• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2
محمد رستمی صفا عنوان کرد:

بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی صفا اعلام کرد: به دلیل نبود برق متاسفانه ۸۰ درصد ظرفیت کارخانه‌ها متوقف هستند

  • کد خبر : 92680
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی صفا اعلام کرد: به دلیل نبود برق متاسفانه ۸۰ درصد ظرفیت کارخانه‌ها متوقف هستند
محمد رستمی صفا بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی صفا گفت: این شرکت پست برق ۶۳ را خودش احداث کرده و حدود ۱۹۰ مگاوات برق دارد که ۱۵۰ مگاوات آن را در اختیار برق منطقه‌ای باختر قرار داده و فعلاً از ۴۰ مگاوات آن استفاده می‌کند اما متاسفانه به خاطر وضعیت نابسامان برق در کشور از همان مقدار حدود 8/8 درصد اجازه استفاده دارد یعنی سه و نیم مگاوات و به دلیل نبود برق ۸۰ درصد ظرفیت کارخانه‌ها متوقف هستند و به تبع آن اجرای پروژه‌های مهم در گازرسانی و آبرسانی که بسیاری از آنها ملی نیز هستند، کشور را با مشکل مواجه نموده و متوقف شده‌اند.

به گزارش تجارت آوا، روز چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ گروهی از خبرنگاران رسانه های سراسری از مجموعه گروه صنعتی صفا در ساوه بازدید کردند و با بخش های مختلف این کارخانجات آشنا شدند. که در ادامه آن نشست خبری با حضور آقای مهندس محمد رستمی صفا بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی صفا برگزار شد که ایشان علاوه بر معرفی و توضیحات در مورد شرکت به سوالات خبرنگاران پاسخ داده که در ذیل به آن پرداخته می شود.

محمد رستمی صفا در خصوص سوابق کاری خود و شرکت گفت: گروه صنعتی صفا سابقه ۱۸۵ ساله دارد که ۶۵ سال آن از سال ۱۳۳۷ مربوط به اینجانب می‌باشد. کارخانجات نورد و پروفیل ساوه سال ۱۳۵۰ با ظرفیت ۳۰۰۰ تن در سال و با مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع زمین تاسیس شده است که الان با ظرفیت حدود ۲ میلیون تن انواع  لوله‌ها با قطر ۱۰ میلی‌متر تا ۶۱۰ میلی‌متر برای مصارف صنعتی را تولید می کند. و کارخانه نورد و لوله صفا نیز از سال ۱۳۷۰ به عنوان طرح توسعه کارخانجات نورد و پروفیل ساوه احداث شده که مساحت آن ۹۱۰ هکتار است تولیدات آن لوله‌هایی از قطر ۲۱۹ میلیمتر تا ۳۰۰۰ میلیمتر مطابق با ۸ الی ۱۲۰ اینچ می‌باشد لازم به ذکر است این دو کارخانه با هم بزرگترین کارخانجات لوله سازی دنیا هستند.

وی افزود: الان ما بزرگترین کارخانجات لوله سازی دنیا را در کشور داریم و انواع و اقسام لوله‌های نفت، گاز تا پتروشیمی، پالایشگاهی، صنعتی و سایر را تولید می‌کنیم و در اختیار همگان می‌گذاریم. محصولات تولیدی کارخانجات ساوه حدود ۵۵ درصد از مواد اولیه مورد مصرف در کارخانجات مختلف از جمله ایران خودرو و غیره را تامین می‌کند. مورد مصرف آن از لوله‌های فرمان تا اگزوز و هرچه لوله در خودرو می‌باشد است. حتی استراکچر بدنه اتوبوس‌های شهری و بین شهری نیز تولید این کارخانه می‌باشد. همچنین حدود ۷۰ درصد لوله‌های نفت، گاز و آب که در داخل زمین، روی زمین و دریا استفاده می شوند همه از تولیدات این شرکت می‌باشد.

بنیانگذار گروه صنعتی صفا در خصوص اشتغالزایی و طرح های توسعه گفت: این مجموعه حدوداً بیش از ۴۰۰۰ پرسنل دارد که با اجرای طرحهای توسعه افزایش چشم گیری خواهد داشت. هچنین طرح‌های توسعه مختلف را نیز داریم در حال حاضر طرح توسعه بزرگ ۱۵ میلیون تنی فولاد در بندرعباس در حال اجراست که انشالله در ۵ فاز اجرا خواهد شد و تا پایان سال ۱۴۰۶ به بهره‌برداری می‌رسد البته فاز اول تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید. پروژه صفا موتور را نیز داریم که مجوز تولید ۵۲۰ هزار دستگاه خودرو تجاری و لوکس را از این بابت گرفته‌ایم. در خودروهای تجاری تصمیم بر این است که ۱۰۰ درصد آن داخلی باشد و همچنین در تولید خودروها ۷۰ درصد برقی و ۳۰ درصد بنزینی و گازوئیلی در نظر گرفته شده است.

رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی صفا در خصوص صادرات و صرفه جویی ارزی گفت: اکنون میزان صادرات با توجه به تحریم‌ها حدودا سالیانه ۲۵ میلیون دلار شده است اما اگر تحریم‌ها برداشته شوند می‌توانیم سالیانه تا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم. صادرات ما به کشورهای آلمان، هلند، کانادا، ایتالیا، اسپانیا، امارات، عراق، سوریه، افغانستان و کشورهای سی‌آی‌ای است. ما پروژه‌های گوناگونی را انجام داده‌ایم که سالیانه حداقل ۵۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور دارند. هم اکنون تولید لوله‌های پروژه‌های مهم انتقال آب از دریای عمان به اصفهان، دریای عمان به سیستان و بلوچستان و مشهد، دریای عمان به کرمان و سیرجان و یزد به عهده این شرکت است. مجموعه ما پویاست و در سخت‌ترین شرایط هم به طرف جلو حرکت کرده است و همیشه طرح‌های توسعه‌ای را اجرا کرده‌ایم.

محمد رستمی صفا در مورد میزان نیاز و کمبود برق و مشکلات ایجاد شده در تولید گفت: در مجموع پس از طرح توسعه برق مصرفی ما در آینده حدود ۳۰۰ مگاوات خواهد بود. اما در حال حاضر ما پست برق ۶۳ را خودمان احداث کرده ایم و حدود ۱۹۰ مگاوات برق داریم که ۱۵۰ مگاوات آن را در اختیار برق منطقه‌ای باختر قرار داده ایم و فعلاً از ۴۰ مگاوات آن استفاده می‌کنیم. که متاسفانه به خاطر وضعیت نابسامان برق از همان مقدار هم حدود ۸.۸ درصد به دلیل این وضعیت اجازه استفاده را داریم که مجموعا سه و نیم مگاوات می‌شود. و به دلیل نبود برق ۸۰ درصد ظرفیت کارخانه‌ها متوقف هستند و به تبع آن اجرای پروژه‌های مهم در گازرسانی و آبرسانی که بسیاری از آنها ملی نیز هستند، کشور را با مشکل مواجه نموده و متوقف شده‌اند. چون زیرساخت‌های برقی کشور درست انجام نشده و در عین حال در این مدت مجوز شرکت‌های تولیدی زیادی نیز داده شده است و شرکت‌ها نیز سرمایه‌گذاری بسیاری کرده اند و وقتی به تولید می‌رسند می‌بینند برق ندارند و همه آن سرمایه‌گذاری که کرده اند به سمت نابودی می‌رود. به واقع به دلیل نداشتن یک برنامه مدون که این معمولی‌ترین کار دولت برای انجام است. به مواردی این چنینی برخورد می‌کنیم که ۲ الی ۳ ماه از سال برق نداشته باشیم و ۲ الی ۳ ماه از سال گاز نداشته باشیم. و از طرفی متاسفانه حتی یک برنامه دقیق هم نمی‌دهند که ما هم نمی‌توانیم برنامه‌ریزی حضور کارگران و تولید را تنظیم کنیم. البته گروه صنعتی صفا برای رفع این مشکل در آینده اقداماتی انجام داده که از آن جمله اخذ مجوز احداث نیروگاه ۵۹۶ مگاواتی است که تجهیزات آن در حال خرید از آلمان و نصب در این مجموعه می باشد. که در آینده با طرح‌های توسعه که داریم دچار مشکل کمبود برق نشویم.

http://tejaratava.ir/?p=92680

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.