• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
5
معاون اجرایی طرح تاکید کرد:

تکمیل و تسریع اجرای طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه نیاز به ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد

  • کد خبر : 90379
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۴
تکمیل و تسریع اجرای طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه نیاز به ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد
میکائیل بهادری معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه گفت: هزینه این طرح تاکنون حدود ۳ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۲ هزار میلیارد تومان دیگر بودجه نیاز است تا طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه به طور کامل تکمیل گردد.


به گزارش تجارت آوا، جمعی از خبرنگاران روز جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ از طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه بازدید کردند و آقای میکائیل بهادری معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه از شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران زیر مجموعه وزارت نیرو در جمع خبرنگاران گفت: طرح انتقال آب سد کانی سیب دریاچه ارومیه سه بخش عمده دارد. اول شامل یک سد سنگ ریزه ای با هسته رسی به ارتفاع ۵۸ متر و مخزن ۲۲۰ میلیون مترمکعب است و سازه دیگر بند بادین‌آباد با کانال ۴/۵ کیلومتری که آب را به پشت سد کانی سیب می رساند و سازه دیگر سد پایین دست به نام کانی شین گا است.
میکائیل بهادری ادامه داد: مخزن کانی سیب سه سرشاخه اصلی به نام آواجار چای و دیگری لاوین که سد سیلوه نیز روی آن احداث شده و سرشاخه دیگر سنگ آباد بوده که در محل سد به آن می‌رسد و آورد طبیعی سالانه آنها نزدیک به ۷۱۳ میلیون متر مکعب خواهد شد.

معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه از شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: در حال حاضر سد کانی سیب احداث شده و آبگیری آن انجام شده است. بند بادین آباد و بخشی از کانال آن اجرا شده و البته فقط بخش میانی کانل آن باقی مانده که آن نیز به زودی اجرا خواهد شد. در بخش دیگر این طرح تونلی به طول حدود ۳۶ کیلومتر اجرا شده که آبگیری از سد را به صورت زیرزمینی انجام و آن را انتقال میدهد. آب در انتهای تونل وارد کانال حدود ۱۱ کیلومتری می شود و انتهای کانال نیز به رودخانه گدار چای وارد میشود و طی ۲۸ کیلومتر از این طریق به دریاچه ارومیه می رسد و کل این مسیر حدود ۷۰ کیلومتر می باشد.
وی درخصوص تونل انتقال گفت: از جمله مشکلات موجود بر سر راه بهره‌برداری از سامانه آسیب‌دیدگی ۸۰۰ متر از ۳۶ کیلومتر تونل آبرسانی به دریاچه بود که کارگروه‌های تخصصی با حضور کارشناسان خبره‌، تشکیل و طراحی مجدد اجزای سازه‌ای تونل انجام گرفت و نهایتاً در تیرماه راهکارهای ترمیم تونل به تأیید فنی رسید و عملیات اجرایی آغاز شد. در این راستا تیم اجرایی پروژه بلافاصله با فعالیت در ۳ شیفت کاری، بدون وقفه و با استفاده از روش‌های نوآورانه به صورت همزمان نسبت به دمونتاژ و خروج TBM در قطعه ورودی، پوشش ثانویه تونل به طول حدود ۸۰۰ متر در بخش‌های آبرفتی و آسیب دیده (به عنوان مهم‌ترین فعالیت اجرایی) به همراه سایر فعالیت‌های تکمیلی لازم و جمع آوری تجهیزات و آماده‌سازی جهت آب اندازی، اقدام کرد. قطر انجام شده تونل ۵/۵ متر بوده که در فاصله آبرفتی این مسیر با وجود فشار زیاد و مشکلاتی که ایجاد شد لاینینگ مجدد به طول ۸۰۰ متر انجام شد و سگمنت ها را تغییر داده و به صورت تقویت شده با ضخامت بیشتر اما برای قطر ۴/۷ متر اجرا شده است. در طرح اولیه قطر کانال آبدهی ۵۳ متر مکعب بر ثانیه طراحی شده و با این تغییر به ۳۵ متر مکعب بر ثانیه رسیده است که البته باید تاکید کرد که با همین قطر به شرط وجود آب توان انتقال حداکثر دبی بیش از یک میلیارد متر مکعب در سال وجود دارد.
وی ادامه داد: برای تسریع اجرای این طرح در تیرماه ۱۴۰۰ عملیات اجرایی مورد تاکید و تشدید قرار گرفت و به صورت شبانه روزی و سه شیفت ادامه پیدا کرد و امکان افتتاح آن در اسفند ۱۴۰۱ فراهم شد. فاز اول انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه با امکان انتقال ۳۰۰ میلیون مترمکعب در سال البته به شرط وجود آب ایجاد شده است.
بهادری در خصوص اهداف طرح گفت: طبق اهداف این طرح، هدف انتقال آب سالیانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب بوده است که شامل سد کانی سیب و بند بادین آباد و همچنین سد پایین دست به نام کانی شین گا می باشد که البته این طرح هنوز اجرا نشده است و جمعاً حجم این موارد ۶۰۰ میلیون متر مکعب خواهد شد. این طرح در سه فاز بوده، فاز اول سد کانی سیب با ۳۰۰ میلیون متر مکعب این امکان را فراهم کرده است، فاز دوم تکمیل بادین‌آباد است که ۱۸۰ میلیون مترمکعب را اضافه می کند و فاز سوم کانی شین گا که حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب بوده و البته این طرح هنوز اجرا نشده است. با همین حال از اسفند ۱۴۰۱ تا کنون ۱۵۲ میلیون مترمکعب به دریاچه ارومیه انتقال آب داشته ایم.

وی در خصوص احیای دریاچه ارومیه گفت: علاوه بر انتقال آب سد کانی سیب بقیه المان‌ها شامل کاهش مصرف آب در کشاورزی با تغییر نوع کشت و مکانیزم های آبیاری و دوم بحث انتقال آب از تصفیه خانه های ارومیه و تبریز بوده و سوم آزادسازی سدهای منتهی به دریاچه ارومیه و موارد دیگر که اگر کامل اجرا شود جمعاً حدود ۳ میلیارد متر مکعب آب را وارد دریاچه ارومیه خواهد کرد. حجم سطح اکولوژیک دریاچه ارومیه حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب است که حدود ۲ میلیارد متر مکعب موجود بوده و حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب آن کم می‌باشد. سطح نرمال دریاچه ارومیه حدود ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع بوده ولی اکنون سطح آن کمی بیش از ۴ هزار کیلومتر مربع است. اگر همه این موارد وارد مدار شوند سالانه جمعاً حدود ۳ میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد. این پروژه‌ها ۱۰ ساله بوده و اگر پروژه‌ها کامل اجرا شوند مدت ۱۰ سال برای احیای دریاچه زمان نیاز است. و باید تاکید کنم ما با انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه فرایند احیا را شروع کرده‌ایم.
وی در خصوص هزینه های این طرح گفت: تاکنون حدود ۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده و حدود ۲ هزار میلیارد تومان دیگر بودجه نیاز است تا طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه تکمیل شود.

http://tejaratava.ir/?p=90379

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.