• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

شرکت‌های ارزآوری در اولویت تامین ارز هستند/ کشورهای آفریقایی طالب خودروی ایرانی هستند

  • کد خبر : 126524
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
شرکت‌های ارزآوری در اولویت تامین ارز هستند/ کشورهای آفریقایی طالب خودروی ایرانی هستند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرکت‌هایی در اولویت تامین ارز و تامین مالی هستند که ارزآوری بیشتر و ارزبری کمتر داشته و بر عمق ساخت داخل تمرکز بیشتری دارند، گفت: کشورهای آفریقایی برخی شرکت‌های اروپایی طالب خودروی ایرانی هستند و در بین همسایه‌های شمالی هم مشتری خودرو داریم که در حال مذاکره هستیم.

عباس علی آبادی در نشست خبری ششمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰۰ نفر از ۱۰۰ کشور دنیا در نمایشگاه ایران اکسپو حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات مردم باید بر تولید تاکید کنیم، گفت: اگر بخواهیم مشکل تامین ارز را برطرف کنیم، باید صادرات را توسعه دهیم. با توجه به اینکه طبق قانون ارز حاصل از صادرات به کشور برگردد، شرکت‌هایی در اولویت تامین ارز هستند که ارزآوری بیشتر و ارزبری کمتر دارند که یعنی بر عمق ساخت داخل تمرکز بیشتری دارند. همچنین تامین مالی این شرکت‌ها و همچنین شرکت‌هایی که صادرات دانش بنیان، یعنی بیشترین خلق ارزش دارند در اولویت است.

وزیر صمت در ادامه به قاچاق کالاهای مشابه داخل اشاره کرد و گفت: امروز کالاهایی که داخل کشور تولید می‌شود، با کیفیت بسیار پایین‌تر و بدون پرداخت حقوق و عوارض و البته با قیمت بالاتر به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و با بهانه‌های مختلفی همچون حمایت از مرزنشینان به این موضوع دامن زده شده است.

وی با بیان اینکه تولید باید در اولویت تأمین انرژی باشد، تصریح کرد: باید اولویت انرژی و آب را به تولید دهیم. به عنوان مثال بالای ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی استانی از محل صنعت است، اما کمترین امکانات را به صنعت داده‌ایم. همچنین در بسیاری از استان‌ها هنوز هندوانه و خیار می‌کاریم، در حالی که آب نداریم.

علی آبادی در ادامه با بیان اینکه درباره بازار آفریقا نیز گفت: آفریقا اقیانوس فرصت‌هاست و شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی هم می‌توانند در این قاره حضور یابند. همچنین در بخش کشاورزی و تکنولوژی در این حوزه نیز ظرفیت‌های زیادی در آفریقا برای شرکت‌های ایرانی وجود دارد. نباید به آفریقا با نگاه غربی‌ها بنگریم و باید به شکلی در آفریقا سرمایه گذاری کنیم که هم برای آن قاره و هم برای ایران ارزش افزوده داشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رایزنی با وزارت نیرو برای تأمین انرژی واحدهای تولیدی به خصوص برای احیای واحدهای راکد، اظهار کرد: به دلیل پایین بودن قیمت انرژی در ایران بهره‌وری بسیار پایین است و انرژی را اتلاف می‌کنیم. اولویت در تأمین انرژی برای واحدهایی است که با حداقل انرژی، بیشترین بهره‌وری را دارند و با روش‌هایی غیر از روش‌های مالی به دنبال تحقق این هدف هستیم.

به گفته این مقام مسئول وزارت صمت به دنبال خودتامین کردن واحدهاست و در همین راستا فولاد مبارکه دو واحد برای تأمین انرژی خود احداث کرده است.

علی‌آبادی در پاسخ به سوالی درباره رفع مشکلات نقل و انتقال پول نیز گفت: هدف تحریم تاکنون همین بوده که برای مراودات مالی مانع ایجاد کنند. در این رابطه به دنبال تجارت با ارزهای محلی هستیم.

وزیر صمت درباره امکان صادرات خودرو به آفریقا، گفت: در خودرو هر چقدر هم خودمان به خودمان انتقاد وارد کنیم، باز هم نامدار هستیم، چراکه تولیدکننده‌ایم. سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید شد و امسال این عدد بیشتر خواهد شد. امروز خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است؛ بنابراین باید در این حوزه جهش تولید رخ دهد تا خودرو ماهیت سرمایه‌ای خود را از دست دهد و اگر کسی خودرویی خرید و در پارکینگ گذاشت، بداند که این خودرو دیگر حالت سرمایه برای او ندارد.

وی افزود: کشورهای آفریقایی برخی شرکت‌های اروپایی طالب خودروی ایرانی هستند و در بین همسایه‌های شمالی هم مشتری خودرو داریم که در حال مذاکره هستیم.

علی آبادی همچنین با بیان اینکه واردات و صادرات مکمل هم هستند و حتی اگر به اندازه دنیا هم تولید کنیم، باید واردات انجام شود، گفت: هر کالایی که نتواند صادر شود، یعنی برنامه در آن حوزه جامع نیست.

https://tejaratava.ir/?p=126524

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.