• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0
خبرگزاری پتروشیمی‌ ایران( ایپنا)

پیش بینی سود پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۱۴۰۳/ بوعلی در سال ۱۴۰۲ چقدر سود ساخت؟

  • کد خبر : 126121
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۲۶
پیش بینی سود پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۱۴۰۳/ بوعلی در سال ۱۴۰۲ چقدر سود ساخت؟
پتروشیمی بوعلی سینا به‌عنوان سومین پتروشیمی پردرآمد بورسی در سال 1402 عملکرد خوبی را در این سال از خود نشان داده است. به طوری که این شرکت موفق شد در 12 ماهه منتهی به 1402 مقدار تولید، فروش و درآمد خود را نسبت به سال 1401 افزایش دهد.

به گزارش تجارت آوا، بررسی و مقایسه گزارش‌های مالی پتروشیمی بوعلی سینا و سایر پتروشیمی‌ها در سال گذشته خبر از آن می‌دهد که بوعلی، سومین پتروشیمی پردرآمد بورسی در این سال لقب گرفته است. نگاهی به این گزارش‌های مالی نشان می‌دهد بوعلی در سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۵۷ همت از فروش محصولات خود درآمد داشته است. لازم به ذکر است عمده درآمد این شرکت از فروش دو محصول ریفرمیت و برش سنگین بوده است. به طوری که این دو محصول برای بوعلی به ترتیب ۲۶.۴ و ۱۵.۲ همت درآمد داشته‌اند.

درآمدزایی پتروشیمی بوعلی افزایش یافت

همان‌طور که گفته شد پتروشیمی بوعلی در فهرست پردرآمدترین‌ پتروشیمی‌های بورسی قرار دارد. حال باید دید بوعلی تا چه اندازه در افزایش درآمد خود موفق بوده است. بررسی گزارش‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد درآمد حاصل از فروش محصولات بوعلی در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۱۸ درصد بالا رفته است.

 اما موضوع مهمی که باید به آن اشاره کرد اینکه رشد درآمد بوعلی به واسطه بهبود عملکرد فروش آن نبوده و تنها به واسطه رشد نرخ فروش محصولات این پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ است؛ به طوری که میانگین نرخ فروش محصولات پتروشیمی بوعلی طی یک سال گذشته ۲۵ درصد بالا رفته است.

پتروشیمیی بوعلی

مقدار فروش بوعلی کاهش یافت

مطابق با آنچه گفته شد، رشد درآمد پتروشیمی بوعلی به واسطه افزایش نرخ فروش محصولات آن بوده است. چرا که بررسی گزارش‌های مالی این پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تناژ تولید و فروش این شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ پایین آمده است.

بر این اساس، مقدار تولید بوعلی از دو میلیون تن در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۷.۳ درصدی به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین بوعلی در سال گذشته با کاهش ۵.۴ درصدی مقدار فروش خود روبه‌رو شده است.

پتروشیمی بوعلی

الگوی سودآوری پتروشیمی بوعلی افزایشی است

بررسی صورت‌های مالی ۹ ماهه ۱۴۰۲ پتروشیمی بوعلی نشان می‌دهد این پتروشیمی طی سه فصل از ۱۴۰۲ در کنترل هزینه‌های خود موفق بوده است. این موضوع در کنار رشد درآمدزایی بوعلی سبب شد تا سود خالص ۹ ماهه بوعلی جهش بزرگی را پشت سر بگذارد.

با الگوبرداری از روند ۹ ماهه بوعلی و فرض آخرین نرخ فروش برای محصولات این شرکت باید گفت روند سودآوری ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ نیز جالب توجه است. حتی می‌توان گفت این پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ نیز با توجه به احتمال رشد نرخ حواله دلار عملکرد خوبی را رقم خواهد زد.

مفروضات تحلیل سودآوری پتروشیمی بوعلی سینا

از آنجا که پتروشیمی بوعلی در ۹ ماه از سال، حاشیه سود خالص ۲۷ درصدی را به عمل آورده و وضعیت تولید و فروش شرکت نیز در سه ماهه پایانی قابل قبول بوده است، می‌توان تا حدودی این روند را برای کل سال ۱۴۰۲ نیز فرض کرد. البته با این تفاوت که در اواخر اسفند، نرخ محصولات یوتیلیتی مصرفی این شرکت رشد کرد و بوعلی در اطلاعیه‌ای گزارش داد که تاثیر این افزایش نرخ برای سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۱۰ میلیارد تومان است.

با این حساب باید گفت با توجه به حجم فروش، آخرین نرخ محصولات، نرخ دلار ۴۰ هزار تومانی برای سال ۱۴۰۲ و ۵۰ هزار تومانی برای سال ۱۴۰۳ و همچنین رشد نرخ محصولات یوتیلیتی، این شرکت می‌تواند در سال ۱۴۰۲ حدود هزار تومان و برای سال ۱۴۰۳ حدود هزار و ۴۰۰ تومان سود به ازای هر سهم شناسایی کند.

البته باید توجه داشت که این پتروشیمی اکنون یکی از مالکان باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال است و طبیعتا این باشگاه هزینه‌های بوعلی را در سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد داد.

منبع:

https://tejaratava.ir/?p=126121

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.