• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1
دکتر سید سعید شمسی نژاد تشریح کرد:

عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران به مناسبت پانزدهمین سالگرد تاسیس

  • کد خبر : 70233
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران به مناسبت پانزدهمین سالگرد تاسیس
بانک قرض الحسنه مهر ایران نخستین بانک تخصصی قرض الحسنه در کشور که در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۸۶ با سهامداری ۱۰ بانک بزرگ کشور تاسیس شد، این بانک نخستین و تنها بانک کشور است که هیچ گونه بنگاه‌داری انجام نمی دهد و صرفاً در بستر عقد قرض الحسنه فعالیت می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تجارت آوا، آقای دکتر سید سعید شمسی نژاد مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران به مناسبت ۲۲ آذر سالگرد تاسیس این بانک در نشست خبری به ارائه گزارش عملکرد پرداخت و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

آقای شمسی نژاد با گرامیداشت پانزدهمین سالگرد تاسیس این بانک اعلام کرد: یک سال از ورود اینجانب به بانک می‌گذرد که از همان بدو ورود با تیم جوان و کارآمد کارهای جهادی را پیش رو قرار داده و به همین ترتیب توانستیم رشد مناسبی را در این یک سال ایجاد نماییم.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خصوص رشد منابع گفت: رشد منابع ما از ۷۱ همت به ۱۳۸ همت رسیده است که رشد ۹۳ درصد داشته همچنین حجم معوقات حدود شش دهم درصد بوده که در بین بانکها کمترین می باشد و البته امروز به چهل و شش صدم درصد رسیدیم و این موضوع بی نظیر است.
وی در خصوص سهم نقدینگی در شبکه بانکی نیست افزود: سال قبل ۱/۶۵ درصد بوده و امروز به ۲/۳ درصد رسیده البته هدف گذاری ما تا پایان سال به ۲/۵ درصد است و چشم انداز آینده برای سال ۱۴۰۴ به ۵ درصد و ۱۴۱۰ هدف گذاری ۲۰ درصدی را مدنظر قرار داده ایم.

شمسی‌نژاد در خصوص تسهیلات پرداختی در سال اخیر گفت: امسال ۳ میلیون فقره با میانگین ۳۰ میلیون تومان پرداخت کردیم همچنین عنوان کرد ۲۵۰۰۰ فقره وام ازدواج با مجموع رقم ۳۵ هزار میلیارد ریال پرداخت شده که با رشد ۱۶۶ درصد بوده است، در بحث کمیته امداد حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال پرداخت کرده‌ایم در موضوع بهزیستی ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال پرداخت کرده ایم که ۵۵۲ درصد رشد داشته است در موضوع فرزند آوری ۲۵ هزار فقره با مجموع رقم مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال پرداخت داشتیم.

در مجموع تسهیلات تکلیفی ۶۲ هزار میلیارد ریال شده که در سال قبل ۲۵ هزار میلیارد ریال ثبت شده است که بدین ترتیب ۲۵۰ درصد افزایش داشته ایم.

وی ادامه داد: از ابتدای سال مجموعه کل تسهیلات یک میلیون و ۹۰۰ هزار فقره بوده که برنامه داریم تا پایان سال به ۳ میلیون فقره برسانیم که حدود ۶۰ درصد هم ارزش آن را افزایش خواهیم داد و از ۶۰ همت به ۹۰ همت تا پایان سال خواهیم رساند.

در موضوع تسهیلات و جذب سپرده گذار باید عنوان کنم افتتاح حساب ما روزانه به ۸ هزار افتتاح رسیده است و ۱۳/۵ میلیون نفر مشتری داریم با این استقبال به صورت سنتی دیگر نمی‌شود کار را انجام داد بنابراین به سمت تسهیلات غیر حضوری و افتتاح آنلاین رفتیم که امروز حدود ۴۰ درصد افتتاح حساب ها غیر حضوری انجام می شود. همچنین در ارایه تسهیلات اکنون ۷ درصد آن غیر حضوری انجام می‌شود البته برنامه رسیدن به ۳۰ درصد را مدنظر قرار داده ایم.

در این روش افراد غیر حضوری اعتبارسنجی می‌شوند ضمانت های الکترونیکی می‌دهند و در این راستا توثیق سهام را نیز اجرایی کرده ایم و حدود ۲۰ درصد آنها بدون ضامن انجام می شود.

وی در خصوص افزایش سقف تسهیلات گفت: تسهیلات فردی از مبلغ ۵۰  به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و همچنین تسهیلات حقوقی ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

که در این زمینه تا امروز به ۸۸ شرکت دانش بنیان پرداخت شده و قرار است تا پایان سال به ۱۰۰۰ شرکت پرداخت شود.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خصوص رشد سپرده‌ها گفت: از ۱۱ میلیون سپرده امروز به ۱۳/۵ میلیون مشتری رسیدیم البته برنامه اولیه رسیدن به ۲۰ میلیون مشتری است و البته باید تاکید کنم شعار ما ۸۰ میلیون ایرانی ۸۰ میلیون قرض الحسنه می باشد.

همچنین وی در ادامه گزارش عملکرد، اصلاح اساسنامه بانک های قرض الحسنه را عنوان کرد که در حال پیگیری می باشد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در خصوص برنامه‌های آتی ادامه داد: در دوران گذار دیجیتال که بانک ها را انجام داده اند قرار داریم که این بانک این مراحل را انجام داده است گام بعدی نقشه راه تحول دیجیتال است که در راستای تکمیل آن هستیم گام بعدی ورود بانک‌ به کسب و کارهاست که چگونه مردم می‌توانند با قرض الحسنه کارهای خود را انجام دهند یعنی روی اکوسیستم ها می رویم، برای انجام این کار نیاز به مرکز نوآوری داشتیم که با کمک دانشجویان نخبه انشالله تا دو ماه دیگر این مرکز را افتتاح خواهیم کرد.

همچنین عرضه اوراق قرض الحسنه در بورس مدنظر است که تا کنون وجود نداشته و ما توانستیم مجوز از بانک مرکزی را اخذ کنیم و انشالله تا یک ماه دیگر با حجم ۱۰۰ میلیارد تومان عرضه خواهد شد.
مورد بعدی برگزاری جشنواره فرهنگی، هنری و علمی است که پایان سال همزمان با هفته قرض‌الحسنه خواهیم داشت. ما در هفته قرض الحسنه از همه فعالیت ها در این زمینه حمایت خواهیم کرد.

ما باید مرجع علمی برای قرض الحسنه داشته باشیم که مرحله اول انجام شده و در جشنواره همزمان با پایگاه خبری افتتاح خواهد شد.

همچنین در مورد سواد مالی کارهای زیرساختی انجام دادیم که سفیران قرض الحسنه راه انداخته ایم که انشاالله بتوانیم ارتقاء این موضوع را داشته باشیم. حتی در کتب درسی نیز موضوع قرض الحسنه را انجام خواهیم داد.

موضوع بعدی مزد خدمت می باشد که با این کار انشالله کارمزد ۴ درصد را به صفر خواهیم رساند و این موضوع را به بانک مرکزی پیشنهاد داده ایم و امیدواریم تا دو ماه آینده تسهیلات زیر ۱۰ میلیون تومان با کارمزد صفر انجام شود.

در خصوص ساماندهی صندوق های قرض الحسنه نیز کارهای انجام دادیم که حساب پشت آن بانک قرض الحسنه مهر ایران قرار بگیرد.

یکی دیگر از کارهای مهم ما ایجاد نئوبانک به نام کیوبانک است که می‌خواهیم آن را بالا بیاوریم که کارهای اجرایی آن را انجام دادیم و داخل آن خدمات کاملاً هوشمندانه ارائه خواهد شد.

وی در خصوص سوال خبرنگار تجارت آوا در مورد انتقال حساب های دولتی به بانک قرض الحسنه گفت: حساب های دولتی به خاطر ممنوعیت در فضای خزانه داری و بانک مرکزی که دارد قابل انتقال نبوده و حساب های خزانه داری شرکت ها و سیستم های دولتی را نمی‌توانیم انجام دهیم. ولی بحث واریز حقوق دستگاه دولتی امکان پذیر بوده و آنها را انجام داده‌ایم و طرح آن مرداد ماه امسال بوده که اجرا شده است. پیرو کاری که با خزانه داری انجام شده و مکاتبی که با آقای دکتر خاندوزی انجام داده ایم، ما بانک های قرض الحسنه برای واریز حقوق اجازه صادر شده و ما طرح مهریار را به آن اضافه کردیم که در سه ماه اخیر با اجرای آن دستگاه های زیادی را جذب کردیم و حقوق پرسنل آنها واریز به این بانک شده است و برای آنها نیز کارت بانک صادر کرده‌ایم. در سه ماه اخیر مانده این عدد ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ما عایدی و ورودی منابع داشته است. البته دستگاه های بسیار بزرگ نیز اعلام آمادگی کرده اند اما کمی زیرساخت‌های ما آماده نبوده و جوابگوی این موضوع نمی باشد باید زیرساخت‌ها را تا پایان سال تکمیل کنیم تا آنها را نیز جذب بانک کنیم.

آقای شمسی نژاد در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تجارت آوا مبنی بر سپرده قانونی بانک مرکزی گفت: در این مورد با آقای صالح آبادی صحبت کردیم، چون قانون مجلس است و باید قانون مجلس تغییر کند در تلاش برای این امر هستیم ولی ما در تله رشد مقدار ترازنامه نیز افتاده ایم چون رشد بیش از اندازه داشتیم و بانک مرکزی سپرده قانونی ما را افزایش داده است و این نکته منفی برای ما در خدمت رسانی به مردم تاثیر داشته است. البته ما انتظار داریم بانک مرکزی آن را به ۱۰ درصد برگرداند با این اوصاف کار قانونی را با همکاری مجلس دنبال خواهیم کرد. انشاالله تلاش میکنیم در مجلس برای بانک های قرض الحسنه این موضوع کاهش پیدا کند و امیدواریم این کار در عمل و در مجلس صورت گیرد و البته ما هرچه پول دریافت کنیم در عمل به مردم خواهیم داد.

https://tejaratava.ir/?p=70233

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.