• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
4
دکتر خشایار باقرپور تاکید کرد:

سعی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در آشنایی مردم به سنجش و ارزیابی پروژه‌ها

  • کد خبر : 91484
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
سعی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در آشنایی مردم به سنجش و ارزیابی پروژه‌ها
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در بحث هشدارهایی که اتحادیه به شهروندان داده است گفت: این وظیفه انسانی است که اگر جایی تخلفی صورت می‌پذیرد اطلاع رسانی گردد. ما هم با توجه شأن نظارتی که در قانون برای اتحادیه‌ها تعریف شده تخلفاتی را که در این حوزه دیده‌ایم به مراجع حاکمیتی در اداره کل تعاون، وزارتخانه‌ و نهادهای ذی ربط که مسئولیت ‌دار این حوزه هستند اطلاع داده‌ایم.

به گزارش تجارت آوا، دکتر خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در چهارمین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی شهر هوشمند ایران، مسکن و شهرسازی (شهر ساخت) در پاویون این اتحادیه با اشاره به موضوع فوق گفت: ما اطلاعات تخلفات را به مراجع ذی‌صلاح داده‌ایم و آنها نیز مسیر قانونی خود را طی می‌کنند معمولا اینگونه فرایندها زمانبر است البته ما نیز از طریق اصحاب رسانه این موضوع را مطرح و اطلاع رسانی کرده ایم تا مردم آگاهی بیشتری پیدا کرده و مورد سوء استفاده قرار نگیرند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران افزود: در قانون مصوبه‌ای در سال ۱۳۸۹ در خصوص ساماندهی پیش فروش مسکن و ساختمان داریم که این مصوبه با توجه به حرکت مشارکت جمعی مردم در تعاونی ها، هم شامل آنها می‌شود و هم شامل آنها نمی‌شود و متاسفانه برخی مجموعه‌هایی که می‌خواستند قانون را دور بزنند زیرساخت تعاونی را انتخاب کرده و شرکتی را با این عنوان خریداری یا ثبت کرده‌ و پروژه‌های واهی را عرضه می‌کنند. البته عموم افراد جامعه نیز با نکات ریزی که باید مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گرفت آشنایی ندارند از همین رو ما در اتحادیه سعی کردیم مردم را با آن مسائل آشنا کنیم. معمولا آن شرکت‌ها از دریچه اغوا کردن افراد وارد می‌شوند و قیمت‌ها را بسیار پایین‌تر پیشنهاد می‌کنند. مردم باید زیرساخت‌های پروژه ها مثل مالکیت عرصه زمین، پروانه پروژه که ساختار مشخصی هم دارد را رویت و به آن دقت بیشتری داشته باشند. ما حتی تاکید کرده ایم مردم از نهادهای ذی‌ربط نیز استعلام بگیرند. ولی متاسفانه فعلاً هنوز این مجموعه ها در حال فعالیت هستند و سرمایه‌های مردم را از دستشان در می‌آورند.
باقرپور در خصوص برگزاری نمایشگاه شهر هوشمند نیز گفت: نمایشگاه شهر هوشمند سیر تکمیلی دارد و البته در کل دنیا هم این اتفاق می‌افتد و باید بگویم این حوزه به صنعت ساختمان و مقولات شهرسازی نیز تسریع پیدا کرده است. زمانی حرف از شهر الکترونیک می‌زدیم اما امروزه بحث شهر هوشمند مطرح است. مثلاً در حوزه انرژی هوشمندسازی ساختمانها کارایی بسیاری دارد و در حوزه‌های سبک زندگی که مربوط به زندگی روزمره‌گی افراد دارد نیز با این مقوله برخورد بسیار می‌کنیم. نمایشگاه شهر هوشمند فرصت بسیار خوبیست که دست‌اندرکاران این حوزه از جمله شرکت‌های دانش بنیان و فن آور فعال در این مقوله و فعالین بخش تعاون، شهرداری‌ها و استانداری‌ها که همگی در این نمایشگاه حضور دارند از این فضا و فرصت نهایت استفاده و بهره را ببرند.
وی ادامه داد: نمایشگاه شهرساخت قرار بود پاییز سال قبل برگزار شود که بنا به دلایلی به تعویق افتاد و با نمایشگاه شهر هوشمند ادغام شد که این اتفاق بسیار خوبی بود و باعث پربارتر شدن این نمایشگاه نیز شد. ولی چون در این عرصه در آغاز راه هستیم یک نمایشگاه سه روزه فرصت کافی نیست که تمام فعالین عرصه ساخت و ساز را بتوانیم با این حوزه آشنا کنیم. بهتر است از ظرفیت‌های بلند مدت نمایشگاهی در کشور استفاده کنیم و حتی این نمایشگاه را به سطح استان‌ها ببریم و فعالین را با دستاوردهای این حوزه آشنا کنیم. ما در اتحادیه تاکید بسیار داریم که تعاونی‌ها بتوانند در سطح جامعه دگرگونی از خود نشان دهند حتماً بخش تعاون نیز به پوست اندازی جدی نیاز دارد. هوشمندسازی در صنعت ساختمان برای تعاونی‌ها می‌تواند یکی از موارد خوبی باشد که بتوانند وجه تمایز با سایر بخش‌های اقتصادی دولتی و خصوصی ایجاد کنند.
خشایار باقرپور در خصوص موقعیت ایران در هوشمندسازی نسبت به کشورهای دیگر گفت: معمولاً در کشور در این تیپ حوزه‌ها فاصله معناداری با جوامع پیشرفته داریم که در خیلی از حوزه‌ها نیز چنین فاصله‌ای وجود دارد اما مهم این است که به کدام طرف حرکت می‌کنیم. ما در بسترهای آنلاین و سامانه‌ها، توسعه بسیار خوبی داشتیم و بسیاری از خدمات برخط شده است. ا‌ینها همه ریز فاکتورهایی هستند که نشان از حرکت به سمت هوشمندسازی در سبک زندگی به عنوان عام در جامعه می‌دهند. البته هوشمندسازی در بحث شهرسازی و صنعت ساختمان نیز اتفاق خواهد افتاد و حتماً قشر فرهیخته جامعه می‌توانند با سرعت بیشتری این موضوع را رقم بزنند که البته باید این موضوع در سطح جامعه نیز فرهنگ سازی شود. ما به این موضوعات بسیار خوشبین هستیم.
وی در خصوص موانع راه نیز گفت: یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز اینترنت است که با تمام وجود آن را حس می‌کنیم و نکته بعدی تامین منابع مالی است که یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب این بخش ظرفیت‌های بخش تعاون است که می‌توان مشارکت عمومی مردم در تامین منابع مالی پروژه‌ها را از این طریق جلب کرد. و یکی از اهداف ایجاد این پاویون در نمایشگاه شهر هوشمند این است که ظرفیت‌ها را به بخش های ذی‌ربط اعلام و نشان دهیم. تجربه نشان داده در حوزه ای که مشارکت مردمی جلب شده قطعاً موفق تر بوده‌ایم. استفاده از سرمایه‌های خرد بر بستر تعاون می‌تواند بسیار کارآمد باشد.
وی در خصوص مشاوره و پشتیبانی اتحادیه از مردم گفت: اتحادیه‌ برای ارائه مشاوره به مردم یک پلتفرم با عنوان همساز را طراحی کرده که برگرفته از مفهوم تعاون با هم ساختن است. و کار آن معرفی فرصت‌های پالایش شده و مطالعه شده سرمایه‌گذاری برای آحاد جامعه بوده و هدف ایجاد عدالت اجتماعی است که فرصت سرمایه‌گذاری به همه دهک‌ها داده شود. هدف پلتفرم دادن مشورت و انجام کارهای مطالعاتی برای مردم است که هم امنیت سرمایه‌گذاری و هم ارزش افزوده برای دارایی مردم ایجاد ‌کند و مدلی درآمدزا برای آنها از محل سرمایه‌گذاری ‌باشد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در خصوص بحث حمایت اتحادیه از افرادی که دچار مشکل با تعاونیها می‌شوند گفت: در بند ۹ ماده ۴۳ قانون بخش تعاون تسریع به این موضوع دارد که اتحادیه‌ها می‌توانند جهت داوری و حل اختلاف بین افراد و شرکت‌های تعاونی ورود پیدا کنند و لزومی هم ندارد که حتما شرکت تعاونی عضو اتحادیه باشد یا نباشد. ما در ساختمان مرکزی اتحادیه دو شعبه حل اختلاف و رسیدگی بین دعاوی اشخاص و شرکت‌های تعاونی داریم و پرونده‌های زیادی در آنجا تشکیل شده است که با اتاق تعاون ایران هم در این زمینه هماهنگی‌های لازم را داریم و تقریباً به نوعی زیر نظر اتاق تعاون ایران این اقدامات را انجام می‌دهیم.

http://tejaratava.ir/?p=91484

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.