• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

رشد سودآوری فولاد مبارکه به رغم افزایش هزینه‌ها

  • کد خبر : 92340
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۱۶
رشد سودآوری فولاد مبارکه به رغم افزایش هزینه‌ها

به رغم افزایش هزینه‌های گاز، برق، حمل‌ونقل، مواد اولیه و تورم که منجر به افزایش هزینه تولید می‌شود؛ سودآوری فولاد مبارکه نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش پیدا کرده است.

به گزارش تجارت آوا به نقل از ایراسین، به رغم افزایش هزینه‌های گاز، برق، حمل‌ونقل، مواد اولیه و تورم که منجر به افزایش هزینه تولید می‌شود؛ سودآوری فولاد مبارکه نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش پیدا کرده است.

برخلاف باوری که فولاد مبارکه را به استفاده از یارانه و انرژی با یارانه دولتی متهم می‌کنند، فولاد مبارکه گاز مورد نیاز خود را از سال گذشته بدون هیچ یارانه‌ای و حتی بالاتر از قیمت جهانی خریداری کرده و در عین حال با وجود همه موانع پیش رو، عرضه محصولات خود را با اولویت تأمین بازار داخلی، به میزان ۱۴ درصد افزایش داده است.

از سوی دیگر، این مجموعه در راستای تحقق اهداف کلان اقتصادی کشور و حفظ بازارهای صادراتی خود پس از تأمین بازار داخل، انواع محصولات خود را به میزان یک میلیون و ۱۹۳ هزار تن به بازارهای جهانی صادر و بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری حاصل کرد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی درخصوص عملکرد این شرکت گفته است: شرکت فولاد مبارکه یکی از شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه است که در سودآوری بورس و ارائه گزینه‌های سرمایه‌گذاری به سهام‌داران نقش مؤثری دارد.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی گفت: زیر سوال بردن سودآوری شرکت‌ها آدرس غلط دادن به مردم است؛ آدرس درست این است که شرکت‌های تولیدی به‌اندازه سرمایه خود باید سودآوری داشته باشند. از صنایعی نظیر فولاد مبارکه که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، پیشران اقتصاد کشور بودند باید حمایت کرد؛ چراکه این شرکت یک ثروت ملی است.

مهدی کویتی، معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: این‌گونه نیست که هرکس سود می‌دهد از رانت و شرایط ویژه‌ای برخوردار است بهره‌مند است. امروز هر بنگاه اقتصادی که سودآور نباشد، در حقیقت منابع کشور را هدر داده و بهترین حالت استفاده از منابع ملی، استفاده‌ای است که منجر به سودآوری و ارزش‌افزوده شود.

وی افزود: اگر تخصیص یارانه‌ها در مسیر تولید، اشتغال‌آفرینی و ایجاد ارزش افزوده شد، باید اطمینان پیدا کنیم که در جای درستی اختصاص پیدا کرده است. ناگفته نماند که فولاد مبارکه به هیچ عنوان یارانه نمی‌گیرد و برای تأمین برق و آب مورد نیاز خود سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده است.

معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: فولاد مبارکه ترکیبی از سرمایه‌گذاران نهادی و حقیقی دارد که در حال حاضر بیش از ۳۵ درصد سهام شناور آزاد شرکت در بازار سرمایه است. سهام‌داران عدالت عمدتاً از اقشار آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند و اگر این سودآوری را به آن‌ها اعطا کنیم، یک منبع خوب مالی برایشان خواهد بود؛ در نتیجه‌بخش عمده سود تقسیم شده شرکت به اشخاص حقیقی داده می‌شود.

کویتی ادامه داد: از ابتدای عرضه فولاد مبارکه در بورس اوراق بهادار تاکنون، این شرکت بازدهی بیش از ۷۶ هزار و ۵۰۰ درصدی داشته که این امر مرهون سودآوری‌ها و توسعه‌های شرکت بوده است. وقتی می‌خواهند شرکتی را ایجاد یا صنعتی را تأسیس کنند، از همان ابتدا مطالعات اقتصادی انجام می‌شود که آیا در پی این تأسیس، سودآوری وجود دارد یا خیر. حاشیه سود شرکت‌های بزرگ تولیدی فولاد در دنیا حدوداً دو برابر میزان تورم در آن کشور است و با توجه به تورم حدود ۴۰ درصدی در کشور، سودآوری شرکت فولاد مبارکه یک سودآوری کاملاً درست و منطقی است.

معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه گفت: اگر از منظر بازار سرمایه نیز بررسی کنیم، هنگام سرمایه‌گذاری در یک شرکت، اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که آن شرکت سودآور است یا خیر. تردیدی نیست که اگر شرکتی سودآور نباشد، اساساً منطق اقتصادی برای سرمایه‌گذاران ندارد. فولاد مبارکه در شاخص‌سازی بورس و رشد بازار سرمایه کمک شایانی در جذب سرمایه‌های سرگردان داشته است.

وی تصریح کرد: سهام فولاد مبارکه یکی از سهام‌های بسیار ارزشمند بورس کشور است، به طوری که طی پنج سال گذشته ۳۱ برابر شده و این در حالی است که قیمت سکه بهار آزادی طی این مدت ۱۷ برابر و میانگین دلار و مسکن ۱۱ برابر شده که قابل مقایسه نیست؛ یکی دیگر از عوامل موفقیت فولاد مبارکه در سودآوری دارا بودن زنجیره تولید و اصطلاحاً از سنگ تا رنگ است.

کویتی اضافه کرد: فولاد مبارکه سهام‌دار تعدادی از شرکت‌های معدنی بوده و در برخی از حوزه‌های معدنی همچون شرکت فولاد سنگان سرمایه‌گذاری کرده است؛ این در حالی است که این شرکت طرح ادغام‌های عمودی و افقی با برخی فعالان زنجیره تولید فولاد را نیز ارائه کرده، طرح‌هایی که بدون تغییر در ترکیب سهام‌داری و خروج منافع شرکت‌ها از هم‌راستایی، نیاز به حمایت دارند.

وی تصریح کرد: در خصوص منابع مالی فولاد مبارکه نیز باید گفت بخشی از این منابع حاصل از سود این شرکت و اوراقی است که از قبل وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت. این شرکت از نظر منابع مالی محدودیتی ندارد و با توجه به حجم قابل توجهی از صادرات، به دنبال اخذ وام‌های ارزی خارجی است. فولاد مبارکه در شرایط بسیار سخت می‌تواند از طریق برخی دارایی‌های خود، ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد کند که ارزشمند بودن نماد شرکت‌های بزرگ ازجمله فولاد مبارکه از ویژگی‌های ذاتی این قبیل سهم‌هاست و اگر سهام‌دارانی با نگاه بلندمدت سهام این شرکت را اختیار داشته باشند، مسلماً در پایان مجامع از سود خوبی بهره‌مند خواهند شد.

معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در سال گذشته علی‌رغم وجود همه محدودیت‌ها و کاهش قیمت فروش و درآمد، سودی بالغ بر ۴۹ هزار میلیارد تومان میان سهام‌داران خود توزیع کرد و یکی از بزرگ‌ترین افزایش سرمایه‌های تاریخ بورس کشور را رقم زد؛ طی این افزایش سرمایه، میزان سرمایه فولاد مبارکه با افزایش ۱۳۲ درصدی به ۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که این میزان افزایش سرمایه در بازه زمانی یک ساله بسیار قابل توجه است.

http://tejaratava.ir/?p=92340

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.