• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
4
با حضور جمعی از شاعران و اساتید و جوانان فرهیخته در حوزه شعر انجام شد؛

برگزاری «همایش ادبی حدید» در فولاد مبارکه

  • کد خبر : 108508
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶
برگزاری «همایش ادبی حدید» در فولاد مبارکه
روز جمعه دهم آذرماه بالغ‌بر 120 نفر از اساتید، فرهیختگان و جوانان حوزه شعر و ادب به فولاد مبارکه آمدند تا پس از مشاهده زنجیره تولید در این شرکت که با عشق، صمیمیت و همدلی درآمیخته است، دست ‌به ‌قلم شوند و با زبان شعر، روایتگر دستاوردهای نظام اسلامی در حوزه فولاد باشند.

به گزارش تجارت آوا به نقل از خبرنگار فولاد، محمدجواد براتی، مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه، در خصوص اهمیت بازدید اقشار مختلف از فولاد مبارکه گفت: حماسه‌های تولید و دستاوردهای ارزشمندی که امروز بیش از هر زمان دیگر در گروه فولاد مبارکه به دست متخصصان و کارکنان دلسوز این مرزوبوم حاصل می‌شود و به‌طورکلی این جهاد در عرصه تولید و اقتصاد نیاز به انتشار و بازنمایی و تبیین داشته است و امروز در شرایط تحریم و فشار حداکثری بر معیشت، اقتصاد و روحیه مردم، این نیاز بیش‌ازپیش احساس می‌شود؛ ازاین‌رو از حدود یکی دو سال قبل و با تأکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین، این حرکت را به‌طور جدی در دستور  کارخود قراردادیم.
وی گفت: در این راستا سعی کردیم از همه ظرفیت‌های کشور، به‌ویژه نخبگان و همه کسانی که در جامعه به نحوی تریبونی در دست دارند و یا صاحب قلم و اندیشه‌اند، استفاده کنیم و شرایطی فراهم سازیم که این افتخارآفرینی‌ها و حماسه‌های خلق‌شده در صنعت فولاد کشور را به سمع و نظر آحاد مختلف جامعه برسانیم.
وی با تأکید بر اینکه وقتی دستاوردها از زبان مردم گفته شود بالطبع اثربخشی بیشتری خواهد داشت، گفت: در همین راستا گروه‌های مختلف در بسیاری از سطوح مدیریتی و اجرایی اعم از گروه‌های مرجع، مسئولان و کارگزاران را به فولاد مبارکه دعوت می‌کنیم تا هریک از این عزیزان از نزدیک نظاره‌گر و در ادامه، روایتگر این موفقیت‌ها باشند.
وی درباره همایش ادبی شعر حدید نیز گفت: امروز هم با هماهنگی مسئولان حوزه هنری، در خدمت جمعی از اساتید و شعرای بزرگ، باسابقه، جوان و فرهیخته کشور بودیم که خوشبختانه همچنان که در جریان برگزاری این رویداد مشاهده کردیم، اشعار زیبایی در وصف تولید و جهاد اقتصادی و همت والای کارگران این واحد صنعتی کشور به‌عنوان یکی از دستاوردهای ارزشمند کشور پس از انقلاب سروده شد.
وی خاطرنشان کرد: بدون شک زبان شعر یکی از ظرفیت‌های مؤثر برای روایت کردن این است که پولادمردان فولاد مبارکه چگونه در برابر تحریم‌ها کوتاه نیامده‌اند و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌اند. هرگونه اطلاع‌رسانی می‌تواند ابزار کارآمدی باشد در مقابله با تبلیغات سوء و برنامه‌هایی که دشمن برای ناامید کردن مردم جامعه از آن استفاده می‌کند. بدون شک شاعران حاضر در این رویداد با ذوق و قریحه‌های مختلف و با سرودن اشعار متناسب با این دستاوردها در محافل گستره و متعدد، روایتگر این مجاهدت‌ها و دستاوردها در فولاد مبارکه و سایر مجموعه‌های صنعتی کشور خواهند بود و اشعار و آثار آن‌ها در این زمینه ضمن اثربخشی به یادگار خواهد ماند.

در این رویداد تعدادی از شاعران در مصاحبه‌هایی درباره بازدید خود از فولاد مبارکه چنین گفتند:

 ناصر فیضی:
در شرایط کنونی بازدید از دستاوردهای نظام در حوزه صنعت و به‌ویژه بازدید فولاد مبارکه می‌تواند به اندازه بازدید از مناطق جنگی تأثیرگذار باشد
این اتفاق جزو معدود اتفاقاتی است که معمولاً کمتر برای قشری که نسبتی با صنعت فولاد ندارند رخ می‌دهد و امیدوارم مقدمه‌ای برای ادامه ‌چنین رویدادهایی باشد. بسیاری از مشکلات موجود در کشور بیشتر به جهت ناآگاهی مردم، مخصوصاً نسل جوان از اتفاقات مثبت و درستی است که در کشور افتاده است.
به اعتقاد من در شرایط کنونی بازدید از دستاوردهای نظام در حوزه صنعت و به‌ویژه بازدید از فولاد مبارکه می‌تواند به اندازه بازدید از مناطق جنگی تأثیرگذار باشد.  وقتی مردم از نزدیک این دستاوردها را می‌بینند خودشان متوجه می‌شوند تبلیغاتی که دشمن در وصف ناکارآمدی کشور ما می کند تا چه حد صحیح است. مردم باید ببینند در این کارخانه چه اتفاقات بزرگی می‌افتد و در قالب یک چارچوب و ساختار نظام‌یافته، اتفاقاتی در حال رخ دادن است که بعضاً بالاتر از تراز منطقه و جهان است. قطعاً وقتی این آگاهی‌ها داده شود، قشری که دست‌به‌قلم و اهلِ ذوق است، بدونِ تردید با نگاه درست‌تری این موفقیت‌ها را نقل خواهد کرد و تأثیر مثبت خود را خواهد گذاشت.
قطعاً کسی که حتی یک بار از فولاد مبارکه بازدید کند، نگاه بسیار متفاوتی نسبت به قبل از بازدید خواهد داشت و صددرصد نگاهش را به بسیاری از مسائل، مثبت و سازنده می‌کند.
امروز متأسفانه بسیاری از جوانان از این مباحث اطلاع چندانی ندارند؛ بنابراین وقتی همین جوان یک سخن به‌قاعده را در حوزه‌ای که در آن تخصص و اطلاع نداشته از زبان فرهیختگان بشنود، مسلماً در تصمیمات بعدی خود، با نگاه متفاوتی ورود می‌کند و در نهایت، تغییر این نگاه در حرکت‌های بعدی جامعه تأثیرگذار خواهد بود.
به‌یقین یکی از قله‌هایی که باید به آن دست یافت صنعت فولاد است. وقتی روایت دفاع و جنگ در جبهه‌ها و جهاد در واحدهای صنعتی را کنار هم می‌گذاریم، می‌بینیم هر یک در جای خود اثربخشی و زیبایی‌های خود را داشته و دارد. اینکه به‌واسطه این مجاهدت‌ها امروز از واردات بسیاری از محصولات فولادی بی‌نیاز شده‌ایم و دیگر محتاج بیگانه نیستیم، اینکه می‌توانیم روی پای خود بایستیم، بسیار ارزشمند است.
مردم، مخصوصاً قشر جوان باید در قالب تورهای مختلف به فولاد مبارکه هدایت شوند و فقط شرکت و خطوط تولید آن را ببینند. به نظرم همه دستاوردها و موفقیت‌های این شرکت موعظه و درس است. تبلیغات دشمن این‌گونه القا می‌کند که ما توانایی ساخت یک واشر را نداریم؛ اما وقتی مردم از فولاد مبارکه بازدید کنند، متوجه می‌شوند این‌ها فقط تبلیغات منفی و سوء است. به‌طورکلی بازدید امروز برای من و سایرین بسیار شگفت‌انگیز بود.

 حمید بابایی:
شعرا از دل کوره عشق و صنعتگران از دل کوره‌های قوس الکتریکی و مذاب ارزش‌افزوده ایجاد می‌کنند
شعر و صنعت دو موضوع شبیه به هم هستند. شعرا از دل کوره عشق و واژه‌هایی که مثل سنگ هستند اشعار خود را می‌سازند و ارزش‌افزوده‌ای ایجاد کنند و صنعتگران هم باید از دل کوره‌های قوس الکتریکی و مذاب.
امروز روز بسیار خوشی برای ما بود. مواجه شدن با این تلاش‌ها و رفتارها در مسیر عزت و اقتدار ملی برای ما بسیار اثرگذار و امیدآفرین بود.
وقتی شاعر نسبت به موضوعی معرفت پیدا می‌کند مسلماً می‌تواند در آن حوزه بهتر از قبل قلم‌فرسایی کند. با توجه به محبتی که به وطن داریم این آگاهی می‌تواند کمک کند تا بهتر بتوانیم با زبان شعر در بین مردم شور و امید به آینده ایجاد کنیم.

غلامرضا بکتاش، شاعر کودک و نوجوان:
کشف فضای تازه، دیدن و شنیدنِ اتفاقات مخصوصاً از دل صنعتی عظیم مانند فولاد مبارکه می‌تواند ظرفیت جدیدی برای سرودنِ شعر و نوشتنِ داستان نو ایجاد کند
واقعیت این است که وظیفه شاعر توصیف است و وقتی که با توصیف شروع می‌کند به فضایی تکراری می‌رسد؛ بنابراین وقتی می‌خواهیم نگاه تازه‌ای داشته باشیم، باید از کارخانه‌های صنعتی، به‌ویژه فولاد مبارکه بازدید کنیم. در جریان چنین بازدیدهایی اتفاقات دیگری در درون شاعر و نویسنده رخ می‌دهد و کاش این اتفاقات بسیار زودتر رخ بدهد؛ به عبارت بهتر، فرزندان ما نباید لزوماً به ۵۰ سالگی برسند تا درباره این حوزه‌ها شعر بگویند و بنویسند، بلکه باید در همان ۱۰ و ۱۲ سالگی با روند کار صنعت آشنا شوند و اگر ذوقی برای نوشتن فیلم‌نامه و ساخت اثر دارند در چنین مسیرهایی به بار بنشیند. کشف فضای تازه، دیدن و شنیدنِ اتفاقات مخصوصاً از دل صنعتی عظیم مانند فولاد مبارکه می‌تواند ظرفیت جدیدی برای سرودنِ شعر و نوشتنِ داستان نو ایجاد کند.

 مریم کرباسی نجف‌آبادی:
زبانِ شعر زبانی است که می‌تواند به‌عنوان رسانه بسیار مهم بر مخاطب تأثیر بگذارد و این مجموعه را بهتر به مردم معرفی کند
بسیار خوشحالم که بعد از سال‌ها که در این استان زندگی کرده‌ام، امروز افتخار داشتم از این مجموعه عظیم و گسترده بازدید کنم. اینکه به همراه بسیاری از شعرای بزرگ کشور از نزدیک فولاد مبارکه را دیدیم بسیار حس خوبی بود. به‌هرحال زبانِ شعر زبانی است که می‌تواند به‌عنوان رسانه بسیار مهم بر مخاطب تأثیر بگذارد و این مجموعه را بهتر به مردم معرفی کند. امیدوارم کارکنان این مجموعه در آینده نیز بهتر از قبل بدرخشند.
گفتنی است در این گردهمایی شاعران اشعار بداهه زیبایی در وصف دستاوردهای فولاد مبارکه و صنعت فولاد کشور سرودند که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

https://tejaratava.ir/?p=108508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.