• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد:

ارتقای نظارت‌های سیستمی همزمان با رشد صندوق‌ها

  • کد خبر : 107977
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
ارتقای نظارت‌های سیستمی همزمان با رشد صندوق‌ها
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم آئین گرامیداشت پذیرش یکصد و یک صندوق سرمایه‌گذاری فعال در فرابورس اظهار داشت: همزمان با رشد صندوق‌ها، باید بتوانیم نظارت‌های سیستمی و سامانه متناسب، قوی و بدون اشتباه داشته باشیم.

به گزارش تجارت آوا به نقل از خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم آئین گرامیداشت پذیرش یکصد و یک صندوق سرمایه‌گذاری فعال در فرابورس، ضمن تبریک به مجموع بازار سرمایه، فرابورس و نهادهای مالی که گام‌های بلندی به منظور توسعه سرمایه‌گذاری غیر مستقیم و اهداف شورای عالی بورس برداشته اند، عنوان کرد: طی دو سال گذاشته در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاهد توسعه‌هایی قابل توجهی بودیم به طوری‌که نتایج بسیار مثبتی را هم در بازار به همراه داشت.

وی در ادامه افزود: حضور سرمایه‌گذاران از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری بازار را به ثبات می‌رساند.

عشقی در ادامه اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی بازار سرمایه، کمک به بخش واقعی اقتصاد از طریق صندوق های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: به جای دعوت مردم به معامله، باید سرمایه‌گذاران را به سرمایه گذاری در صندوق‌ها تشویق کرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای خوب برای کاهش نوسانات است تا سرمایه‌گذاران به بازدهی خوبی برسند.

وی مطرح کرد: تجربه دو سال گذشته نشان داد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازدهی بالاتر از بازار دارند و نوسانات بازار را کنترل و هیجان زده معامله نمی‌کنند.

عشقی گفت: امیدواریم هزار و یکمین صندوق را هم جشن بگیریم و این دور از ذهن نیست. با توجه به ارزش بازار و ظرفیت‌های موجود برای افزوده شدن شرکت‌ها و صندوق‌های جدید، این عدد قابل دستیابی است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: طی دو سال گذشته، تمام صف‌های مجوز صفر شده است درخواست مجوز برای صندوق بسیار است.

به گفته عشقی؛ توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به کاهش هزینه‌های معاملاتی منجر می‌شود چرا که کارمزد خرید و فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری پایین‌تر از سهام است و هم اینکه معاملات صندوق‌ها تخفیفات کارمزدی دارد و معاملات به صورت بلوکی است.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: سیاست سازمان بورس، افزایش صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. البته دغدغه های نظارتی هم برای این موضوع وجود دارد که در سازمان بورس به صورت مستمر سامانه‌های نظارت بر نهادهای مالی به ویژه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حال توسعه است.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با رشد صندوق‌ها باید بتوانیم نظارت‌های سیستمی و سامانه متناسب و قوی و بدون اشتباه داشته باشیم.

عشقی مطرح کرد: در کنار تامین مالی، باید فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری ایجاد شود. به طوری‌که با تعریف هر ابزاری در بازار سرمایه، تامین مالی و ارائه گزینه‌های جدید سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران مد نظر باشد.

رئیس سازمان افزود: ما باید روش‌های تامین مالی بسیار آسان‌تری برای پروژه‌های شرکت‌های کوچک و متوسط داشته باشیم.

مجوزهای جدید برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در ادامه این مراسم، علیرضا ناصرپور، نائب رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در حال حاضر تعداد کل صندوق‌هایی که مجوز گرفتند ۴۳۴ صندوق است، اظهار داشت: حدود ۷۰ صندوق موافقت اصولی، تاسیس و پذیره نویسی گرفته اند و تقریبا برای ۵۰۰ صندوق موافت اصولی تا فعالیت مجوز صادر شده است.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط حوزه نهادهای مالی و مجوزهای جدیدی که در حوزه نهادهای مالی خدمات دهنده صادر شده همچنان درخواست صندوق برای تاسیس وجود دارد به اضافه این‌که صندوق‌های جدیدی هم به بازار معرفی می‌شود.

ناصرپور ادامه داد: طی دو سال گذشته ۶ نوع صندوق جدید به بازار معرفی شده و طبیعی است هر کدام از این‌ها متقاضیانی دارد. در حال حاضر روی صندوق‌های «Hedge fund» یا صندوق‌های پوششی کار می کنیم که باید بابت ساختار داخلی و وضعیت نصاب این صندوق‌ها به جمع بندی برسیم.

نائب رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به احتمال زیاد در آینده نزدیک یکی از صندوق‌هایی که باید به عنوان صندوق جدید به بازار معرفی شود صندوق پوششی است و همچنین صندوق وقف که به احتمال زیاد اولین مورد موافقت اصولی آن طی هفته آینده صادر خواهد شد. این دونوع صندوق جزو صندوق هایی است که در آینده نزدیک امکان فعالیت بر روی آنها برای عموم سرمایه‌گذاران فراهم خواهد شد.

رشد ۲۲۸ درصدی ارزش معاملات ETF‌ها

محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس نیز در این مراسم، با اشاره به معاملات فرابورس در ۶ ماه اول امسال، گفت: در حالی که ارزش کل معاملات حدود ۷۰ درصد رشد کرده، ارزش معاملات سهام۱۲۰ نیز درصد رشد کرده است.

وی افزود: ارزش معاملات ETF ها ۲۲۸ درصد رشد داشته به طوریکه حدود ۹۰ درصد بیش از معاملات سهام و بیش از سه برابر ارزش معاملاتی کل بازار بوده است.

شیرازی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری سازمان بورس به منظور توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل توجه است، اظهار داشت: تاکنون در فرابورس ۱۰۳ صندوق پذیرفته و قابل معامله هستند. دو صندوقی که روز گذشته پذیره نویسی شده اند یکصد و یکمین صندوقی بودند که در فرابورس پذیرش و پذیره نویسی شدند.

مدیرعامل فرابورس خاطرنشان کرد: ارزش دارایی تحت مدیریت صندوق‌ها ۱۱۸ هزار میلیارد تومان است. تعداد صندوق‌هایی که در سال جاری پذیرش شده حدود ۲۰ صندوق است که عملا ۶۵ درصد صندوق‌هایی که امسال مجوز گرفتند در فرابورس پذیره نویسی شده‌اند.

به گفته شیرازی؛ تعداد صندوق‌های قابل معامله در سال گذشته ۱۵ صندوق بوده که امسال به ۲۰ صندوق رسیده است و تسهیلات اختصاص داده شده از سوی سازمان برای صندوق‌ها قابل تقدیر است.

تسهیل‌گری صندوق‌ها

رسول سعدی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در این مراسم گفت: امیدواریم روز به روز شاهد توسعه بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشیم.

وی افزود: کمک به رشد و توسعه بازار و همچنین تسهیل‌گری صندوق‌ها از سوی سازمان بورس قابل تقدیر است.

اقبال سرمایه‌گذاران به صندوق‌های سرمایه‌گذاری

محمد ابراهیم محمد پورزرندی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه خلیج فارس ضمن تشکر از سازمان بورس عنوان کرد: توسعه سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در ابتدا از طریق توسعه صندوق‌ها شکل گرفته و ریسک سرمایه‌گذاران را کاهش داده است.

وی اظهار امیدواری کرد: این روزها شاهد اقبال بسیار زیاد سرمایه‌گذاران به صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستیم. گام های بعدی توسعه و گسترش این صندوق‌ها است.

رویکرد توسعه ای و تعاملی جدید

بهنام چاوشی، مدیر عامل و عضو هیأت مدیره شرکت سبدگردان بازده نیز ضمن تقدیر از سازمان بورس که توجه به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و بازار سبدگردانی دارند، گفت: رویکرد توسعه ای و تعاملی نسبت به دوره‌های گذشته در نهاد ناظر پر رنگ‌تر شده است که این سیاست باعث دلگرمی فعالان بازار سرمایه شده است.

https://tejaratava.ir/?p=107977

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.