• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
5
مجتبی حمیدیان در نشست خبری بازدید خبرنگاران از این مجموعه اعلام کرد:

مبلغ ۵۰ همت پروژه های سرمایه گذاری جذاب و آماده در شرکت سنگ آهن مرکزی وجود دارد

  • کد خبر : 89258
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
مبلغ ۵۰ همت پروژه های سرمایه گذاری جذاب و آماده در شرکت سنگ آهن مرکزی وجود دارد
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی گفت: این شرکت در منطقه بلوک مرکزی معدنی ایران در شهرستان بافق قرار دارد و قدیمی‌ترین، باسابقه‌ترین و پرپتانسیل ترین در سنگ آهن و سایر عناصر نادر خاکی است و متخصصین در دو مورد اذعان دارند، یکی ظرفیت های بسیار بالای حوزه معدنی و صنعتی که از دهه ۵۰ فعال شده و نکته دوم با وجود این پتانسیل ها به فعلیت نرسیدن آن است. و امروز لازمه آن حضور سرمایه گذاران بوده که بتوانند از این ظرفیت عظیم شرکت با این همه پتانسیل فعال استفاده کنند و حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه گذاری جذاب و آماده در شرکت سنگ آهن مرکزی وجود دارد.

به گزارش تجارت آوا، مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی روز پنج شنبه ۲۵ خرداد در جریان بازدید خبرنگاران از این مجموعه عظیم در نشست خبری گفت: در بررسی های به عمل آمده یکی از مسائل جدی که به آن توجه کافی نشده دیده نشدن توسط افکار عمومی است که می تواند شتاب آن را رقم بزند. اما این عدم توسعه لازم که اتفاق نیفتاده، امروز برای صنعت فولاد یک پتانسیل بزرگ است. امروزه در زمان کم یا نبود خوراک که در همه جا وجود دارد در این منطقه مرکزی ایران در شرایطی که همه جا صحبت از گرانی حمل و نقل میشود و صحبت از فاصله تا صنعت فولاد کشور می باشد، این منطقه فاصله معقول با مجموعه فولادی دارد و با نزدیکی به دریا حتی برای صادرات نیز پتانسیل فراوان دارد و ذخایر بسیار قابل توجهی در این منطقه وجود دارد.

حمیدیان افزود: از طرفی این پتانسیل می‌تواند با آهنگ رشد و سرمایه گذاری معمولی جلو برود البته راه دوم اینکه این پتانسیل ارزشمند با سرعت بالاتری رشد و توسعه پیدا کند. باید با کمک هم بتوانیم سرعت این فعالیت اقتصادی که باعث رشد این منطقه و رونق کل صنعت فولاد کشور می‌شود را رقم بزنیم. این منطقه از لحاظ فاصله معقول زیرساخت‌های ریلی که در پنج راه قرار دارد و منابع آبی اصلی و بازیافتی کامل است و زیرساخت های توسعه را دارد و فقط لازمه آن سرمایه‌گذاری روی اصل پروژه‌ها است.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی گفت: در لایه پروژه های معدنی برآورد ذخیره بالای یک و نیم میلیارد تن ذخایر داریم و مهمترین کاری که باید پیگیری شود افزایش سرعت سرمایه گذاری و بهره برداری آن است. در سال قبل پروژه D19  با مشارکت شرکت چادرملو را داشتیم. همچنین پروژه مشترک دشت یوز دره انجیر را هم نیز داشتیم که حدود ۱۰۰ میلیون تن ذخایر دارد. البته پیش‌بینی بسیار بالاتری نیز از این ذخایر داریم که در این پروژه تجربه همزمان عملیات اکتشاف و استخراج را رقم زده ایم و امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. ما برای جهش جدی برای باید بتوانیم تمامی ظرفیت ها را فعال کنیم. ما حتی و در حال آماده سازی و بهره برداری باطله ها نیز هستیم که تا سال آینده بتوانیم دوباره به ذخیره جدیدی در معدن برسیم. همزمان برای معدن سه چاهون نیز مذاکراتی داریم که حداکثر بهره برداری از آنها را با ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن داشته باشیم. در کنار اینها همزمان تعاملاتی با مجموعه سازمان انرژی اتمی داشتیم که چهار پهنه را به بهره برداری برسانیم. پهنه بزرگ مقیاس D8 که عملیات اکتشافی و بهره برداری در آن شروع شده است و ظرفیت حدود ۲۰۰ میلیون تومان را دارد.

وی ادامه داد: ما از معدن چغارت که به صورت کوه بوده شروع کردیم و بعد از آن معدن سطحی کارکرده و رسیدیم به معادنی که در عمر ۱۴۰ متری است و امروز عملیات اکتشاف معدن هایی در عمق ۴۰۰ متری که ذخیره قابل توجه دارند را داریم و معتقدیم بعد از آن باید به سوی عملیات معدنکاری زیرزمینی برویم.

مجتبی حمیدیان  در تشریح فعالیت حوزه صنعتی این شرکت گفت: در حوزه صنعتی نیز ظرفیت ۴ میلیون تنی تولید کنسانتره و ۵ میلیون تنی تولید گندله و سایت های پرعیار سازی را داریم مجموعه کارخانجات آهن اسفنجی را از ابتدای سال شروع کردیم که زنجیره فعالیت های سنگ آهن مرکزی را توسعه دهیم. علاوه بر خط کنسانتره ۲ میلیون تنی که در دستور کار داریم باید گفت تا ۱۰میلیون ظرفیت کنسانتره در این منطقه وجود دارد. که برای تامین مالی و زیرساخت های این حوزه ها هم در حال مذاکره هستیم. در حوزه صنعتی ما نباید وارد رقابت با سایر شرکت‌های فولادی شویم و باید در حوزه های سرمایه گذاری صنعتی که توجیه اقتصادی دارد وارد شویم. با مجموعه های فولاد سازی بزرگ در حال مذاکره هستیم تا بیشتر نقش مکمل در تکمیل زنجیره های فولادی را داشته باشیم.

وی در حوزه زیر ساختی شرکت گفت: در حوزه زیرساخت که حوزه های اصلی آن آب و برق است ورود کرده ایم. در حوزه برق سال قبل پروژه پست برق که چندین سال ناتمام مانده بود را افتتاح کردیم و در ادامه دو نیروگاه ۲۵ مگاواتی تامین برق بر کارخانجات گندله سازی و کنسانتره سازی را نیز شروع کردیم که امیدواری یکی تا پایان تیرماه و بعدی تا مرداد به بهره‌برداری برسند. در حوزه تامین آب جمع آوری و تصفیه شهرستان بافق را داریم که در حال اتمام آن هستیم و در ادامه پروژه فاضلاب شهرستان یزد را نیز داریم که عملیات اجرایی در اواخر سال گذشته شروع شده که از آب های اصلی کمتر استفاده کنیم.

حمیدیان  در بخش دیگری به فعالیت در حوزه فناوری و نوآوری پرداخت و گفت: در حوزه فعالیت های فناوری نوآوری و دانش‌بنیان نیز فعالیت داریم که یک دسته فعالیت مرتبط به ذخیره معدن و آهن و فولاد است و یکدست فعالیتهای حوزه های دانشی است. که صنایع و معادن زیرساختی علاوه بر کار در حوزه خود می تواند زمینه ساز در حوزه های هایتک نیز باشند. همچنین صندوق سرمایه گذاری سی بی سی را با همکاری معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی تاسیس کردیم که روی سه شرکت دانش بنیان متناسب با ذخیره ما فعالیت دارند سرمایه گذاری کردیم و به دنبال توسعه آن هستیم.

وی در زمینه مسئولیت اجتماعی گفت: در حوزه فرهنگی ورزشی و مسئولیت اجتماعی، مجموعه باشگاه فرهنگی ورزشی سنگ آهن مرکزی را داریم. پروژه های جدید آن مجموعه استخر سرپوشیده و سرباز که در مجموعه شهرک آهن شهر مستقر است پارک تفریحی و شهربازی نیز در این مجموعه احداث شده و مجموعه‌های آکادمی های آموزشی در رشته‌های تخصصی که منجر به موفقیت ها در سطح ملی هم شده است داریم.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی تاکید کرد: این اتفاقات بزرگ لازمه حضور بازیگرانی است که بتوانند از این ظرفیت عظیم شرکت با این همه پتانسیل فعال استفاده کنند و در این پروژه ها حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه گذاری جذاب و آماده در شرکت سنگ آهن مرکزی وجود دارد. البته تامین مالی و سرمایه گذاری های مختلف در قالب مشارکت خرید محصولات مختلف حضور در لایه سهامداری و سایر ابزارهای مالی می‌تواند فعالیت‌های ما را به عنوان یک شرکت معدنی توسعه دهد.

وی در پایان گفت: ما با رایزنی و ظرفیت سازی های مختلف برای فعال سازی آن تلاش کرده و معتقدیم اگر مجموعه های سرمایه گذاری مختلف به این فعالیت سرمایه‌گذاری اضافه شود قطعاً شتاب این موضوع و رسیدن به نقطه مطلوب سریع تر اتفاق میافتد و سودآوری آن برای وضع موجود شرکت هم جذاب خواهد بود. البته با سهامداران موجود شرکت مذاکره کردیم و آنها نیز موافق بودند. به دنبال این هستیم که در مجمع امسال موافقت کلی برای افزایش سرمایه از آورده نقدی سهامداران موجود و سهامداران جدید را پیگیری کنیم البته سال قبل شرکت افزایش سرمایه داشته است تا بتوانیم پروژه‌ها را توسعه دهیم. موضوع بعدی عرضه در بورس است که از ظرفیت های مختلف تامین مالی بوده و امسال بتوانیم کارهای عرضه بورس را انجام دهیم و با برطرف شدن مشکلات نهایتاً سال آینده فعالیت های خود را در مجموعه بورس پیگیری کنیم.

لازم به ذکر است گروهی از خبرنگاران روز پنج شنبه ۲۵ خرداد از بخش های مختلف شرکت سنگ آهن مرکزی از جمله بخشهای معدنی چغارت، آنومالی ۸ یا D19، بخش های صنعتی تولید کنسانتره، گندله سازی، آهن اسفنجی و احداث نیروگاه بازدید کرده که مدیران هر کدام توضیحاتی ارایه نمودند و پس از آن در نشست خبری با آقای مهندس مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی حضور داشته و در پایان جلسه پرسش های خود را مطرح نمودند.

http://tejaratava.ir/?p=89258

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.