• امروز : دوشنبه - ۲۸ خرداد - ۱۴۰۳
0

اطمینان خاطر سهامداران از سودسازی پایدار پتروشیمی امیر کبیر

  • کد خبر : 130910
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
اطمینان خاطر سهامداران از سودسازی پایدار پتروشیمی امیر کبیر
به منظور سرعت بخشیدن به فعالیت‌های اجرایی طرح‌های توسعه صنایع پتروشیمی ‌و استفاده از سرمایه‌های داخلی و خارجی، شرکت پتروشیمی امیر کبیر به عنوان مجری طرح الفین ششم تاسیس شد.

به گزارش تجارت آوا، پتروشیمی امیر کبیر تولیدکننده متنوع‌ترین محصولات پلیمری شامل پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک، و پلی اتیلن سبک خطی در سطح کشور است که با ارائه محصولات خود در بازارهای داخلی و خارجی، نقش مهمی ‌در صنعت پتروشیمی‌ ایران ایفا می‌کند.

ساخت کوره‌های واحد الفین، ساخت راکتور تبدیل اتیلن در واحد الفین و ساخت راکتورهای پلی اتیلن سنگین برای اولین بار در کشور در پتروشیمی امیر کبیر صورت گرفت و به نوعی چندین لقب اولین را به یدک می‌کشد.

این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع پلی اتیلن در کشور شناخته می‌شود و از معدود شرکت‌های فعال به شمار می‌رود که چند سالی است در ظرفیت اسمی‌ خود تولید می‌کند.

تولید حداکثری در این شرکت در شرایطی رقم خورده که اقتصاد کشور گرفتار تحریم‌ها و کمبودها است و مشکلات اقتصادی گریبانگیر شرکت‌ها شده و حجم فعالیت آن‌ها از روزهای اوج فاصله دارد.

در سال‌های گذشته میزان تولید محصولات پلی اتیلن در سطح ظرفیت اسمی‌ بوده و از تمام ظرفیت شرکت برای تولید محصول استفاده شده است و در سال ۱۴۰۲ با وجود محدودیت‌های شدید در مصرف انرژی و کاهش تخصیص خوراک به شرکت‌های پتروشیمی، باز هم توانست در چند نوبت رکورد تولید ماهانه خود را بشکند و سالی همراه با رکوردشکنی‌های پیاپی سپری کند.

در بهمن ماه حجم تولیدات محصولات پلیمری در این مجموعه به بیش از ۶۷ هزار تن رسید و ضمن عبور از رکورد مرداد ماه همان سال، رکورد تمام ادوار پتروشیمی امیر کبیر نیز شکسته شد.

مشکلات عدیده در زمینه تامین خوراک و کمبود منابع سوختی مانع از آن نشد تا چرخ تولید این پتروشیمی‌ از حرکت بایستد و رکوردشکنی‌های یاد شده با وجود کمبود شدید خوراک اتان واحد الفین، کمبود گاز در فصل زمستان و پایین بودن سایر خوراک‌ها صورت گرفته است و در واقع شرکت با مدیریت هوشمند و ذخیره‌سازی خوراک مایع و گاز بر اساس شرایط، روند رو به رشد خود را حفظ کرد.

چیدمان صحیح و آرایش متناسب کوره‌ها، یکی دیگر از دلایلی است که منجر به تولید چشمگیر پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن خطی شده است.

از سوی دیگر، در کنار رشد مقداری تولید، کیفیت بالای محصولات نیز به مزیت رقابتی برای شرکت تبدیل شده و به همین جهت است که حجم صادرات شرکت قابل توجه است و همواره ارزآوری مناسبی برای کشور داشته است.

نتیجه فعالیت شرکت پتروشیمی امیر کبیر در سال گذشته منجر به کسب ۲۹۸ هزار میلیارد ریال درآمد فروش شد که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشد ۵ درصدی را شاهد هستیم.

روند رو به رشد شرکت در سال ۱۴۰۳ نیز تداوم یافته و آمارها نشان می‌دهد که مقدار تولید اولین ماه از سال جاری نسبت به فروردین ماه سال گذشته ۵ درصد بیشتر است و به تبع آن، با بهبود شرایط فروش و افزایش مقدار فروش محصولات، درآمد محقق شده در فروردین ماه با افزایش ۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲۸ هزار میلیارد ریال نزدیک شده است.

همانطور که در تصویر ذیل مشخص است، درآمدزایی و سودآوری شرکت پتروشیمی امیر کبیر در ادوار گذشته رو به رشد بوده و با توجه به بهبود حاشیه سود شرکت در سال جاری، انتظار می‌رود رقم سود خالص باز هم گام در مسیر صعود بردارد و بیش از ۴۵ هزار میلیارد ریال در صورت‌های مالی رقم بنشیند.

لازم به ذکر است که حاشیه سود شرکت در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ درصد بود و بر اساس صورت‌های مالی ۹ ماهه به حدود ۱۷ درصد رسیده است.

مدیریت بهینه خوراک دریافتی و تغییر سیاست‌های فروش با توجه به مطالعات بازار و عرضه محصولات در بازارهای مناسب، از جمله عوامل اثرگذار بر بهبود حاشیه سود شرکت به شمار می‌روند.

بر این اساس، شرکت پتروشیمی ‌امیر کبیر در بین شرکت‌های فعال در این صنعت با حجم فروش بالا و تولید در ظرفیت اسمی ‌در محصولات پلیمری در رده‌های برتر شرکت‌های فعال در بخش پلی اتیلن قرار دارد.

با توجه به روندهای طی شده در سالیان اخیر و رکوردشکنی‌های پیاپی و تولید در حداکثر ظرفیت و همچنین برنامه‌ریزی دقیق جهت تامین خوراک مورد نیاز سبب اطمینان خاطر ذینفعان، سهامداران و سرمایه گذاران از عملکرد مثبت و رو به رشد شرکت پتروشیمی امیر  کبیر در سوددهی پایدار است.

منبع: ایپنا

https://tejaratava.ir/?p=130910

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.