• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

مشکلات جامعه صیادی استان هرمزگان بررسی شد

  • کد خبر : 94251
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
مشکلات جامعه صیادی استان هرمزگان بررسی شد
با حضور معاون وزير و رئيس سازمان شيلات، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و جامعه صیادی استان هرمزگان مشكلات و ارائه راه كارهاي لازم در توسعه فعالیت های شیلاتی این استان بررسي شد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از سرویس اقتصادی عصرپرس، سیدحسین حسینی رییس سازمان شیلات ایران در جلسه اتحادیه صیادان و نمایندگان استان هرمزگان که با حضور نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان، مدیرکل شیلات استان هرمزگان، اتحادیه هاو تشکل های صیادی و جمعی از صیادان در سازمان شیلات برگزار شد، گفت: اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم توسعه مدنظر سازمان شیلات است و در این راستا برنامه ریزی هایی انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه بی شک باید اصلاحات و بازنگری در امور صید و صیادی صورت گیرد و این مهم در دستور کار است اظهار داشت: سازمان شیلات ایران موافق با واگذاری یکسری اختیارات به استان است چرا که سازمان شیلات ایران و شیلات استانها یک مجموعه واحد هستند و همگی در راستای سیاست های این سازمان و در مسیر خدمت به بهره برداران تلاش می کنیم.
هیچ بخشنامه ای نباید باعث توقف فعالیت روزمره جامعه صیادی شود
معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران افزود: هیچ بخشنامه ای نباید باعث توقف فعالیت روزمره جامعه صیادی و دیگر بهره برداران حوزه شیلات گردد و با هماهنگی با بهره برداران جامعه صیادی تقویم زمان بندی ارائه و طبق آن عمل شود.
حسینی ادامه داد:  در بحث واگذاری  مدیریت بنادر صیادی اولویت اول تعاونی صیادی است، اما این مهم با امتیاز دهی( که رضایت جامعه صیادی نقش مهمی در آن دارد) و از طریق فراخوان عمومی اتفاق می افتد.
وی تاکید کرد: بحث افزایش قدرت موتور ، جابه جایی و نقل و انتقالات آیین نامه ها به روز خواهد شد و بی شک با واگذاری این اختیارات به استان ها تسریع می گردد.
معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه هر روش که باعث صید آبزیان نابالغ شود ممنوع است، گفت: اگر در صید و صیادی به سمت روش استاندارد برویم قدرت موتور را هم می‌توان بدون نگرانی افزایش داد.
حسینی افزود: در برخورد با متخلفین احتمالی صید و صیادی حفظ حرمت و کرامت جامعه صیادی یک اولویت است که همواره در دستور کار قرار دارد .
وی استفاده از نظرات و تجربیات جامعه صیادی را حتی در صدور مجوز صید راهگشا دانست و گفت: بی شک دانش این عزیزان می تواند به مدیریت ذخایر و پایداری صید و صیادی کمک کند.
اختصاص ۴۵ درصد صید جنوب کشور به  استان هرمزگان 
در ادامه این نشست مدیر کل شیلات هرمزگان با بیان اینکه استان هرمزگان قطب صیادی کشور است و از رتبه اول در کشور با ۴۵ درصد از صید جنوب کشور برخوردار است، گفت: بالغ بر یک چهارم تولیدات شیلاتی کشور در استان هرمزگان انجام می شود.
مسعود بارانی میزان ارزش گمرکی صادرات محصولات شیلاتی هرمزگان را بالغ بر ۱۳۸ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: هرمزگان با ۱۹ بندر  صیادی، ۲۲ موج شکن و ۳۹ مرکز تخلیه صید و بهره مندی از بیش از چهار هزار و ۷۰۰ فروندشناور صیادی( ۵۰ درصد کشور) به بیش از ۳۵ هزار نفر صیاد خدمات رسانی می کند.
ایجاد سه مرکز بازسازی ذخایر و هزار و ۵۰۰ سازه زیستگاه مصنوعی در هرمزگان
مدیر کل شیلات هرمزگان انجام اقدامات لازم برای ساخت ۳ مرکز بازسازی ذخایر آبزیان در استان از محل اعتبارات سفر رئیس محترم جمهوری ، راه اندازی شناور سازمانی مرصاد بعد از دو سال جهت گشت های مبارزه با صید غیر مجازدر استان، برگزاری ۸۱ کمیسیون رسیدگی به تخلفات صیادی استان در سال ۱۴۰۱، اجرای فاز اول ساخت و استقرار ۱۵۰۰ سازه زیستگاه مصنوعی از مصوبات سفر ریاست جمهوری در شهرستان بندرلنگه و برنامه ریزی برای استقرار ۳۰۰ سازه در جزیره کیش و ۳۰۰ سازه در جزیره قشم، پیگیری ساخت و استقرار ۳۵۰۰ سازه زیستگاه مصنوعی و اجرای آن در سال جاری در شهرستان های سیریک و جاسک ، اجرای طرح ممنوعیت صید گونه های مشخص شده و اجرای طرح دریابست و تعطیلی صید ساردین در دو مقطع زمانیو .. را از دیگر اقدامات شیلات استان در حوزه حفظ و بهسازی ذخایر آبزیان دانست.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه بر کاهش حداقلی خطاهای سامانه مجوزها، حل مشکلات بنادر صیادی و تخلیه صید، تغییر مصوبه ۵۵ اسب بخار به مقدار واقعی، تهیه برنامه های اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم توسعه، رفع مشکل آلودگی ناشی از آب شیرین کن ها برای دریا ،استفاده از تکنولوژی های پیشرفته برای افزایش تولید آبزیان، برگشت مجوزهای سفر به حالت سابق و اخذ تدبیرهای لازم برای هم افزایی و حل مشکلات تاکید کردند. 
براساس این گزارش،طی این نشست نظرات و مشکلات پیش روی جامعه صیادان توسط پیشکسوتان حوزه شیلاتی استان هرمزگان مطرح شد.
در پایان رئیس اتحادیه سراسری تعاونی صیادی ایران، روسای اتحادیه ها و تعاونی های استان هرمزگان از رئیس سازمان شیلات ایران، نمایندگان مجلس و مدیر کل شیلات استان هرمزگان برای برگزاری چنین نشستی در جهت رفع مشکلات جامعه صیادی و توسعه فعالیت های شیلاتی تقدیر و تشکر به عمل آوردند و از تدوام این نشست ها در آینده ابراز امیدواری کردند.

http://tejaratava.ir/?p=94251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.