• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
2

برگزاری اولین کنگره بین‌المللی توانمندسازی اقتصاد گردشگری

  • کد خبر : 135708
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۶
برگزاری اولین کنگره بین‌المللی توانمندسازی اقتصاد گردشگری
کنگره بین‌المللی توانمندسازی اقتصاد گردشگری روز سه‌شنبه ۱۲ تیر 1403 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با حضور مسئولین و دست‌اندرکاران این حوزه برگزار شد.

به گزارش تجارت آوا، دکتر محمد فرزاد میرزایی قلعه دبیر کنگره بین‌المللی توانمندسازی اقتصاد گردشگری در این مراسم گفت: امروز در کنارم هم هستیم که بتوانیم برنامه‌ریزی کرده و حکم‌های سیاستی را در پنل‌های مختلف برای راهگشایی ایران آینده در دولت چهاردهم تدبیر کنیم.

دکترمیرزایی افزود: در مورد گردشگری ایران دغدغه‌های مختلفی وجود دارد بعضی از دوستان اعتقاد دارند برای گردشگری در حاکمیت ما دید و زاویه مثبتی اندیشیده نشده است. ما به اتفاق دوستان احکام سیاستی حوزه‌های کلان کشور را در ۱۶ بخش بررسی و طراحی کردیم و ارتباط بین احکام سیاستی و نگاهی که در گردشگری وجود دارد را بررسی کرده ایم، واقعیت این است که ما مدیران بودیم که گردشگری را آنچنان که شایسته و بایسته تراز انقلاب اسلامی است جاری و ساری نکردیم وگرنه احکام سیاستی جمهوری اسلامی آگاهانه به دنبال این است که اتفاق‌های خوبی برای گردشگری با نگاه اقتصادی ایجاد شود.

وی افزود: گردشگری جدال تمدنی ما با دنیای آینده است رونق اصلی کشور از جدا شدن از صنعت نفت است و تنها راه پتانسیل ما برای انتقال فرهنگی کشور در تمام دنیا می باشد و این موضوع نیاز به همفکری و همکاری شما عزیزان دارد. امروز علاوه بر سخنرانان دو پنل طراحی شده است که اولین توسط دکتر پناهی در حوزه گردشگری سلامت برگزار می‌شود پنل دوم نیز در مورد احکام سیاستی خواهد بود که در دولت چهاردهم چه اتفاقاتی پیش بیاید که برای حوزه گردشگری اتفاقات خوبی رقم بخورد. کشور ایران به دلیل مرزهای مختلفی که دارد و فرهنگ غنی و گسترده و دسترسی به بازارهای ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفری غرب آسیا جاذبه‌های فراوانی دارد.

در ادامه این مراسم دکتر آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنرانی گفت: در برنامه هفتم چند نکته کلیدی وجود دارد مثل رشد اقتصادی ۸ درصد که مطرح شده و یک ضرورت است و باید برنامه‌ریزی در جهت آن باشد که این اتفاق بیافتد، عدم رسیدن به آن ممکن است ضعف مجری باشد که تمام لوازم کار را نتواند فراهم کند و یا از حاکمیت مطالبه نکند.

وی ادامه داد: در انجام کار دو رویکرد وجود دارد یکی اینکه دولت این کار را انجام دهد و یکی اینکه ما کارها را انجام دهیم و به سراغ دولت برویم و بگوییم ما این‌ها را می‌خواهیم انجام دهیم، علی القاعده بخش خصوصی رهبر و لیدر خودش باید باشد و فکر کند، برنامه‌ریزی و جهت دهد و مطالبه نماید. بخش قابل توجه نرخ رشد ۸ درصد باید از رشد گردشگری باشد پس باید مجموعه‌های ما به صورت کارشناسی ادعا کنند که این کارها را می‌توانند انجام دهند و این اتفاقات باید اجرا شود. اکنون چشم انداز ۱۴۰۵ تا ۱۴۳۰ در حال بحث است و یکی از موضوعات آن گردشگری است و شما بخش خصوصی ادعای خود را روی میز بگذارید.

در ادامه دکتر حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در اهمیت گردشگری مطالب خوبی در این کنگره بیان شد و ما به عنوان کسی که در شمال غرب کشور یکی از مناطق بسیار خوب گردشگری که تا به حال هیچکس توجه به گردشگری در شمال غرب نکرده در این کنگره حضور داریم.

دکتر گروسی افزود: منطقه آزاد ماکو منطقه‌ای است که می‌تواند گردشگری ترکیبی داشته باشد کسانی که به این منطقه می‌آیند علاوه بر بازدید جاذبه‌ها بسیار خوب طبیعی می توانند از جاذبه های دیگر نیز بازدید کنند. باید بدانیم که ایران جزو ۱۰ کشور دارای پتانسیل دنیا در آثار طبیعی و جزو ۵ کشور اکوتوریسم است ولی در درآمدها جزو رده ۷۰ الی ۸۰ کشور دنیا در این زمینه هستیم و باید گیرها را برطرف کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: ما در ماکو بزرگترین باغ مدرن خاورمیانه و دومین باغ مدرن جهان به مساحت ۲۰۹۰ هکتار یک پارچه گردو و پسته که با کمک بخش خصوصی ایجاد شده را داریم که یک جاذبه بزرگ گردشگری است. ولی همین عزیزان برای ورود تجهیزات علی رغم قانون واردات بدون عوارض مناطق آزاد متاسفانه گمرک بیش از ۶ الی ۷ ماه آنها را معطل کرده است. نمونه دیگر ساخت هتل ۴ و ۵ ستاره است که وقتی ما کاغذ به آنها می‌دهیم یعنی مجوز داده‌ایم باید تاکید کنیم مناطق آزاد نمونه بارز اقتصاد بدون نفت است و ما یک ریال بودجه دولتی نداریم و با عوارض‌های اخذ شده منطقه را اداره می‌کنیم. اگر مناطق آزاد را ببینید با اینکه بودجه دولتی ندارند نسبت به مناطق همجوار خود بسیار بهتر هستند. متاسفانه قوانین مناطق آزاد مثل بدون ویزا بودن، معافیت عوارض و معافیت مالیات اجرا نمی‌شوند و دستگاه‌های دیگر جزیره‌ای به این قوانین نگاه می‌کنند و مزیت‌های مختلف مناطق آزاد که می‌تواند هاب گردشگری شود نادیده گرفته می‌شوند. مثل معطل کردن تجهیزات هتل‌ها در گمرک که مشکل ساز می‌شود. بنابراین ما اگر در کشور قانون مناطق آزاد داریم و تصویب شده است، برای تصمیم گیری‌های سریع و صحیح مدیران مناطق آزاد به نمایندگی از دولت، آنها بالاترین مقام منطقه محسوب می‌شوند و هرگونه تصمیم گیری آنها قانونی است ما قانون داریم ولی اجرا نمی‌شود، من امیدوارم رئیس جمهور منتخب در آینده این موارد را اجرایی کند. و اگر آنها اجرا شوند در منطقه آزاد ماکو این آمادگی را داشتیم و داریم بدون دریافت ریالی با دادن یک کاغذ و مجوز به سرمایه‌گذاران شرایط را برای آنها فراهم کنیم.

دکتر گروسی گفت: امروز مناطق آزاد بدون اینکه یک ریال بودجه بگیرند با مناطق اطراف خود قابل مقایسه نیستند. امیدوارم رئیس جمهور منتخب آینده بحث گردشگری و خصوصا مناطق آزاد را جدی بگیرند و ما بتوانیم حرکتی در عدم وابستگی به نفت و معدن و خام فروشی داشته باشیم.

http://tejaratava.ir/?p=135708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.