• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
10
گلایه مندی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران:

سهم بخش تعاون در ساخت مسکن تنها ۲ درصد است

  • کد خبر : 37017
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
سهم بخش تعاون در ساخت مسکن تنها ۲ درصد است
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت: با توجه به سند توسعه تعاون و رسالت تعیین شده برای این بخش باید 50 درصد از تولید و عرضه مسکن در بخش تعاون صورت پذیرد اما متاسفانه تنها 2 درصد از آن را در اختیار این بخش است. و سهم تعاون در ساخت مسکن روز به روز کمتر شده است، از 52 هزار و 334 پروانه صادر شده برای ساخت 280 پروانه مربوط به بخش مسکن است و از 130 هزار واحد ساخته شده تنها 2 هزار و 948 واحد مربوط به بخش تعاون بوده است.

به گزارش تجارت آوا، خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در نشست نقش تعاون در اجرای قانون جهش تولید مسکن و موانع آن که در محل همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد:‌ انتقاداتی در حوزه عملکرد تولید مسکن در کشور وجود دارد که قطعا متوجه عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.

وی با بیان اینکه مسئولانی که از گذشته در دولت حضور داشته و ایده و تفکراتی برای مسکن دارند، همچنان بر صندلی‌های خود تکیه زده‌اند و تغییرات مدیریتی هنوز به آنها نرسیده است، عنوان کرد:‌ رویکرد ما بحث اصلاح ساختار است، نه افراد. تولید مسکن نیازمند عمل به برنامه‌هایی است که در قوانین توسعه‌ای و اسناد بالادستی وجود دارد.

باقرپور خاطرنشان کرد:‌ در تمامی اسناد بالادستی بر لزوم رفع موانع تولید مسکن اشاره شده است، خاطرنشان کرد: برای تولید مسکن و تکیه بر نقش تعاون در تولید مسکن نیز به اندازه کافی سند و راهبرد وجود دارد اما این بخش مهم از اقتصاد کمترین نقش را در تولید مسکن داشته و به بازی گرفته نشده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمران شهر تهران تصریح کرد:‌ بخش تعاون از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته و در روند قوانین و مقررات و اسناد بالادستی مباحثی و قوانین توسعه‌ای تکالیفی برای بخش تعاون در تولید مسکن وجود دارد.

وی با بیان اینکه قانون جهش تولید مسکن که اکنون به عنوان یک قانون لازم‌الاجرا در کشور است، تصریح کرد:‌ تردیدها و نگرانی‌هایی در خصوص کم و کیف اجرای این قانون در کشوروجود دارد که شاید علت عمده آن به دولت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط بر می‌گردد.

باقرپور خاطرنشان کرد: متاسفانه بازی با واژه‌ها جای اقدام‌های عملیاتی را گرفته است و دائره‌المعارفی از لغات جدید در تولید مسکن و موضوعات مسکن شکل گرفته است.طرح صنعت اجاره‌داری به مشاوران املاک و اجاره‌داری حرفه‌ای بدل شده است و ایجاد انواع و اقسام شوک‌ها به بازار مسکن و مقاومت در برابر هر طرح دیگر مسکنی و به تازه‌گی هم مباحث مطرح پیرامون ورود چینی‌ها از جمله موضوعاتی است که در بخش مسکن به عنوان معضل و مشکل دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه بحث ورود شرکت‌های خارجی از جمله چینی‌ها به بازار مسکن درحالی است که نباید در روند اجرا، استفاده از ظرفیت‌های داخلی سازندگان مسکن مورد بی‌توجهی واقع شود، عنوان کرد:‌ شهرداری‌ها نیز مشکلاتی را در روند تولید مسکن به وجود می‌آورند و پروسه‌های صدور پروانه ساختمان هر روز طولانی‌تر از گذشته می‌شود به همین دلیل تورم و طولانی‌شدن زمان اجرای پروژه‌های تولید مسکن، موجب افزایش هزینه تمام‌شده ساخت مسکن شده و تعطیلی صنایع و نوسان قیمت‌ مواد اولیه تولید از دیگر مشکلات بخش مسکن در کشور است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمران شهر تهران خاطرنشان کرد:‌ بانک مرکزی نیز با عدم کنترل نرخ ارز به تورم بخش مسکن دامن زده است.

وی با بیان اینکه سهم تعاون در ساخت مسکن روز به روز کمتر شده است، تصریح کرد:‌ از ۵۲ هزار و ۳۳۴ پروانه صادر شده برای ساخت ۲۸۰ پروانه مربوط به بخش مسکن است و از ۱۳۰ هزار واحد ساخته شده تنها ۲ هزار و ۹۴۸ واحد مربوط به بخش تعاون بوده است که به معنای سهم ۲ درصدی این بخش از ساخت مسکن است.

خشایار باقرپور درباره استقبال از طرح ملی مسکن اقساطی با بیان اینکه ۷۵۰ هزار متقاضی با مطالعه کامل مفاد طرح اقساطی مسکن اقدام به ثبت نام در سامانه اتحادیه تعاونی عمران شهر تهران کرده اند که گویای استقبال متقاضیان از الگوی طرح اقساطی مسکن با هدف واگذاری خانه با هزینه تمام شده و پرهیز از نرخ گذاری های معمول در بازار است. شایان ذکر است اقدام ۷۵۰ هزار نفر ثبت نام در طرح ملی اقساطی مسکن در حالی است که بنابه گفته محمود محمود زاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر سازی تاکنون ثبت نام از متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن ۶۰۰ هزار و ۵۵۷ نفر ثبت نام کرده اند.

عرضه خانه به شکل اقساطی در تهران با عنوان «طرح ملی مسکن اقساطی» که از اسفندماه سال گذشته رسانه ای شد و البته شباهت نام این برنامه با طرح اقدام ملی مسکن، سوءبرداشتهایی درخصوص استفاده ابزاری از اسم مسکن ملی را در پی داشته است.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که مجوزی به شرکت مورد نظر نداده و از آن شکایت کرده است؛ اما ایده پرداز و ناظر اجرای این طرح می گوید نیاز به مجوز وزارت راه نداریم، سوءاستفاده هم از نام ها نکرده ایم و به شکل مستقل تحت نظر وزارت تعاون، ساخت پروژه ها را عهده دار هستیم.

خشایار باقرپور با بیان اینکه قانون سامان دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در کشور در ماه های گذشته به تصویب رسیده است، اظهار کرد: امروز دولت موظف به اجرای این قانون است، اما به نظر می رسد که در اجرای این قانون اگر از ظرفیت های بخش خصوصی و همچنین بخش تعاون استفاده نشود، بعید است که این طرح با اهداف تعیین شده به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد.

او بیان کرد: طی سال های گذشته شاهد آن بودیم که طرح های مختلفی از سوی دولت برای بهبود وضعیت بازار مسکن مطرح شده، اما بسیاری از این طرح ها در قالب حرف باقی مانده و هنوز به مرحله اجرایی و یا عملیاتی نرسیده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران اظهار کرد: براساس تحولات بازار مسکن شاهد آن هستیم که نرخ افزایش قیمت مسکن یک تا ۳ درصد نسبت به هزینه تولید رشد کرده و میزان تورم هم بیشتر از نرخ رشد مسکن است که این آمار حاکی از آن است که توان خرید برای مصرف کنندگان بسیار کاهش یافته و بازار هم دیگر کشش افزایش قیمت مسکن را ندارد

باقرپور تاکید کرد: بار ها در رابطه با طرح اقدام ملی مسکن گفته شد که چگونه می خواهند یک مسکن با کیفیت بسازند با متری سه میلیون و خرده ای؟! فقط بابت اتمام اسکلت باید چهار میلیون تومان هزینه شود این به معنای آن است که به موضوع تولید و هزینه های آن واقعی نگاه نمی شود و ارقام و اعداد روز را نمی شناسند و همواره با رویا های خودشان به دنبال تحقق هدف هستند و زمانی که رویا ها حقیقی نباشد و با حقیقت بازار هم خوان نباشد، می توان گفت که اهداف دست نیافتنی می شود.

وی با بیان اینکه در ۸ سال گذشته مسئولان در حوزه وزارت راه و شهرسازی طرح های دولتی زیادی را مطرح کردند، اما برنامه ریزی ها هیچ کدام برمبنای واقعیت نبوده است، گفت: هدف گذاری ها خیلی خوب بوده و شعار های خوبی در این رابطه داده می شد، اما برنامه های اجرایی برمبنای واقعیت نبوده و نیست.

رییس اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران یادآور شد: در حال حاضر بعد از ۱۰ سال هنوز دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل و تحویل نشده است! در واقع باید تمامی طرح های دولتی را برای جواب دادن به این سوال فهرست کنند و دقیقا ناکارآمدی هر کدام را دانه به دانه بررسی کنند، ولی در کل عدم واقع گرایی در برنامه ریزی برای تحقق اهداف یکی از اصلی ترین دلایل است.

https://tejaratava.ir/?p=37017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.