• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3
با وجود مشکلات و افزایش هزینه‌ها و خوراک در پتروشیمی ارومیه ثبت شد؛

شاروم در بهترین شرایط تاریخی با بازدهی ۱۰۸ درصدی

  • کد خبر : 94170
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۲۴
شاروم در بهترین شرایط تاریخی با بازدهی ۱۰۸ درصدی
پتروشیمی ارومیه که در سال گذشته با مشکلاتی در تراز نقدینگی و سرمایه در گردش روبه‌رو شده بود در سال جاری توانست بهترین شرایط تاریخی خود در بورس را با ثبت یک عملکرد فوق‌آلعاده در افزایش فروش محصولات به میزان ۳۷۶ میلیارد تومان با توان تولید ۱۰۰ درصدی و بازدهی ۱۰۸ درصدی را رقم بزند.

به گزارش تجارت آوا، شرکت پتروشیمی ارومیه که در دی ماه سال گذشته توانست ظرفیت تولید دو محصول خود را از ۵۰ درصد به ۱۰۰ درصد برساند، اکنون توانایی تولید ۱۰۰ درصدی را دارد. با وجود اینکه، صادرات کود شیمیایی با محدودیت مواجه است و اجازه صادرات کود غیراوره‌ای داده نمی‌شود و همچنین نبود صادرات محصول سولفات آمونیوم به دلیل بازار ضعیف بین‌المللی ، شاروم توانست از طریق فروش داخلی به شرایط بهتری دست پیدا کند.

شرکت پتروشیمی ارومیه در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ موفق به فروش بیش از ۵۹ هزار تن از محصولات خود شده است. درآمد حاصل از فروش این مقدار محصول ۹۷۶ میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۷۲ درصد افزایش یافته است.

عملکرد میزان فروش شاروم نشان می‌دهد که پتروشیمی ارومیه با افزایش ۶۵ درصدی میزان فروش خود را به مبلغ ۳۷۶ میلیارد تومان افزایش داده است. پیش‌بینی می‌شود پتروشیمی ارومیه در پایان سال مالی ۱۴۰۲ مبلغ ۱٬۶۹۷ میلیارد تومان از فروش ۸۱٬۴۶۹ تن محصولات خود به‌دست آورد. به گفته مدیرعامل پتروشیمی ارومیه، میزان فروش این شرکت در برخی محصولات به دولت، ۷۰ تا ۹۰ درصد است بنابراین اگر به تعهدات مالی خود عمل نکنند این شرکت دچار مشکل می‌شود.

ثبت بازدهی ۱۰۸ درصدی شاروم با وجود افزایش هزینه‌ها و خوراک

بازده بازار به میزان ۲۸درصد و نیز بازده سهام شیمیایی ۴۶ درصد می باشد که با این وجود شاروم توانسته است با بازدهی ۱۰۸ درصدی، یک عملکرد فوق العاده و پرقدرتی را به ثبت برساند.

هزینه‌های تامین خوراک پتروشیمی ارومیه در حدود ۸۶درصد از بهای تمام‌شده شاروم را به خود اختصاص می‌دهد که با انتقال هزینه‌های حمل به بخش هزینه‌‌های اداری و فروش، بخش هزینه‌های اداری و فروش شرکت نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشته‌ است.

هزینه سربار شرکت پتروشیمی ارومیه در پایان سال مالی ۱۴۰۱ مبلغ ۱۶۶ میلیارد تومان بوده است. عمده هزینه سربار مربوط به حقوق و مزایا و هزینه مواد مصرفی است. باتوجه به افزایش نرخ ۳۰ درصدی حقوق و مزایا در سال ۱۴۰۲، هزینه حقوق و مزایا در تحلیل شاروم تا پایان سال جاری بیش از ۴۰ میلیارد تومان و هزینه سربار ۲۱۴ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

شاروم در بهترین شرایط تاریخی

یکی از مشکلات پتروشیمی ارومیه، بدهی وزارت جهاد کشاورزی به شاروم بود که باعث مشکلات در تراز نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت شد و شرکت مجبور به اخذ تسهیلات بانکی به مبلغ ۵۶۰ میلیارد تومان شده است. با این حال، شرکت پتروشیمی ارومیه در بهترین شرایط تاریخی خود در بورس قرار دارد و هم اینک شاروم یک میلیون و ۳۰۰ هزار سهام‌دار حقیقی دارد.

پتروشیمی ارومیه، در مجمع عمومی عادی سالیانه که در ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد، به ازای هر سهم ۵۰۰ ریال سود میان سهامداران شاروم تقسیم کرد.

بازارهای مصرف محصولات تولیدی پتروشیمی ارومیه

شرکت پتروشیمی ارومیه، پس از سال‌ها تعمیرات اساسی را در پنج واحد تولیدی خود به انجام رسانیده است. در این واحدها، پنج محصول شامل کریستال ملامین با ظرفیت تولید چهار هزار تن در سال، سولفات آمونیوم با ظرفیت تولید ۴۰ هزار تن، سولفات پتاسیم ۴۰ هزار تن، اسید سولفوریک ۵۰ هزار تن و اسد کلوریک نیز ۵۰ هزار تن به صورت سالانه تولید می‌شود.

کریستال ملامین در بخش داخلی از طریق ارتباط مستقیم با مشتریان جاری کشور و براساس نرخ تعیین‌شده در بورس کالا به‌فروش می‌رسد. این محصول در بخش خارجی از طریق شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج‌فارس فروخته می‌شود.

محصول کریستال ملامین شرکت در حدود ۲۱درصد از فروش شرکت را به خود اختصاص می‌دهد که به دلیل نوسانات قیمتی آن، سهم فروش این محصول در سبد شرکت کاهش داشته است.

به‌دلیل ممنوع‌بودن صادرات سولفات آمونیوم و همچنین فصلی بدون مصرف، تمرکز اصلی پتروشیمی ارومیه بر ارتباط مستقیم با کشاورزان، اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی قرار گرفته است که با مذاکرات حضوری، نمایشگاه‌ها و همایش‌های بازاریابی انجام می‌شود. با این‌همه فروش این محصول در سال گذشته افزایش داشته است. محصول اصلی شرکت سولفات پتاسیم بوده که در حدود ۶۰درصد از فروش شرکت را در سال گذشته و امسال به خود اختصاص داده‌ است.

شرکت پتروشیمی ارومیه، اوره مصرفی شرکت را به‌دلیل بسته‌بندی جامبوبک (بسته‌های یک تنی) از شرکت پتروشیمی شیراز تهیه می‌کند. پتروشیمی خراسان نیز با فروش بسته‌های ۵۰ کیلویی اوره صنعتی در اولویت دوم این شرکت قرار دارد. شرکت پتروشیمی اروند خریدار اسید سولفوریک ۹۹٫۹۹ درصد و فروشنده اسید سولفوریک ۷۰ درصد به پتروشیمی ارومیه است.

کیفیت گوگرد پالایشگاه‌های گازی بالاتر از نفتی است، بنابراین اولویت خرید از پالایشگاه‌های ایلام و تبریز براساس نرخ بورس انرژی است. در نهایت نیز شاروم، آمونیاک مصرفی شرکت را از شرکت‌های پتروشیمی لردگان، شیراز و کرمانشاه تامین می‌کند.

شرکت پتروشیمی ارومیه جزو شرکت‌های فرعی شرکت گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس است و این شرکت با مالکیت حدود ۶۰ درصد از سهام شرکت، سهامدار عمده شاروم محسوب می‌شود.

http://tejaratava.ir/?p=94170

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.