• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2
امیر مقدم؛

چابهار، سرزمین فرصت‌هاست

  • کد خبر : 84646
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
چابهار، سرزمین فرصت‌هاست

یادداشتی از امیر مقدم، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در آستانه اکسپوی ۲۰۲۳ ایران؛

صاحبان سرمایه‌ و فعالان بخش خصوصی دقیق‌ترین برنامه‌نویسان و تحلیل‌گران اقتصادی‌اند، فرصت‌های اقتصادی را به خوبی می‌شناسند و به استناد داده‌ها، برنامه‌ها و روندها، چشم‌انداز یک مقصد را ترسیم می‌کنند و در نهایت سرمایه و انرژی خود را به سوی آن گسیل می‌دارند. نظر به همین اصل بنیادی، باید آینده چابهار را روشن دید؛ چراکه حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه آزاد چابهار طی یک دهه گذشته همواره صعودی بوده است.

***

توسعه چابهار، ابعادی فراتر از منطقه و حتی سطح ملی دارد و بدیهی است توسعه چابهار در ابعاد بین‌المللی اثرگذار خواهد بود. تغییر ساختارهای اقتصادی دنیا و برجسته‌تر شدن اهمیت حمل‌ونقل و دسترسی به کانون‌های جمعیتی، ظرفیت‌های چابهار را بیش از گذشته نمایان کرده و اقتصادهای بزرگ دنیا به نوعی به دنبال حضور در منطقه و بهره بردن از این ظرفیت‌ها هستند. چنانکه مطالعات در برنامه‌های بلندمدت کشور چین به عنوان قطب اقتصادی جهان موید این نکته است که این کشور تمام برنامه‌ها و چشم‌اندازهای خود را بر پایه برنامه عظیم جاده و کمربند استوار کرده‌ است. یعنی آنچه در سال‌های پیش‌رو به یک کشور قدرت می‌دهد، اتصال به محورهای مواصلاتی بین‌المللی است. بنابراین هر گونه بهبود در زیرساخت‌های حمل‌ونقلی چابهار، می‌تواند ارزش افزوده اقتصادی مطلوبی را عاید کشور کند.

و اما امروز چابهار؛ امروز در رابطه با چابهاری صحبت می‌کنیم که بندرش در حال فعالیت بوده و راه‌آهنش در شرف بهره‌برداری است؛ در عین حال انبوهی از پروژه‌‌های محرک اقتصادی در چابهار در حال شکل گرفتن است. به عنوان نمونه در حوزه صنایع بزرگ تنها بحث راه‌‌اندازی فولاد وپتروشیمی مطرح نیست، بلکه صحبت از زنجیره‌ و صنایع پائین‌دستی است که حول فولاد و پتروشیمی شکل می‌گیرد. به عبارتی دیگر فولاد و پتروشیمی نه تنها خود منشاء تحول و توسعه اقتصادی در چابهار خواهند شد که بستر توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک به مقیاسی وسیع را فراهم می‌کنند. چابهار آینده، یک چابهار صنعتی و تخصصی است که در چند حوزه مختلف تبدیل به هاب و قطب شده است. صنایعی در این چابهار رشد می‌کنند، در قالب خوشه‌ها و زنجیره‌های بزرگ هستند.

علاوه بر این نگاه صنعتی، چابهار یک شهر امن، آرام و پاک برای زندگی خواهد بود. چراکه همزمان با توسعه صنعتی و اقتصادی، جمعیت چابهار به شکل قابل توجهی رشد خواهد کرد و در نتیجه چابهار باید شهری با امکانات و زیرساخت‌های مناسب آموزشی، فرهنگی، رفاهی و بهداشتی باشد که کیفیت زندگی را بهبود ببخشد. برنامه‌های چابهار هم برای پاسخگویی به نیازهای آتی شهر و صنایع طراحی شده و با اندک تسهیل و هم‌افزایی بیشتر داخلی می‌توان چابهار را به قطب تجاری، تولیدی و ترانزیتی جهان تبدیل کرد که منافعش اقتصاد کشور را هم در ابعاد کلان منتفع می‌کند.

چابهار چنان ظرفیت‌های عظیمی دارد که دیر یا زود به مرکز تجارت شرق و غرب جهان بدل خواهد شد و این مهم حتمی است. لیک مطلوب‌‌تر است با نگاهی ملی، مقدمات تحقق آن را فراهم کنیم تا هم هر چه سریع‌تر منافع آن متوجه کشور شده و هم اینکه چشم‌انداز چابهار به محقق شود و چهره‌ای متفاوت و توسعه‌یافته را برای سواحل مکران رقم بزند.

امروز و همزمان با برگزاری اکسپوی ۲۰۲۳ فرصتی تماس دوباره بخش خصوصی با تنها بندر اقیانوسی ایران فراهم آمده است؛ فرصتی که طی آن فرصت‌های سرمایه‌گذاری به ارزش ۷۰۰ میلیون یورور به فعالان بخش خصوصی ارائه خواهد شد. همانطور که ذکر آن رفت، چابهار امروز در مسیر توسعه است و چنین رویدادهایی، فرصت تبادل‌نظر و روشنگری پیرامون ابعاد این مسیر است. تردیدی نیست فعالان واقعی بخش خصوصی و صاحبان اندیشه درست اقتصادی، بخواهند در چابهار آینده، جایگاهی مطلوب داشته باشند. جایگاه فردا از مسیر سرمایه‌گذاری امروز حاصل خواهد شد.

http://tejaratava.ir/?p=84646

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.