• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
0

حضور چشمگیر منطقه آزاد ماکو در کنگره بین‌المللی توانمندسازی اقتصاد گردشگری

  • کد خبر : 135702
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
حضور چشمگیر منطقه آزاد ماکو در کنگره بین‌المللی توانمندسازی اقتصاد گردشگری
کنگره بین‌المللی توانمندسازی اقتصاد گردشگری روز سه‌شنبه ۱۲ تیر 1403 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با حضور مسئولین و دست‌اندرکاران این حوزه برگزار شد که سازمان منطقه آزاد ماکو در این مراسم به داشتن غرفه نمایشگاهی و سخنرانی آقای دکتر حسین گروسی مدیرعامل این سازمان حضور چشمگیری داشت.

به گزارش تجارت آوا، دکتر حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو طی سخنرانی در کنگره بین‌المللی توانمندسازی اقتصاد گردشگری گفت: در اهمیت گردشگری مطالب خوبی در این کنگره بیان شد و ما به عنوان کسی که در شمال غرب کشور یکی از مناطق بسیار خوب گردشگری که تا به حال هیچکس توجه به گردشگری در شمال غرب نکرده در این کنگره حضور داریم.

دکتر گروسی افزود: منطقه آزاد ماکو منطقه‌ای است که می‌تواند گردشگری ترکیبی داشته باشد کسانی که به این منطقه می‌آیند علاوه بر بازدید جاذبه‌ها بسیار خوب طبیعی می توانند از جاذبه های دیگر نیز بازدید کنند. باید بدانیم که ایران جزو ۱۰ کشور دارای پتانسیل دنیا در آثار طبیعی و جزو ۵ کشور اکوتوریسم است ولی در درآمدها جزو رده ۷۰ الی ۸۰ کشور دنیا در این زمینه هستیم و باید گیرها را برطرف کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: ما در ماکو بزرگترین باغ مدرن خاورمیانه و دومین باغ مدرن جهان به مساحت ۲۰۹۰ هکتار یک پارچه گردو و پسته که با کمک بخش خصوصی ایجاد شده را داریم که یک جاذبه بزرگ گردشگری است. ولی همین عزیزان برای ورود تجهیزات علی رغم قانون واردات بدون عوارض مناطق آزاد متاسفانه گمرک بیش از ۶ الی ۷ ماه آنها را معطل کرده است. نمونه دیگر ساخت هتل ۴ و ۵ ستاره است که وقتی ما کاغذ به آنها می‌دهیم یعنی مجوز داده‌ایم باید تاکید کنیم مناطق آزاد نمونه بارز اقتصاد بدون نفت است و ما یک ریال بودجه دولتی نداریم و با عوارض‌های اخذ شده منطقه را اداره می‌کنیم. اگر مناطق آزاد را ببینید با اینکه بودجه دولتی ندارند نسبت به مناطق همجوار خود بسیار بهتر هستند. متاسفانه قوانین مناطق آزاد مثل بدون ویزا بودن، معافیت عوارض و معافیت مالیات اجرا نمی‌شوند و دستگاه‌های دیگر جزیره‌ای به این قوانین نگاه می‌کنند و مزیت‌های مختلف مناطق آزاد که می‌تواند هاب گردشگری شود نادیده گرفته می‌شوند. مثل معطل کردن تجهیزات هتل‌ها در گمرک که مشکل ساز می‌شود. بنابراین ما اگر در کشور قانون مناطق آزاد داریم و تصویب شده است، برای تصمیم گیری‌های سریع و صحیح مدیران مناطق آزاد به نمایندگی از دولت، آنها بالاترین مقام منطقه محسوب می‌شوند و هرگونه تصمیم گیری آنها قانونی است ما قانون داریم ولی اجرا نمی‌شود، من امیدوارم رئیس جمهور منتخب در آینده این موارد را اجرایی کند. و اگر آنها اجرا شوند در منطقه آزاد ماکو این آمادگی را داشتیم و داریم بدون دریافت ریالی با دادن یک کاغذ و مجوز به سرمایه‌گذاران شرایط را برای آنها فراهم کنیم.

دکتر گروسی گفت: امروز مناطق آزاد بدون اینکه یک ریال بودجه بگیرند با مناطق اطراف خود قابل مقایسه نیستند. امیدوارم رئیس جمهور منتخب آینده بحث گردشگری و خصوصا مناطق آزاد را جدی بگیرند و ما بتوانیم حرکتی در عدم وابستگی به نفت و معدن و خام فروشی داشته باشیم.

http://tejaratava.ir/?p=135702

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.