مبارک باد.

https://tejaratava.ir/?p=91105

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.