• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

گزارش موردی شماره شصت‌و‌هشت ویژه بهمن و اسفند ۱۴۰۰ منتشر شد

  • کد خبر : 48390
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
گزارش موردی شماره شصت‌و‌هشت ویژه بهمن و اسفند ۱۴۰۰ منتشر شد

شصت‌و‌هشتمین دوماهنامه گزارش موردی با موضوع «درس‌هایی درباره مقررات‌گذاری و نظارت بر بیمه برای کشورهای درحال توسعه» منتظر شد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، شکوفایی صنعت بیمه در گرو مقررات‌گذاری و نظارت است. در اقتصاد جهانی دولت‌ها با چالش‌هایی در ارتباط با فضای مقررات‌گذاری، روندهای نوظهور در بخش بیمه، نوآوری‌های فناوری وآزادسازی بخش بیمه مواجه هستند. با توجه به ناهمگونی و پیچیدگی روزافزون بخش بیمه، مقررات‌گذاری و نظارت بر آن نیز پیچیده می‌شود. از این رو وجود یک سیستم نظارتی و مقررات‌گذاری کارا و موثر الزامی است. در این راستا، مطالعه سیستم نظارتی و مقررات‌گذاری صنعت بیمه در سایر کشورها می‌تواند راهگشا باشد.
بر این اساس، شصت‌و‌هشتمین شماره گزارش موردی به ارائه درس‌هایی برای مقررات‌گذاری و نظارت بر بیمه برای کشورهای در حال توسعه اختصاص یافته است. گزارش حاضر توسط آقای پرویز خوشکلام خسروشاهی قائم مقام بیمه مرکزی ج.ا.ایران ترجمه و در سه بخش تنظیم گردیده است. بخش اول به دلایل مقررات‌گذاری و نظارت بر بیمه و چرایی نیاز به تغییر در نظام‌های مقررات‌گذاری و نظارت کشورهای در حال توسعه اختصاص یافته است. بخش دوم چگونگی کنترل و نظارت مستقیم و غیرمستقیم دولت بر بخش بیمه را مورد برسی قرار داده و در بخش سوم الزامات نظارت بر بیمه تشریح شده است.
بر اساس یافته‌های این مطالعه، تعدادی از کشورهای در حال توسعه تاکنون مدرن‌ترین قوانین و مقررات بیمه را برای محیطی که در آن اصول بازار حاکم است وضع کرده‌اند. اما آنچه هنوز هم منبعی برای ایجاد مشکل است، پیاده‌سازی عینی و ذهنی آن‌ها در عمل است. ایجاد و تقویت نهادهای نظارتی مستقل و قوی که بتوانند بر یک چارچوب رگولاتوری منسجم و بدون ابهام در زمینه بیمه متکی باشند، جهت مواجهه با مشکل مذکور کمک زیادی خواهد کرد؛ و در عین حال کارائی بیشتر بازار و حمایت بهتر از بیمه‌شدگان را نیز رقم خواهد زد.
علاقه‌مندان با مراجعه به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/5369/Articles/view/17477/1559/ می‌توانند متن کامل این نشریه را مشاهده و دریافت نمایند.

https://tejaratava.ir/?p=48390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.