• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس:

صبا فولاد خلیج‌فارس چهارمین دیتاسنتر فولادی کشور را در اختیار دارد/۳۲ عنوان پروژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات طی یک سال اخیر در صبا فولاد طراحی و اجرا شد

  • کد خبر : 94414
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸
صبا فولاد خلیج‌فارس چهارمین دیتاسنتر فولادی کشور را در اختیار دارد/۳۲ عنوان پروژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات طی یک سال اخیر در صبا فولاد طراحی و اجرا شد
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس بابیان اینکه این مجموعه به لحاظ مکانیزه بودن و استفاده از بسترهای مبتنی بر اتوماسیون در جمع بهترین‌ها است، گفت: صبا فولاد مجموعه‌ای رو به رشد است. از همین رو حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز سعی کرده است تمام بسترهایی که برای مکانیزه کردن ارائه انواع خدمات لازم است را فراهم کند.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس، متن گفتگو با «مقداد بنام» مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس را در ادامه می خوانید؛

لطفاً خودتان را معرفی کنید و از تجربه‌های کاریتان بگویید.
بنده دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد گرایش مدیریت شبکه و امنیت و در حال حاضر هم دانشجوی سال سوم دکتری هوش مصنوعی هستم. ۱۹ سال سابقه کار در حوزه ICT دارم و در تمام این مدت با مجموعه‌های فولادی سطح کشور همکاری داشتم.
شش سال در پست های سازمانی کارشناس و مدیر پروژه فعالیت کردم و نزدیک به ۱۲ سال نیز در پست های مدیریتی در بخش های IT ، ICT و اتوماسیون مشغول به انجام وظیفه هستم. یک سال و دو ماه است به مجموعه صبا فولاد خلیج‌فارس پیوستم. قبل از اینکه افتخار همکاری با صندوق بازنشستگی کشوری را داشته باشم، حدود ۸ سال در بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی فعالیت کردم و به‌نوعی با هلدینگ‌های مختلف و مجموعه‌هایی که خدمات بالادستی در کشور ارائه می‌دهند، آشنایی دارم. طی مدتی که در جمع صبا فولادی‌ها حضور پیدا کردم سعی شد که تمام تجربیاتی که در سال‌های مختلف به لحاظ حضور در مجموعه‌های فولادی کسب کرده‌ام را با کمک همکاران عزیزم در واحد ICT و با پشتیبانی واحدهای توسعه و مهندسی و زنجیره تامین در صبا فولاد پیاده‌سازی کنیم. در همین راستا پروژه‌های مختلفی را در یک سال اخیر تعریف کردیم. از خردادماه ۱۴۰۱، ۳۲ عنوان پروژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات طرح شد که به‌صورت میانگین در هرماه ۳٫۲ دهم پروژه و هر ده روزی یک پروژه آغاز شد. خوشبختانه تا پایان سال گذشته ۸۷ درصد پروژه‌ها محقق شد. چند پروژه‌ به دلیل عدم تأمین منابع مالی به سال ۱۴۰۲ کشیده شد که توانستیم تا اواسط خردادماه آن‌ها را نیز تکمیل کنیم و پرونده پروژه‌های سال قبل را ببندیم.

لطفاً چند مورد از پروژه‌های شاخص سال گذشته را شرح دهید.
ازآنجایی‌که صبا فولاد خلیج‌فارس در حال رشد و نیازمند بستر اطلاعاتی مناسبی بود، یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که می‌توانم اشاره‌کنم راه‌اندازی دیتاسنتر – Data Center- این مجموعه بود. اولین پروژه‌ای که با کمک همکارانم در صبا فولاد خلیج‌فارس آغاز شد. این مجموعه فولادی در دوره‌های قبل از حضور بنده، مدیران IT بسیار توانمندی داشته و این باعث شده بود که بتواند در بحث IT جایگاه خوبی را به دست آورد. همین نکته نیز موجب شد در ادامه کار بتوانم تکمیل‌کننده راه آن‌ها باشم؛ تا آنجا که توانستیم دیتاسنتر بسیار مجهزی راه‌اندازی کنیم. درواقع اگر در بین مجموعه‌های فولادی‌ها ارزیابی صورت گیرد، بدون شک چهارمین دیتاسنتر فولادی کشور در صبا فولاد خلیج‌فارس است که بستر ارتباطی مجموعه را در تهران و استان هرمزگان فراهم می‌کند و به‌صورت پایدار در سطح فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه سرویس را انجام می‌دهد.

برنامه‌های پیشروی واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۱۴۰۲ را شرح دهید.
حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حوزه‌ای است که عملاً یک سری برنامه را شما از قبل پیش‌بینی می‌کنید و در جهت تحقق آن‌ها گام برمی‌دارید. حال آنچه حقیقت دارد این است که گام‌به‌گام پیش رفتن با تکنولوژی روز دنیا، اتفاقات محتمل و مسائل امنیتی که مخصوصاً در کشور ما وجود دارد و باید حواسمان به این موارد باشد، ما را به سمت امنیت اطلاعات سوق می‌دهد. از ابتدای سال ۱۴۰۲ یکی مهم‌ترین دغدغه‌های ما بحث امنیت اطلاعات بود که بر اساس آخرین استانداردهای دنیا و دستورالعمل‌هایی که از نهادهای بالادستی صادر می‌شود و همین‌طور آنچه به‌عنوان سیاست‌های امنیت اطلاعات و ارتباطات در سطح صندوق بازنشستگی کشوری وجود دارد و برای ما ارسال می‌شود ما فعالیت‌هایی در این زمینه را شروع کردیم و چند پروژه بزرگ را تعریف کردیم.
از پروژه‌هایی که در سطح کلان تعریف‌شده می‌توان به پروژه دوربین‌های مداربسته در سطح کارخانه و دفتر مرکزی شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس اشاره کرد. برای اجرای این مهم از پیشرفته‌ترین تجهیزات و تکنولوژی بومی استفاده می‌شود. درواقع از فنّاوری‌های نوین بومی سازی شده در سطح کشور بهره خواهیم برد.
گام بعدی در بحث استقرار سیستم‌های اطلاعات مدیریت است. نرم‌افزار مربوطه این پروژه، سال گذشته انتخاب و مراحل اداری و قراردادی را گذراند؛ از ابتدای سال ۱۴۰۲ بحث استقرار سیستم‌های اطلاعاتی را شروع کردیم. ستون فقرات هر مجموعه‌ای بحث نرم‌افزار مدیریتی است تا مدیریت بتواند تمام ریسک‌های موجود را بررسی و بحران‌ها را مدیریت کند. همچنین گزارش‌ واحدها را به سهولت دریافت کند. استقرار صحیح این سیستم یکپارچه اطلاعات مدیریت که در سطح استانداردهای ERP، به آن نگاه شده است، یکی از پروژه‌های شاخص مجموعه صبا فولاد است؛ چراکه نقطه عطفی است که به‌عنوان برگ برنده و رقابتی با دیگر مجموعه‌های فولادی به دفتر فعالیت‌های صبا فولاد اضافه خواهد شد.

این واحد با چه چالش‌هایی درگیر است؟
صبا فولاد خلیج‌فارس در سایت شمالی منطقه ویژه اقتصادی و در انتهای بلوار شمالی منطقه ویژه حضور دارد؛ رسیدن بسترهای زیر‌ساختی تا اینجا تاکنون زمان‌بر بوده است و اکثر خدماتی که ارائه می‌شود حول چند شرکت فولادی دیگر که در ابتدای سایت منطقه ویژه حضور دارند، است. برای حل این موضوع از ابتدای سال چند پروژه مشترک با منطقه ویژه اقتصادی و مخابرات استان هرمزگان آغاز کردیم و در حال انتقال زیرساخت‌های لازم به صبا فولاد هستیم.
فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه مستقیم و جدایی‌ناپذیری با فعالیت‌های صنعتی دارد و می توان گفت که با ارائه یک سرویس نامناسب جانِ کارکنان به خطر میفتد. در حال حاضر راه ارتباطی افراد با خانواده‌، مسئولین و همکارانشان، موبایل در دستشان است یا نهایتاً بی‌سیم یا سامانه‌های ارتباطی؛ بالطبع پوشش بسیار ضعیف مخابراتی و پوشش ضعیف بستر فیبر نوری در سایت شمالی منطقه ویژه سرویس‌هایی که مجموعه ارائه می‌دهد را تحت شعاع قرار می‌دهد. ممکن است شخص با اطمینان از اینکه من اگر اتفاقی برایم بیفتد با موبایلم اطلاع می‌دهم برای انجام کاری به نقطه‌ای از سایت برود و حادثه‌ای رخ دهد، با توجه به بستر ضعیفی که وجود دارد امکان برقراری ارتباط باکسی را نخواهد داشت. این چالشی است که باید به آن توجه شود؛ تا این لحظه به حمد خدا حادثه‌ای رخ نداده است اما با توجه به پروژه‌های توسعه‌ای که در دست اجراست، باید از حوادث آینده جلوگیری کنیم. همه صنایع مستقر در سایت شمالی از سرویس‌های مخابراتی ضعیفی بهره می‌برند که امیدوارم مسئولان استان؛ مخابرات، استانداری هرمزگان و فرمانداری بندرعباس یا هر مجموعه‌ای که می‌تواند، در این زمینه همکاری کند تا بتوانیم بسترهای زیرساختی را فراهم کنیم. همچنین عدم وجود تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از برندهای مطرح دنیا به واسطه تحریم های ظالمانه و افزایش چشمگیر قیمت ها، چالش مهمی را برای من و همه همرزمان من در دنیای ICT رقم زده است.

از بخش اول صحبت‌هایتان می‌توان چنین برداشت کرد که صبا فولاد خلیج‌فارس یکی از قوی‌ترین بخش‌های فناوری اطلاعات را دارد.
هیچ‌کس نمی‌تواند صد درصد درباره چنین موضوعی صحبت کند چرا که کیفیت سرویس های فناوری اطلاعات و ارتباطات و بحث‌های امنیتی که در این حوزه وجود دارد کاملاً نسبی هستند؛ اما اگر ارزیابی اتفاق بیفتد مطابق سرویسی که به کارکنان یا سایر بخش‌های فرا استانی ارائه می‌شود می‌توان گفت که به لحاظ مکانیزه بودن و استفاده از بسترهای مبتنی بر هرم اتوماسیون سعی کردیم بهترین‌ها را فراهم کنیم. اگر اسم بهترین را برای خودمان انتخاب نکنیم می‌توانیم ادعای این را داشته باشیم که در جمع بهترین‌ها حضور داریم.

چه چشم‌اندازی برای مجموعه خودتان متصور هستید؟
مجموعه صبا فولاد مجموعه‌ای رو به رشد است. با توجه به اینکه قرار است در آینده نزدیک چیزی بالغ‌بر هشت درصد از منابع تأمین حقوق بازنشستگان در سطح کشور را پوشش دهد، گام‌های توسعه‌ای خودش را سپری می‌کند. این موضوع باعث شده است که ما هم سعی کنیم تمام بسترهایی که برای مکانیزه کردن ارائه انواع خدمات در حوزه‌های مختلفِ مالی، اقتصادی، بازرگانی، تولید، منابع انسانی، خدمات پشتیبانی و تمام مواردی که به صنعت فولاد و صنایع همسان آن برمی‌گردد را فراهم کنیم. تا بتوانیم با استفاده از سیستم، شاخص‌های سازمانی را بازبینی و مدیریت کنیم، ریسک‌ها را به دست آوریم، درصد پیشرفت پروژه‌ها را اندازه‌گیری کنیم، گزارش‌های مدیریتی خوبی داشته باشیم و مدیریت ارشد سازمان بتوانند دید کاملی را نسبت به آنچه در مجموعه اتفاق میفتد داشته باشند.
تمام تلاشمان را می‌کنیم که حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مدیریت دغدغه نباشد و مدیریت بداند که هم‌زمان با گام‌هایی که برای توسعه صنعت فولاد در شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس برمی‌دارد، همپای آن حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات این مجموعه نیز در حال رشد است.

ویژگی بارز کادر فعال در مجموعه صبا فولاد خلیج‌فارس چیست؟
در صبا فولاد خلیج‌فارس اصطلاحی راداریم که جز ارزش‌های این مجموعه است. اصطلاحی به نام همپا که شامل همدلی، کار گروهی، مشتری مداری، پایبندی به ارزش‌های اخلاقی-اسلامی، ایمنی و سلامت کارکنان و محیط‌زیست است. درواقع این شاخص‌ترین چیزی است که در صبا فولاد خلیج‌فارس به‌وضوح می‌توانید ببینید و چیزی نیست که به‌صورت شعاری درباره آن صحبت شود. واقعاً همدلی، کارگروهی و مشتری مداری وجود دارد و جز آیتم‌های اول است. اگر در مجموعه صبا فولاد حضور پیدا کنید گرمایی که به خاطر ارزش‌های اخلاقی وجود رابین پرسنل حس می‌کنید.

http://tejaratava.ir/?p=94414

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.