• امروز : یکشنبه - ۲۷ خرداد - ۱۴۰۳
0
نقش پررنگ گهرزمین در نمایشگاه معدن و صنایع معدنی؛

مشارکت گهرزمین برای ارزش آفرینی در زنجیره فولاد

  • کد خبر : 130490
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
مشارکت گهرزمین برای ارزش آفرینی در زنجیره فولاد
شرکت معدنی و صنعتی گهر زمین در حال تکمیل زنجیره معدن تا فلز است. به طوری که امروز تولید ۲۰ میلیون تن سنگ آهن، ۸ میلیون تن کنسانتره، ۷ میلیون تن گندله، ۱٫۷ میلیون تن آهن اسفنجی و ۱٫۵ میلیون تن فولاد در سال را برنامه ریزی کرده است.


علیرضا ملاحتی – به گزارش پایگاه خبری تجارت آوا، شرکت معدنی و صنعتی گهر زمین در راستای مشارکت فعال در توسعه پایدار زنجیره ارزش محصولات معدنی و صنعتی در سال‌های اخیر در نمایشگاه معدن و صنایع معدنی نقش پررنگی داشته است. به طوری که مذاکرات گسترده ای با سایر شرکتها فعال در این زنجیره و حاضر در نمایشگاه داشت و نتایج خوبی بدست آورده است.
این شرکت به دنبال ارزش آفرینی از طریق مدیریت منابع و تامین پایدار و با کیفیت مواد اولیه مورد نیاز صنایع است. از این رو پروژه‌های جدیدی را در زنجیره معدن تا فولاد تعریف کرده است. به طور قطع حضور گهرزمین در نمایشگاه های داخلی و خارجی در راستای نمایش توانمندی های خود برای تامین نیاز شرکت‌های پایین دستی بعد از تامین واحد‌های خود است.
در حال حاضر شرکت معدنی و صنعتی گهر زمین در حال تکمیل زنجیره معدن تا فلز است. به طوری که امروز تولید ۲۰ میلیون تن سنگ آهن، ۸ میلیون تن کنسانتره، ۷ میلیون تن گندله، ۱٫۷ میلیون تن آهن اسفنجی و ۱٫۵ میلیون تن فولاد در سال را برنامه ریزی کرده است.
شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در برنامه‌ریزی‌های کلان خود فعالیت‌های بسیاری را در راستای توسعه اقتصادی کشور در دستور کار خود قرار داده است که بخشی از طرح‌های توسعه این شرکت از جمله: احداث کارخانه احیا مستقیم، احداث کارخانه بازیابی آب، مطالعات اکتشافی در پهنه جبال بارز، پروژه حمل پیوسته مواد معدنی (IPCC)، افزایش زیر سقفی کارخانه‌های کنستانتره و افزایش زیر سقفی کارخانه گندله از آن جمله می‌باشد.

آغاز راه مطالعات اکتشافی و ابتدای فعالیت معدنی گهرزمین: به طوری که در سال ۱۳۴۸ شرکت ایران باریت عملیات اکتشاف و پی جویی سنگ آهن را در منطقه ای در جنوب غرب شهرستان سیرجان استان کرمان آغاز و سپس شرکت ایروسرویس در محدوده ای به وسعت ۴۵,۰۰۰ کیلومتر مربع در فاصله بین آباده فارس تا جازموریان برداشتهای ژئوفیزیک هوایی مگنتومتری را انجام و آنومالیهای متعددی که دارای پتانسیلهای بالایی از سنگ آهن بودند را مشخص کرد.
در ادامه در پی مطالعات ژئوفیزیک هوایی با همکاری مؤسسه زمین شناسی یوگسلاوی در محدوده ای به وسعت ۷۴ کیلومتر مربع برداشتهای ژئوفیزیک زمینی شامل مغناطیس سنجی و گرانی سنجی صورت گرفت.  نتیجه این مطالعات پیدایش شش آنومالی سنگ آهن در منطقه گل گهر مجاور یکدیگر با ذخیرهای به میزان ۱,۱۰۰ میلیون تن بود. بر اساس اکتشافات انجام شده آنومالی شماره ۳ یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن کشور را در بین آنومالیهای ششگانه داراست.
همچنین طبق مطالعات تفصیلی در آنومالی شماره ۳ از سال ۱۳۵۴ تا انتهای ۱۴۰۲ حفر تعداد ۳۳۱ حلقه چاه اکتشافی با مجموع متراژ ۱۰۱ هزار متر به اتمام رسیده است. بر
شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با ذخیره ای بیش از ۶۵۰ میلیون تن سنگ آهن یکی از بزرگترین معادن روباز کشور است. از ابتدای عمر معدن تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳۵ میلیون تن سنگ آهن استخراجی و حدود ۶۶۰ میلیون تن باطله برداری در معدن انجام گرفته است.

حرکت گهر زمین به سمت ارزش افزوده
با توجه به اهمیت ارزش آفرینی این شرکت در راستای بهره برداری از ظرفیت های معدن کارخانه خردایش با سرمایه گذاری ۶۰ میلیون یورو را راه‌اندازی کرده است. این خط تولید با ظرفیت اسمی ۱۵ میلیون تن در سال سنگ آهن با عیار متوسط ۵۳/۵ درصد را به محصول خردایش شده تبدیل می کند.
  کارخانه خردایش گهر زمین طبق برنامه ریزی استراتژیک شرکت در سال ۱۴۰۲  سالیانه ۱۰/۸ میلیون تن محصول باید تولید کند. با توجه به اینکه این واحد با برنامه ریزی دقیق و منظم بیشتر از برنامه خود تولید کرده است.
همچنین خطوط کنسانتره شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیون یورو، وظیفه تبدیل سنگ آهن دانه بندی را به کنسانتره با کیفیت مناسب جهت خوراک کارخانه گندله سازی بر عهده دارد. کارخانجات کنسانتره در حال حاضر ۳ خط با ظرفیت اسمی مجموع ۶ میلیون تن در سال دارد.
طبق برنامه ریزی استراتژیک شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در سال ۱۴۰۲ برنامه تولید سالیانه این کارخانه ۶/۸ میلیون تن در نظر گرفته شده بود که این واحد با برنامه ریزی دقیق و منظم در بخش تولید نگهداری و تعمیرات و همچنین تامین انرژی مورد نیاز ضمن ثبت رکوردهای تولید پیاپی و همچنین عبور از مرز تولید ۷ میلیون تن ۱۳ درصد نیز بیشتر از برنامه خود تولید کرده است.

اقدامات گهر زمین برای گندله سازی
با توجه به رشد چشمگیر تولید فولاد و نیاز روز افزون واحدهای فولادی به گندله سنگ آهن طرح احداث کارخانه گندله در گهرزمین راه اندازی شد.
سازی شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با تکنولوژی لورگی شرکت اتوتک و با ظرفیت اسمی ۵ میلیون تن در سال در بهمن ماه سال ۱۳۹۹  این کارخانه را راه اندازی و در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰  بهره برداری از کارخانه گندله سازی آغاز شد.

این مجموعه توانسته با راهبری مطلوب همراه با صیانت از تجهیزات در نتیجه اجرای صحیح برنامه نگهداری و تعمیرات پارامترهای کمی و کیفی گندله تولیدی را در شرایطی مطلوب با شاخص های بارز کیفی تولید و نیاز خریداران را بابت محصول نهایی کارخانه برآورده کند.
واحد گندله سازی در سال ۱۴۰۲ با افزایش  ۷۸ درصدی تولید نسبت به سال ۱۴۰۱ ضمن عبور از ظرفیت اسمی خود گامی ارزشمند به سوی تولیدی با کیفیت و همچنین رسیدن به تولید ۶ میلیون تن در سال برداشته است. از مهمترین اقدامات انجام گرفته واحد گندله سازی می توان تغییر طرحهای بسیار تاثیر گذار در افزایش نرخ کمی و کیفی محصول دانست. برای نمونه می توان به افزایش کیفیت و کاهش توقفات نوارنقاله به روش شش سیگما اشاره کرد و باعث شداین واحد با برنامه ریزی دقیق و منظم موفق به کسب رکوردهای تولید پیاپی در سال ۱۴۰۲ شود..

https://tejaratava.ir/?p=130490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.