• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

معرفی انواع صندوق های سرمایه گذاری کاریزما

  • کد خبر : 79440
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
معرفی انواع صندوق های سرمایه گذاری کاریزما
نویسنده: حمیدرضا گروسی ها
فهرست مطالب

سرمایه گذاری سریع

فقط با ۳ کلیک

سرمایه گذاری در کاریزما را تجربه کنید.         صندوق بادرآمد ثابت کاریزما صندوق سرمایه گذار مختلط کاریزما صندوق سرمایه گذار مشترک کاریزما صندوق تضمین  * حداقل مبلغ قابل پرداخت ۱,۱۰۰,۰۰۰ ریال  سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری یک از جدیدترین ابزارهای مالی در بازار سرمایه هستند.این صندوق ها سرمایه گذاری را برای افرادی که دانش و زمان کافی برای فعالیت در بورس را ندارند بهترین گزینه هستند. توضیحی مختصر پیرامون صندوق های سرمایه گذاری کاریزما داده و انواع آن ها را معرفی خواهیم کرد. برای بررسی و مقایسه صندوق های کاریزما تا آخر مقاله همراه ما باشید.

انواع صندوق های سرمایه گذاری کاریزما

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

در این صندوق‌ها، حداقل ۷۰ تا ۹۰ درصد از دارایی‌ها باید در اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شود. باقی مانده دارایی‌های صندوق نیز بنا به تصمیم مدیر صندوق و تا سقف ۱۰ درصد در بازار سرمایه و ابزارهای آن سرمایه‌گذاری می‌شود. با توجه به درصد بالای سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، این صندوق‌ها ریسک پایینی دارند و مناسب افرادی هستند که ریسک‌پذیری پایین‌تری دارند. 

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت کاریزما به شرح زیر هستند:

صندوق های درآمدثابت کاریزما

صندوق کمند: 

صندوق سرمایه گذاری کمند دارای بازدهی با نوسان کم و نرخ سود قابل پیش بینی می باشد. صندوق سرمایه گذاری کمند تقسیم سود ماهانه دارد و زمان واریز سود ماهانه صندوق کمند اولین روز کاری بعد از پانزدهم هرماه می باشد که سود ماهانه محاسبه شده و به شماره حساب ثبت شده در کارگزاری واریز می شود.

صندوق کارا:

صندوق سرمایه گذاری کارا دارای بازدهی با نوسان کم و نرخ سود قابل پیش بینی می باشد. صندوق با درآ مد ثابت کارا تقسیم سود ماهانه ندارد و سرمایه گذاران در این صندوق با رشد ارزش واحدهای صندوق کسب سود می کنند.

صندوق درآمد ثابت کاریزما:

صندوق با درآمد ثابت کاریزما دارای بازدهی با نوسان کم و نرخ سود قابل پیش بینی می باشد. صندوق با درآمد ثابت کاریزما تقسیم سود ماهانه دارد و سود آن در اولین روز کاری بعد از بیست و پنجم هرماه به حساب دارندگان واحدهای این صندوق واریز می شود.

صندوق سرمایه گذاری مختص اوراق دولتی کاریزما:

صندوق سرمایه گذاری مختص اوراق دولتی کاریزما یک صندوق از نوع با درآمد ثابت می باشد. با توجه به نوع سرمایه گذاری ها در صندوق سرمایه گذاری مختص اوراق دولتی کاریزما، این صندوق را می توان کم ریسک ترین نوع صندوق حتی در میان صندوق های با درآمد ثابت دانست. حداقل ۹۵ درصد از کل دارایی های صندوق مختص اوراق دولتی در اوراق بهادار با درآمد ثابت، اسناد خزانه اسلامی و گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه گذاری می شود و همچنین حداقل ۷۵ درصد از کل دارایی ها نیز صرفا باید در اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشر شده از طرف دولت و اسناد خزانه اسلامی باشد. علاوه بر این، برخلاف سایر صندوق های با درآمد ثابت، صندوق سرمایه گذاری مختص اوراق دولتی کاریزما مجوز سرمایه گذاری در سهام را ندارد تا از این طریق نیز ریسک دارندگان واحدهای این صندوق به کمترین میزان ممکن برسد.البته موارد مطرح شده سبب می شود که سود این صندوق نیز از حد مشخصی بالاتر نرود، چرا که دارایی های بدون ریسک، معمولا نرخ های سود مشخصی دارند که چیزی در حدود نرخ تورم هر کشور است.حداقل دوره نگهداری برای کسب سود در این صندوق ۵ روز است.

برای اطلاعات بیشتر پیرامون صندوق های درآمد ثابت مقاله “صندوق درآمد ثابت چیست؟” را مطالعه فرمایید.

صندوق سرمایه گذاری در سهام

حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های صندوق سرمایه گذاری در سهام در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود. ۳۰ درصد باقیمانده دارایی‌ها نیز با صلاح‌دید مدیر صندوق، در اوراق مشارکت، سهام، بانک و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. در نتیجه، ریسک این صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بیشتر است و سود تضمین شده ندارند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بیشتر مناسب افرادی است که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند، اما زمان یا دانش زیادی برای این کار ندارند. تعداد زیادی از این صندوق‌ها نیز ضامن نقدشوندگی دارند.
صندوق های سرمایه گذاری سهامی کاریزما به شرح زیر هستند:

صندوق های سهامی کاریزما

صندوق سرمایه گذاری اهرم:

واحدهای ممتاز صندوق اهرم (نماد “اهرم”):

صندوق سرمایه گذاری اهرمی کاریزما (نوع ممتاز)، نخستین صندوق از نوع اهرمی در بازار سرمایه است که به سرمایه گذار این امکان را می دهد به صورت غیر مستقیم و بدون دریافت اعتبار از کارگزار خود، علاوه بر برخورداری از مزایای صندوق های سرمایه گذاری اعم از مدیریت حرفه ای و نقدشوندگی، به صورت اهرمی در بورس اوراق بهادار سرمایه گذاری کند. با سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری اهرمی کاریزما (نوع ممتاز) شما می توانید به با سرمایه ای بیش از دارایی خودتان در بورس سرمایه گذاری کنید و به صورت اهرمی کسب بازدهی داشته باشید.

واحدهای عادی صندوق اهرم:

صندوق سرمایه گذاری اهرمی کاریزما (نوع عادی)، یک صندوق از نوع با درآمد ثابت اما با تضمین سود است. در این صندوق کسب سود حداقل با نرخ ۲۰ درصد معادل سالیانه و حداکثر ۲۵ درصد معادل سالیانه تضمین شده است. بنابراین سرمایه گذاری از حداقل سود خود اطمینان خاطر دارد.تضمین سود در صندوق سرمایه گذاری اهرمی کاریزما (نوع عادی) توسط دارندگان واحد های ممتاز صندوق اهرمی کاریزما صورت می گیرد. ویژگی برجسته صندوق سرمایه گذاری اهرمی کاریزما (نوع عادی) مشخص بودن کف و سقف سود صندوق است.

صندوق سرمایه گذاری مشترک کاریزما:

صندوق سرمایه گذاری مشترک کاریزما یک راه حل ساده برای ورود به بورس و دنیای سرمایه گذاری در سهام است. ارزش واحد های سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری مشترک کاریزما به تناسب رشد ارزش سهام داخل پورتفوی آن رشد می کند و بازدهی آن متناسب با بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار می باشد.
دارایی های صندوق سرمایه گذاری مشترک کاریزما حداقل به میزان ۷۰ درصد در سهام و مابقی در سپرده های بانکی و یا اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می شود. بنابراین ریسک صندوق مشترک کاریزما نسبتا بالا بوده و به همین تناسب بازدهی مورد انتظار آن نیز بالاتر از ابزارهای کم ریسک می باشد. صندوق مشترک کاریزما یک ابزار سرمایه گذاری مناسب با افق زمانی بلند مدت می باشد.

صندوق سرمایه گذاری سپند کاریزما (کاریس):

صندوق سرمایه گذاری سپند کاریزما با نماد “کاریس” راه حلی ساده برای افرادی است که کد بورسی دارند و قصد سرمایه گذاری موفق با کمترین درگیری فکری و زمانی در بورس دارند. ارزش واحد های صندوق سرمایه گذاری سپند کاریزما (کاریس) به تناسب رشد ارزش سهام داخل پورتفوی آن رشد می کند و بازدهی آن متناسب با بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار می باشد.
دارایی های صندوق سرمایه گذاری سپند کاریزما حداقل به میزان ۷۰ درصد در سهام و مابقی در سپرده های بانکی و یا اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می شود. بنابراین ریسک این صندوق نسبتا بالا بوده و به همین تناسب بازدهی مورد انتظار آن نیز بالاتر از ابزارهای کم ریسک می باشد. صندوق سرمایه گذاری کاریس یک ابزار سرمایه گذاری مناسب با افق زمانی بلند مدت می باشد.

برای اطلاعات بیشتر پیرامون صندوق های سهامی مقاله “صندوق سرمایه گذاری سهامی چیست؟” را مطالعه فرمایید.

صندوق سرمایه گذاری مختلط

در صندوق سرمایه گذاری مختلط، حداکثر ۶۰ درصد از دارایی در سهام و حداقل ۴۰ درصد از آن در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. ریسک این نوع صندوق، چیزی بین صندوق با درآمد ثابت و صندوق سرمایه‌گذاری در سهام است. بسیاری از این صندوق‌ها دارای ضامن نقدشوندگی هستند، اما تضمینی برای حداقل سود ندارند.این صندوق ها بیشتر مناسب کسانی هستند که به دنبال سودی منطقی با ریسک پایین هستند.

صندوق های سرمایه گذاری مختلط کاریزما به شرح زیر هستند:

صندوق مختلط کاریزما

صندوق سرمایه گذاری مختلط کاریزما:

صندوق سرمایه گذاری مختلط کاریزما، گزینه ای مابین صندوق های سهامی و صندوق های با درآمد ثابت، هم از نظر سطح ریسک قابل پذیرش و هم از نظر بازدهی مورد انتظار می باشند. این ویژگی به دلیل ساختار مجاز ترکیب دارایی صندوق مختلط بین سهام و ابزارهای با درآمد ثابت بدست می آید.در صندوق سرمایه گذاری مختلط کاریزما، وزن دارایی سهام صندوق بین ۴۰ تا ۶۰ درصد متغیر و تحت اختیار مدیر صندوق خواهد بود. این ویژگی به مدیر صندوق مختلط کاریزما اجازه می دهد که در دوران رونق بازار سهام، وزن بیشتری از پورتفوی صندوق را به سهام اختصاص داده و در مقابل در دوران اصلاح یا رکود بازار سهام، وزن بیشتر پورتفوی را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص دهد.صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما:

صندوق سرمایه گذاری تضمین اصل سرمایه کاریزما (واحد های عادی):

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما برای اولین بار در ایران امکان سرمایه گذاری در بورس با تضمین اصل سرمایه را فراهم نموده است. با سرمایه گذاری در این صندوق و حداقل دوره نگهداری ۹۰ روزه، می توان از تضمین اصل سرمایه بهره مند شد و از مزایای سرمایه گذاری در بورس و کسب بازدهی نامحدود نیز برخوردار شد.صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما دارای دو نوع واحد عادی و ممتاز می باشد که واحد های ممتاز در ازای دریافت کارمزد، اصل سرمایه واحدهای عادی را تضمین می کنند.

صندوق سرمایه گذاری تضمین اصل سرمایه کاریزما (واحد های ممتاز):

دارندگان واحد‌های ممتاز صندوق تضمین اصل سرمایه واحد‌هایی هستند به صورت قابل معامله یا ETF در بازار سرمایه معامله می‌شوند. این واحد‌ها اصل سرمایه واحد‌های عادی را تضمین می‌کنند. به عبارتی در صورت کاهش اصل سرمایه واحد‌های عادی، مابه التفاوت ارزش روز واحد‌های عادی با اصل سرمایه آن‌ها، از طریق سرمایه واحد‌های ممتاز جبران می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر پیرامون صندوق های سهامی مقاله “صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟” را مطالعه فرمایید.

دیگر صندوق های سرمایه گذاری کاریزما

از دیگر صندوق های کاریزما می توان به صندوق طلا کهربا اشاره کرد.این صندوق تمام دارایی های خودرا در گواهی های سکه سرمایه گذاری کرده و بازدهی این صندوق متناسب با سکه است.

مقاله پیشنهادی: صندوق طلا چیست و مزایای سرمایه گذاری در آن

هم چنین صندوق در صندوق صنم که دارایی های خودرا در صندوق ها سرمایه گذاری کرده و صندوق کمان که یک صندوق خصوصی است، از دیگر صندوق های کاریزما هستند.

صندوق طلا کاریزما

صندوق سرمایه گذاری سکه طلا کهربا:

صندوق سرمایه گذاری سکه طلا کهربا مناسب برای افرادی است که سرمایه گذاری در طلا را همچنان یکی از بهترین و مطمئن ترین روش های سرمایه گذاری می دانند. صندوق طلای کهربا به سرمایه گذاران این امکان را می دهد که با هر میزان سرمایه به راحتی طلا بخرند و نگران امنیت آن نباشند.دارایی های صندوق سرمایه گذاری سکه طلا کهربا به میزان ۷۰ تا ۹۰ درصد در گواهی سپرده سکه طلا و ابزارهای مشتقه طلا سرمایه گذاری می شود. بنابراین تغییرات ارزش واحدهای این صندوق متاثر از تغییرات قیمت سکه است که تغییر قیمت سکه نیز وابسته به تغییرات قیمت جهانی طلا و نرخ ارز می باشد.

صندوق سرمایه گذاری صنم:

صندوق سرمایه گذاری صنم، یک صندوق سرمایه گذاری تلفیقی است که در انواع دیگر صندوق ها سرمایه گذاری می کند. به عبارت دیگر، پورتفوی صندوق صنم متشکل از واحدهای سایر صندوق ها است. این صندوق ها جایگزین هر گونه سرمایه گذاری مستقیم در اوراق قرضه، سهام و سایر انواع اوراق بهادار می شوندصندوق سرمایه گذاری صنم این قابلیت را دارد که با توجه به وضعیت بازار بورس، دارایی خود را در بین صندوق های مختلف با رویکردهای متفاوت منتقل کند. در شرایط رشد بازار این امکان وجود دارد که دارایی های صندوق سرمایه گذاری صنم در صندوق های سهامی و در زمان رکود به سایر صندوق ها از جمله صندوق های با درآمد ثابت منتقل شود. با این رویکرد، سرمایه گذاری در صندوق صنم همراه با تحلیل مضاعف و دوسطحی است. تحلیل مضاعف شامل تحلیل مدیران هر صندوق  برای انتخاب پورتفوی و در سطح دوم تحلیل مدیران صندوق سرمایه گذاری صنم برای انتخاب بهترین صندوق های بازار است.

صندوق سرمایه گذاری خصوصی کمان کاریزما:

صندوق سرمایه گذاری خصوصی کمان کاریزما امکان بهره مندی از پتانسیل ها و مزایای بازار سرمایه گذاری خصوصی یا خارج از بورس را برای سرمایه گذاران این صندوق ایجاد می کند. صندوق های سرمایه گذاری خصوصی با جمع آوری منابع و مدیریت آنها سعی در رشد و توسعه شرکت های خارج از بورس دارند. صندوق کمان کاریزما با سرمایه ۱۰،۰۰۰ میلیارد ریالی، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری خصوصی یا Private equity محسوب می شود که با هدف احیا شرکت ها، طرح ها و پروژه های تعطیل و یا نیمه تعطیل صنایع مختلف، از طریق تملک آن ها و تزریق منابع و نقدینگی لازم تاسیس گردیده است.مدت فعالیت صندوق خصوصی کمان ۶ سال است که شامل ۴ سال دوره سرمایه‌گذاری و ۲ سال دوره فراخوان سرمایه صندوق می‌شود. 

مزایای صندوق های سرمایه گذاری کاریزما

صندوق های سرمایه گذاری کاریزما مزایای فراوانی دارند که در ادامه، به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سرمایه گذاری آسان

یکی از مزایای مهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این است که سرمایه‌گذار وقت و انرژی خاصی برای افزایش سرمایه صرف نمی‌کند. تنها کاری که سرمایه‌گذار باید انجام دهد، این است که صندوق سرمایه گذاری مناسب را انتخاب کرده و به آن مراجعه کند و کارهای مربوط به آن را انجام دهد. ادامه کارهای مرتبط با سرمایه‌گذاری توسط صندوق انجام می‌شود و نیازی به پیگیری و تحلیل بازار توسط سرمایه‌گذار نیست. در این صورت، در وقت سرمایه‌گذار نیز صرفه‌جویی می‌شود.

قابلیت نقدشوندگی مناسب

هر سرمایه‌ای که داشته باشید، در نهایت شاید بخواهید آن را نقد و به پول تبدیل کنید. حال سؤال اینجاست که آیا هر زمان که اراده کنیم، می‌توانیم سرمایه خود را نقد کنیم؟ سهولت و سرعت تبدیل سرمایه به پول، یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب سرمایه‌گذاری است.
بازار بورس و سهام نیز که معمولاً معامله در آن انجام می‌شود، همواره قابلیت نقدشوندگی ندارد. برای مثال، گاهی ممکن است یک سهم به دلایلی تا مدتی بسته شود یا اینکه در صف فروش گرفتار شود و نتوان سهام آن را نقد کرد. سرمایه‌گذاران می‌توانند در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده و به این ترتیب، دغدغه‌ای برای نقد کردن سهام خود نخواهند داشت. صندوق های سرمایه گذاری کاریزما از بازارگردانان خوب و فعالی برخوردار هستند که مزیت نقدشوندگی این صندوق هارا تضمین می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون صندوق های سرمایه گذاری مقاله “صندوق سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟” را مطالعه کنید.

کاهش ریسک

بر اساس قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق‌ها باید سبد متنوعی از دارایی‌های نقدی و اوراق بهادار تشکیل دهند. برخی از این دارایی‌ها، مثل سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت، دارای درآمد ثابتی هستند و به همین دلیل ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند. بدین ترتیب، ریسک سرمایه‌گذاری شخصی به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

نظارت و شفافیت اطلاعات

متولی، حسابرس و سازمان بورس و اوراق بهادار، سه نهادی هستند که در بازه‌های زمانی منظم صندوق‌ها را مورد بازرسی قرار می‌دهند. بنابراین، همه فعالیت‌های صندوق‌ها به صورت شفاف اطلاع‌رسانی می‌شود.

https://tejaratava.ir/?p=79440

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.