• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
9
پشت پرده کلاهبرداری به سبک سیگنال دادن از زبان « آقامرادی » مدیر عامل « تهران اکسچنج »

ارجحیت موضوع رگولاتوری و قانونگذاری برای استفاده از ارزهای دیجیتال و فرهنگسازی بهره گیری درست از آنها

  • کد خبر : 85123
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
ارجحیت موضوع رگولاتوری و قانونگذاری برای استفاده از ارزهای دیجیتال و فرهنگسازی بهره گیری درست از آنها
آنچه که پیش از طرح مباحث مختلف پیرامون ارزهای دیجیتال و بازارهای آن ارجحیت دارد ، موضوع رگولاتوری ویا قانونگذاری برای استفاده از این نوع ارزها و نیز فرهنگسازی به جهت بهره گیری درست از آنهاست؛ چرا که عدم توجه به این موضوع به بروز تخلفات بسیار، کلاهبرداری های مختلف و در نهایت از بین رفتن سرمایه معامله گران دامن خواهد زد.

به گزارش تجارت آوا، ارزهای دیجیتال روشی جایگزین برای سیستم پولی و بانکی است که با ویژگی‌هایی مانند غیر متمرکز بودن، شفافیت و تغییر ناپذیری شناخته می‌شوند. از آنجا که در حال حاضر سیستم‌های مالی توسط دولت‌ها و نهادهای نظارتی مانند بانک‌ها کنترل می‌شوند، از این رو بسیاری از فاکتورهای غیر اقتصادی بر روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. تورم، مشکلات مالی، کاهشِ ارزش پول و همه از مشکلات این سیستم هستند. اما ماهیت ارزهای دیجیتال به گونه‌ای است که کسی نمی‌تواند آن‌ها را کنترل کند و در عین حال همانند دلار و ریال دارای ارزش و قابلیت مبادله شدن هستند. همین ویژگی‌های مهم باعث شده تا در سال‌های اخیر ارزهای دیجیتال جذابیت زیادی بین افراد پیدا کنند و در طبقه موضوعات داغ جهان قرار گیرند.
البته در این میان آنچه که پیش از طرح مباحث مختلف پیرامون ارزهای دیجیتال و بازارهای آن ارجحیت دارد ، موضوع رگولاتوری ویا قانونگذاری برای استفاده از این نوع ارزها و نیز فرهنگسازی به جهت بهره گیری درست از آنهاست؛ چرا که عدم توجه به این موضوع به بروز تخلفات بسیار، کلاهبرداری های مختلف و در نهایت از بین رفتن سرمایه معامله گران دامن خواهد زد.
“بهمن آقا مرادی” پژوهشگر حوزه ارزهای دیجیتال وعضو رسمی انجمن بلاکچین ایران در این باره به خبرنگار ایلنا می گوید: بازارهای ارز دیجیتال عرصه فراخی هستند که افراد با هر مقدار سرمایه می توانند در آن حضور یابند و آنچه که تضمین کننده موفقیت آن‌ها در اینگونه بازارهای ارزی پرریسک را بدنبال دارد، مبحث آموزش است. یعنی اگر آموزش، اصولی و درست باشد، سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با موفقیت پیش خواهد رفت؛ البته این موضوع به نوبه خود مستلزم رگولاتوری یا همان قانونگذاری صحیح است، چرا که با جریان یافتن فرهنگ و قانون درست در راستای بهره گیری از ارزهای دیجیتال حتی خواهیم توانست تحریم ها را نیز بی اثر کنیم.
وی افزود: عدم وجود مرجع مطمئن برای آموزش علاقمندان به حوزه ارز دیجیتال، به ویژه در ایران یکی از مهمترین چالش های این روزهای بازار ارزی است و همین امر سبب شده افرادِ سودجو به صورت قارچ گونه رشد کنند و با دانش و تجربه‌ی زیرِ دو سالِ خود و ایجاد کانال های ارزی به افراد، توصیه خریدِ ارز نمایند که بیشترِ این افراد و کانال ها کلاهبردار هستند.
مدیر عامل « تهران اکسچنج » تصریح کرد: حتی برخی به دنبال سیگنال دادن به افراد با روش های مختلف، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. همچنین برخی اشخاص به وضوح از بنده پیرامون پروژه‌های مختلف اسکم ارزی (کلاهبرداری) سوال پرسیده اند که ” تری اینوست (Treenvest) “، یکی از آن هاست، در واقع تری اینوست (Treenvest) یک پروژه‌ی پانزی برروی شبکه ترون است که متاسفانه تاکنون اشخاص بسیاری را درگیر کرده و دارایی های کلانی را از افراد در کشورهای مختلف بویژه ایران ربوده است. ” تری اینوست (Treenvest) ” یکی از مهمترین چالش های بازار ارزهای دیجیتالی محسوب می شود که در حال حاضر گریبانگیر این بازار در ایران شده است.
وی در ارتباط با مقوله رگولاتوری و اهمیت آن در عرصه ارزهای دیجیتال افزود: رگولاتوری و یا قانون گذاری که وجود آن در عرصه ارزهای دیجیتالی بسیار مهم وضروری تلقی می شود، باید جریان داشته باشد، چرا که اگر قانون گذاری در حوزه ارز دیجتال رخ بدهد، افراد بیشتری به این حوزه اعتماد خواهند کرد و بدنبال آن سرمایه گذاری در این حوزه نیز گسترش یافته و وضعیت بازار ارزدیجیتال در ایران مسیر بهتر و موفق تری را طی خواهد نمود .
“آقامرادی” ادامه داد: بازار ارز دیجیتال در دنیا از سوی برخی دولت ها، در فضایی خاکستری قرار می گیرد که این امر به دلیل سیاست های پولی و بانکی ایجاد می شود؛ یعنی این بازارها به گونه ای معلق هستند، بدان معنا که نه کاملا غیرقانونی طی مسیر می‌کنند و نه آنچنان قانونمند اند. و به طور کل افراد در یک فضای خاکستری در حوزه ارز دیجتال اشتغال دارند؛ از این رو معمولا افرادی که ریسک پذیرتر هستند به این حوزه ورود می کنند.
این عضو رسمی انجمن بلاکچین ایران عنوان کرد: به هر حال متاسفانه به دلیل عدم وجود رگولاتوری مطلوب، بسیاری از افراد، گرفتار مقوله کلاهبرداری می شوند و به این صورت پول های زیادی از دست می رود. اما برخی از کشورهای پیشرفته یکسری قانونگذاری هایی را در حوزه ارزدیجیتال قرار داده ند که درصد چنین کلاهبرداری هایی را کاهش می دهد.
مدیر عامل«تهران اکسچنج» پیرامون میزان تاثیر رگولاتوری بر عملکرد فضای ارز دیجیتال بیان کرد: رگولاتوری سخت گیرانه علیه ارزهای دیجیتال باعث برعکس شدن روند بهبود می شود. به این معنی که افراد در فضای کاملا سیاه و تاریک همچون گروه ها و کانال‌های تلگرامی شروع به مبادله می کنند و در این میان اگر شخصی بخواهد ارز دیجیتال خریداری کند، ممکن است گرفتار افراد شیاد و کلاهبردار شود و یا اگر تصمیم به خرید در سایت های ایرانی نداشته باشد، باید وارد وب سایت های خارجی شود که در این صورت به احتمال بسیار زیاد به دلیل تحریم ها حساب شخص بسته و یا بَن می شود.
“آقامرادی” در پاسخ به این سوال که مهمترین شاخصه موفقیت افراد در بازار پرتلاطم ارزهای دیجیتال امروز چیست و برای ورود به این بازارهای پرریسک چه مراحلی را باید پشت سر گذاشت؟ اظهارداشت:
آموزش، مهمترین شاخصه موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال است، اکثر افرادی که در رابطه با ورود به این بازار برای شروع تِرید و سود کردن از من سوال می پرسند، مشخص است که بسیاری از موضوعات را از دور دیده یا شنیده اند و ورود به این بازار برای کسب درآمد برایشان جذابیت دارد. البته در ایران ارز دیجیتال را به ترید می شناسند اما باید اشاره داشت که ترید در زمان های دورتر بیشتر مورد توجه قرار داشته، حتی در ایران نیز بر روی فارِکس انجام می شده، اما به دلیل اینکه افراد دانش کافی نسبت به فارکس نداشتند در این مسیر ضررهای سنگین مالی را متحمل شدند و از بازار کنار کشیدند.
به هر حال همیشه تنها پیشنهادم به کسانی که به بازارهای پرریسک علاقه مند هستند این است که ابتدا باید آموزش ببینند، مانند دانشجویی که وارد دانشگاه می شود؛ یعنی باید از صفر شروع کرد و مقوله آموزش، شاخصه موفقیت است. به طور مثال، نیاز است در رشته مبادلات ارزهای دیجیتال در بازارهای جهانی و مالی، کسب آگاهی کنند. به این معنا که فقط با آموزشِ یک تحلیل تکنیکال، تصور افراد براین نشود که تبدیل به تریدر شده اند و حالا می توانند شروع به تحلیل برروی چارت کنند و یا در نهایت اقدام به ترید با پول واقعی کنند، چرا که این نوع اقدام به طور قطع ضرر زیادی را برای افراد تازه وارد ایجاد خواهد کرد. بنابراین اگر آموزش به صورت اصولی انجام شود تیپ شخصیتی افراد را در این بازارهای ارزی شکل خواهد داد، ممکن است شخصیت اشخاصی که ریسک پذیری کمتری دارند به این گونه باشد که در این شرایط، مقدارکمی از دارایی های خود را سرمایه گذاری کنند و با دیدِ بلند مدت، این کار را انجام دهند و ارز مورد نظر را به اصطلاح «هولد» کنند. البته ممکن است چند سال طول بکشد تا به سود بیشتر دست پیدا کنند.
وی در ارتباط با این سوال که بهره گیری از طراحی و به روز رسانی سیستم های بانکی و به طور کل اقتصادی در زمینه راه اندازی ارز دیجیتالِ بومی چقدر می تواند در رغبت بیشتر معامله گران و اعتماد آنها به بازار ارزهای دیجیتالی موثر باشد؟ و اینکه اینگونه تمهید چقدر می تواند در جلوگیری از سوء استفاده کردن متخلفان مفید باشد؟ گفت: در اینجا می طلبد قبل از اینکه صحبتی درباره ایجاد ارزهای دیجیتال بومی داشته باشیم، برچگونگی قانونگذاری و ایجاد فرهنگ آن تاکید کنیم، تا افراد بدانند برای چه چیزی اینگونه بازارها به وجود آمده و چه استفاده ای دارند، تا بتوانند به ارزهای دیجیتال و بازار آن اعتماد کنند.
این پژوهشگر حوزه ارزهای دیجیتال تصریح کرد: در حقیقت به این شکل نیست که یک کشور یک ارز دیجیتال را تولید کند اما نقشه ی راه آن را مشخص نکرده باشد. چون در اینصورت چطور می تواند اعتماد کاربران و افراد جامعه را جلب کند تاحداقل کمکی به اقتصاد کشور کنند؟ پس اول باید قانون گذاشته شود، البته قانونی که پیچیده و سخت نباشد به این دلیل که اغلب افراد به دلیل ترس خود، ورود نخواهند کرد. بنابراین ما می توانیم برای این مورد یکسری طرح تشویقی یا ارز دیجیتال بومی(ریال دیجیتال یا ایردراپ) در نظر بگیریم و یک نقشه راه برای آن ایجاد کنیم و نیز باید قبل از آن قانونگذاری اصولی، ایجاد شده باشد، قانون گذاری هایی که بتواند رقابت ایجاد کند و تکنولوژی های جدید ارائه بدهند اما اگر قانونگذاری سخت و غیرقابل رقابت و انحصارطلبی در آن رگولاتوری و یا قانونگذاری باشد، این بازار و کسب و کارها قطعا پیشرفت نخواهند کرد. از این رو حمایت از کسب و کارها و استارت آپ های دانش بنیان و یا ایده های جدیدی که به صورت استارت آپ های مستقل در حال فعالیت هستند، بسیار حائز اهمیت اند؛ در کل در این سال ها شاهد بروز و ظهور استارت آپ های بسیاری بوده ایم که با وجود ایده های خلاقانه به دلیل عدم حمایت، نتوانسته اند موفق ظاهر شوند.
تبادلات ارز دیجیتال اگر از معاملات خُرد و ریز شروع شود چقدر خواهد توانست رشد اقتصادی را بدنبال داشته باشد؟ چرا که برخی فعالان این بازار معتقدند شروع فعالیت با عملکردهای خُرد می تواند نقش بسزایی در موفقیت ها و رشد اقتصادی در این بازار را بدنبال بیاورد؟
«بهمن آقا مرادی»: بله به نظر بنده معاملات خُرد چند ویژگی دارد؛ یکی از ویژگی ها این است که افراد راحت تر و بهتر می توانند با این عرصه آشنا شوند، در حال حاضر شرایط به صورتی است که اشخاص با هزینه کم تری معاملاتشان را انجام دهند. مارکت ارزهای دیجیتال در دنیا و حتی در ایران مارکت بزرگی است و اگر جمعیت زیادی حتی با مبالغ کم به آن‌ ورود پیدا کنند، بازار ارزهای دیجیتال، رشد بسزایی خواهند داشت. در بازارهای مالی بزرگ، افرادی هستند که به نام «نهنگ های ارز دیجیتال» شناخته می شوند که در بازه زمانی کوتاه مدت توانسته اند در رشد بازارهای ارزی، از نوع دیجیتالی تاثیر بسزایی بگذارند و حتی در این عرصه افرادی نیز هستند که با مبالغ خُرد به بازارهای ارزدیجیتال ورود کرده اند اما سرمایه آن ها از بین رفته است .
بنابراین قطعا معاملات خُرد و ریز تاثیر گذار است، اما باز هیچ تضمینی در موفقیت افراد نخواهد داشت؛ چون این بازار همانطور که در ابتدا هم عنوان شد بازار پر ریسکی است، و کسانی که با هر سرمایه ای به آن ورود می کنند باید حتما آموزش دیده باشند تا سرمایه خود را از دست ندهند.
مدیر عامل«تهران اکسچنج» در پایان خاطرنشان کرد: اگر کسب و کارها بتوانند در فضای قانونگذاری ساده رشد کنند، قطعا پیشرفت را شاهد خواهیم بود و حتی در این شرایط می توانیم تحریم ها را نیز بی اثر کنیم و دلیل آن ، این است که می توانیم مستقل شویم. در حال حاضر خیلی از وب سایت های داخلی از سرویس های خارجی استفاده می کنند و این شرایطِ خطرناکی است؛ اما اگر در این حوزه رقابت به وجود بیاید و افرادِ سرمایه گذار ورود کنند، بدون شک می توانیم پیشرفت داشته باشیم؛ بنده افراد زیادی را در کشور می بینم که در حوزه های بلاکچین، برنامه نویسی و حوزه های مختلف حضور دارند و این مورد نشان می دهد که پتانسیل این موضوع را داریم که در ایران هاب بلاکچین شویم. بنابراین باید سریعتر قانونگذاری انجام شود تا تخلف و سودجویی به وجود نیاید و از بین برود. البته که نمی توان منکر شد که در بازار های مالی افراد سودجو و کلاهبردار حضور دارند.

http://tejaratava.ir/?p=85123

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.