• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

سرعت بالای رشد درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی

  • کد خبر : 94871
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
سرعت بالای رشد درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی

بانک سینا از بانک های خصوصی کشور بوده که با سرمایه اسمی دو هزار و پانصد میلیارد تومان ، مارکت کپی به ارزش ۸۴ هزار میلیارد تومان دارد.

بانک سینا از بانک‌های خصوصی کشور بوده که با سرمایه اسمی دو هزار و پانصد میلیارد تومان، مارکت کپی به ارزش ۸۴ هزار میلیارد تومان دارد. در انتهای بهار ۱۴۰۲ بنیاد مستضعفان و صندوق توسعه ملی به ترتیب با مالکیت ۳۵٫۹% و ۳۳% سهام شرکت، سهامداران عمده واحد تجاری بوده و جایگاه کلیدی در تعیین راهبردهای مالی و عملیاتی بانک دارند.
به مجموعه اصول، قواعد و کنترل‌های داخلی پیرامون اداره و رهبری سازمان‌ها، حاکمیت شرکتی گفته می‌شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط کارشناسان و داوران شورای عالی مبارزه با پولشویی، بانک سینا از دیدگاه حاکمیت شرکتی موفق به اخذ جایگاه نخست در صنعت بانکداری شده است. این مهم از ساختار سازمانی کارآمد، حرکت در مسیر درست و تداوم سودسازی واحد تجاری در سال‌های پیش‌رو خبر می‌دهد که نقش مهمی در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران بالفعل و بالقوه دارد.
بانک سینا از معدود بانک‌های داخلی بوده که می‌توانید در قسمت سود انباشته صورت وضعیت مالی آن، رقم مثبتی را مشاهده کنید. در انتهای خرداد ۱۴۰۲ مانده حساب سود انباشته بانک یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان گزارش شده که گویای عملکرد قابل قبول مدیریت در سنوات گذشته است. در بهار ۱۴۰۲ وجوه نقد عملیاتی بانک که از مهمترین مولفه‌های تاثیرگذار بر قدرت مالی و نقدینگی واحد تجاری است، رشد خیره کننده‌ای را به نمایش گذاشته و با ثبت جهش سنگین ۶۰۰% از ۵۶۴ میلیارد تومان مقطع مقایسه ای به سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. چنین رشدی تاثیر بسیار مثبتی بر توانایی مدیریت در اداره امور اجرایی روزمره بیزینس و پیشبرد طرح‌های توسعه عملیاتی داشته که در میان‌مدت، برتوان سودسازی واحد تجاری اثر فزاینده‌ای خواهد داشت.

گزارش عملکرد ۴ ماهه منتهی به تیرماه ۱۴۰۲ مبین روند رو به رشد درآمدهای عملیاتی است که ثمره تخصیص اقتصادی و بهینه منابع مالی و عملیاتی است. ارزش تجمیعی درآمدهای عملیاتی این بانک بورسی با ثبت رشد چشمگیر ۹۶۶ میلیاردی به سه هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان رسیده است. شایان ذکر است که این بانک در تیرماه موفق به ثبت درآمد یک همتی شده که نسبت به مقطع مقایسه‌ای، رشد ۳۳۰ میلیاردی را نشان می‌دهد.

بخش اعظم درآمدهای عملیاتی از محل اعطای تسهیلات که وظیفه اصلی سیستم بانکداری است، حاصل شده است. در این مدت ۴ ماهه مجموعا ۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به مشتریان حقیقی و حقوقی اعطا شده که نسبت به مقطع مقایسه‌ای، رشد ۴۸۰ میلیارد تومانی را نشان می دهد. نکته قابل توجه آن است که بانک در این مدت ۴ ماهه موفق به شناسایی ۱٫۹۶ همت درآمد از محل اعطای تسهیلات مرابحه شده است؛ رقمی که معادل کل درآمد تسهیلات اعطایی در مقطع مقایسه‌ای بوده و بیانگر سرعت رشد این بازوی درآمدی است.
کارآمدی بالای تیم مدیریتی آنجایی عیان می شود که با وجود رشد ۴۸۰ میلیارد تومانی درآمد تسهیلات اعطایی، هزینه سود سپرده پرداختی به سپرده گذاران به عنوان اصلی‌ترین مجرای هزینه شرکت، نسبت به مقطع مقایسه‌ای ۲۳۲ میلیارد تومان رشد داشته و به رقم یک هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان رسیده است. تراز عملیاتی بانک که از مهمترین فاکتور‌های سنجش عملیات بانک است، در انتهای تیرماه رقم ۶۶۲ میلیارد تومان را نشان می دهد که نسبت به مقطع مقایسه ای ، ۶۰% معادل ۲۴۸ میلیارد تومان افزایش یافته است.
در این مدت چهارماهه ، تیم اجرایی بانک سینا در راستای سیاستهای کلان بانک یعنی افزایش درآمدهای غیرمشاع ( کارمزدی ، ارزی و… ) حرکت کرده و با اجرای اثربخش راهبرهای اقتصادی و ارزش آفرین، موفق به رشد ۲ برابری این درآمدها شده است. در انتهای خرداد ۱۴۰۲ مبلغ ۴۹۶ میلیارد تومان درآمد غیر مشاع شناسایی شده که نسبت به مقطع مقایسه ای، به میزان ۲۵۷ میلیارد تومان افزایش یافته است.
نکته حائز اهمیت آن است که فعالیت بانک در حوزه مبادلات ارزی رشد چشمگیری داشته و در نخستین فصل دوره مالی ۱۴۰۲ شاهد پوشش ۷۳% درآمد ارزی دوره ۱۴۰۱ هستیم. این دستاورد عملیاتی بزرگ ثمره هنر مدیریت در تخصیص کارآمد سرمایه‌های انسانی، مالی و عملیاتی بانک بوده که نوید بخش رشد قدرت سود سازی واحد تجاری و در نتیجه افزایش ارزش بانک است.
در انتهای خرداد ۱۴۰۲ مانده سپرده‌گذاری‌های ریالی ارزی بانک نزد سایر بانک ها هفت هزار و ۴۸۰ ملیلیارد تومان گزارش شده است. با گذشت یک ماه، مانده این سرفصل با افزایش ۲٫۲۶ همتی به نه هزار و هفتاد و پنج میلیارد تومان رسید. از ابتدای سال مالی، مبلغ ۴۰۱ میلیارد تومان درآمد از محل سپرده گذاری‌ها شناسایی شده که نسبت به مقطع مقایسه ای، مبین پرش سنگین ۲۶۰درصد است. چنین آمار و ارقامی را در تعداد انگشت‌شماری از بانک‌های کشور می‌توانید مشاهده کنید؛ آماری که از بهره‌وری و راندمان بالای عملکرد مدیریت در پیشبرد عملیات جاری و توسعه فعالیت‌های بیزینس حکایت دارد و در صورت تداوم، ثبات سود‌آوری و رشد ارزش بیزینس را به دنبال خواهد داشت.
در نخستین ماه تابستان ۱۴۰۲ ، مانده حساب سرمایه گذاری در اوراق بدهی ، چهار هزار و ۲۳۰میلیارد تومان گزارش شده است. از ابتدای سال مالی ، مبلغ ۳۲۳ میلیارد تومان درآمد از این محل شناسایی شده که نسبت به مقطع مشابه ، ۱۲۹ میلیارد تومان معادل ۶۰% افزایش یافته است.
یکی از هزینه های بسیار مهم در ساختار هزینه بانک‌ها ، هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول است. هر چه میزان این هزینه‌ها بالاتر باشد، به معنای هدررفت منابع بانکی است. خوشبختانه رویه‌های اعطای تسهیلات و سنجش رتبه اعتباری متقاضیان در بانک سینا اثربخشی بالایی داشته و در بهار ۱۴۰۲ ، تنها در حدود ۵۵ میلیارد تومان هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول شناسایی شده که در مقایسه با سایر بانک‌ها بسیار ناچیز است.
ماحصل عملکرد شرکت در نخستین فصل سال مالی ۱۴۰۲ کسب ۴۴۲ میلیارد تومان سود خالص بوده که در مقایسه با مقطع مشابه ، جهش سنگین ۱۴۴% را نشان می دهد. این بانک بورسی در این مدت سه‌ماهه موفق به پوشش تقریبا ۴۰% سود خالص دوره قبلی شده است که این عملکرد فراتر از انتظار بانک، خبر از تعدیلات مثبت در بودجه عملیاتی دوره ۱۴۰۲ و شناسایی سودهایی به مراتب سنگین‌تر از سودهای برآوردی می‌دهد. شایان ذکر است که عایدی هر سهم سهامداران نیز از ۷۱ ریال دوره مشابه با ۱۰۳ ریال رشد ، به ۱۷۴ ریال رسیده است.
در تاریخ نگارش این مقاله اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:
قیمت پایانی : ۳٫۳۰۹ ریال
ارزش بازار : ۸۳٫۹۹۵ میلیارد
نسبت p/e : 6.08
نسبت p/e گروه : ۴٫۰۷
نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:
نمودار سهم پس از ثبت بازدهی ۲۳۰% ظرف ۹ ماهه گذشته ، هم اکنون در حال استراحت است. به تازگی سهم به منطقه ۳۳۰ تومان رسیده ، منطقه‌ای محل تلاقی میانگین متحرک بلند مدت ۲۰۰ روزه و مقاومت های قبلی بازار است ؛ به همین خاطر بازگشت قیمت و ادامه روند صعودی از این منطقه محتمل است. قیمت های ۴۰۰ و ۵۰۰ تومان ، بر اساس گذشته بازار ، به عنوان مناطق سیو سود احتمالی معامله گران در نظر گرفت می‌شود.

منبع: بورس۲۴

http://tejaratava.ir/?p=94871

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.