• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است

  • کد خبر : 126273
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
پلتفرم‌های تأمین مالی مانند سککوک نقش مهمی در تأمین مالی خرد دارند و می‌توانند نیازهای خرد کسب و کارهای کوچک و متوسط را تأمین کنند.حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: پلتفرم‌های تأمین مالی مانند سککوک نقش مهمی در تأمین مالی خرد دارند و می‌توانند نیازهای خرد کسب و کارهای کوچک و متوسط را تأمین کنند.

وی افزود: به باور من سککوک نقش مهمی در هدایت اعتبارات دارد اما آنچه که سبب شده تا چنین پلتفرم‌هایی نتوانند ایفای نقش حداکثری داشته باشند، مربوط به تورم و ارزان بودن تسهیلات است. مثلاً وقتی تورم ۴۳ درصد است و این پلتفرم‌ها کمتر از نرخ تورم تسهیلات پرداخت می‌کنند و همه کسب و کارهای خرد و کلان هم در شرایط تورمی از چنین تسهیلاتی استقبال به عمل می‌آورند ولی چون توان این پلتفرم‌ها تا یک حدی است امکان دارد در ادامه مسیر با مشکل مواجه شوند.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: شرایط سککوک و دیگر پلتفرم‌های مشابه را باید به طور کلی در نظر داشت. گامی که سککوک برداشته گام مثبتی است ولی باید به اندازه ظرفیتش از آن انتظار داشت و اجازه دهیم به مرور زمان بالغ شود. چنین پلتفرم‌هایی می‌توانند انقلابی در عرصه نظام تأمین مالی کشور به وجود آورند ولی در مقطع کنونی بهتر است این پلتفرم در خدمت کسب و کارهای کوچک و مشاغل خرد باشد و هدفمند به اعطای تسهیلات بپردازد.
محقق‌نیا تأکید کرد: در شرایط ثبات اقتصادی سککوک بهتر و کارآمدتر خواهد بود. روش‌های جدید تأمین مالی را باید در شرایط ثبات اقتصادی مورد استفاده قرار داد و وقتی شرایط باثبات در اقتصاد کشور حاکم نباشد احتمالاً اینگونه شیوه‌ها اثرگذاری زیادی به دنبال نداشته باشند.
وی در پایان گفت: اقتصاد ایران نیازمند روش‌های نوین است و سککوک یک روش نوین و انقلابی است ولی در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی زمان می‌برد تا خود را ظهور و بروز دهد.

https://tejaratava.ir/?p=126273

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.