• امروز : دوشنبه - ۲۸ خرداد - ۱۴۰۳
2
دبیر کارگروه افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر زلزله

برنامه جامع اقدام جهت افزایش تاب آوری لرزه ای شهر تهران ارائه می گردد

  • کد خبر : 130638
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
برنامه جامع اقدام جهت افزایش تاب آوری لرزه ای شهر تهران ارائه می گردد
دبیر کارگروه افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر زلزله گفت: برنامه جامع افزایش تاب آوری لرزه ای شهر تهران در قالب سه کمیته مستقل ولی مرتبط یکدیگر ارائه و نرم افزار جامع بحران در شهر تهران برای رصد وضعیت عملکرد در قبل و پس از وقوع زلزله طراحی می گردد .


به گزارش خبرنگار ما : دکتر امیر کیوان صالحی دبیر گارگروه افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر زلزله خبر داد و افزود: این کارگروه در ذیل کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر تهران قرار دارد که دارای سه کمیته “ارزیابی سازه ها، راهکارهای مقاوم سازی نسبی””تحلیل خطر و ارائه طیف ویژه برای تهران” و “تحلیل ریسک و ارائه نرم افزار جامع مدیریت بحران” است.
وی اضافه کرد: در زیر مجموعه هر کدام از این کمیته ها اساتید نخبه حوزه مهندسی زلزله حضور دارند و هر کدام از اساتید بر مبنای توانمندی و کارهایی که با دانشجویان در دانشگاه انجام می دهند، انتخاب شدند.
دبیر کارگروه افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر زلزله، خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل این کارگروه و سه کمیته ذیل آن،رسیدن به برنامه جامع اقدام در شهر تهران است. ما در نهایت می خواهیم به برنامه ای برسیم که اولا از لحاظ حقوقی به این طرح منظر قانونی بدهیم و از طریق شورای عالی استان ها تبدیل به لایحه کرده و به مجلس ارائه کنیم.
وی افزود:مهم تر از آن به لحاظ اجرایی این برنامه جامع اقدام نهایتا می تواند دستاورد بزرگی باشد برای اینکه دقیقا طبق این برنامه بتواند کارهای شهر تهران عملیاتی شود.به طور مثال در کمیته اول که کمیته کوتاه مدت ما هست، ارزیابی سازه ها و ارائه راهکارها مقاوم سازی نسبی و تهیه بسته های تشویقی صورت می گیرد.
دکتر صالحی ادامه داد: در این کمیته راجع به تهیه بسته های تشویقی که مردم را پای کار بیاورد صحبت می شود، اینکه چگونه این بسته ها می تواند تهیه شود، چگونه می تواند مردم را تشویق کند، اینکه ما اساسا پروانه ساخت را محکم کنیم و اگر کسی آمد مقاوم سازی را انجام داد از او هیچ هزینه ای دریافت نکنیم حتی اگر دریافت کردیم یارانه و وام های خوبی به او داده شود.
وی با اشاره به اینکه برای شهر تهران باید یک مسیر مشخص داشته باشیم ، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که نوع جمع آوری داده ها ما را به سمت یک مدل خاص هدایت کند تا نهایتا بتوانیم به راهکارهای مقاوم سازی نسبی برسیم و فرمول های راحتی برای سازه های تیپ ارائه شود.
استاد دانشگاه: یک روش این است که سازه ها را در دهه های مختلف تیپ بندی بکنیم و بعد برای آنها راهکارهای متناسبی ارائه کنیم و در نهایت هم با در نظر گرفتن ابزار های تشویق و ترغیب نظرمان را به مردم ارائه کنیم تا مردم را پای کار داشته باشیم.
وی گفت: کمیته دوم ما هم کار آن انجام تحلیل خطر در شهر تهران است کار بسیار بسیار مهم و پیچیده ایست که در شهر تهران شکل خواهد گرفت و نهایتا ما را به طیف ویژه در شهر تهران خواهد رساند.
دبیر کارگروه افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر زلزله اضافه کرد:تهران را باید بتوانیم به زون های متعددی تقسیم بکنیم هدف نهایی ما این است که با رفتن روی هر پلاک در شهر تهران بتوانیم طیف طرح را پیشنهاد دهیم و روی طرح بایستیم و این هم باز نکته بسیار مهمی است.
وی گفت: در این موضوع ، هر پلاک در تهران یک طرح تفضیلی برای خودش دارد و باید هر پلاک در تهران بتواند در واقع طیف طرح خودش را هم داشته باشد. این طیف طرح در واقع طیف شتابی است که از آن مبنای طراحی گرفته می شود و به صورت اخص با طراحی سازه ارتباط مستقیم دارد و شتاب مبنای طرح را برای طراحی سازه ارائه می کنیم.
دکتر صالحی با بیان اینکه در کمیته سوم به طور کلی بحث تحلیل ریسک در شهر تهران را داریم،گفت: آنچه ما در انتهای مسیر سوم می خواهیم به آن برسیم، ارائه نرم افزار جامع بحران شهر تهران است تا یک مدیر بتواند قبل از بحران، رصد کند که وضع شهر چگونه است؟
وی گفت: یعنی از روی تحلیل داده ها بتوانیم متوجه بشویم که کجاها در شهر تهران در معرض آسیب است، چه نیروگاه هایی، چه مدارسی، چه هتل هایی، چه بیمارستان هایی، چه مراکز اداری، چه مقرهای فرماندهی، چه منازل مسکونی دارای آسیب است و باید روی آنها برنامه ریزی صورت بگیرد و قبل از اینکه حادثه بخواهد رخ بدهد، اقدام صورت بگیرد.
دبیر کارگروه افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر زلزله افزود: این برنامه در واقع یعنی اینکه مدیریت بحران در کوتاه مدت باید به چه صورت باشد تا یک مدیر بتواند کامل روی مانیتور، رو به روی خودش تشخیص بدهد که وضع قبل از وقوع چگونه است و برای پسا وقوع هم چه شرایطی را می توانیم که متحمل شویم و مجددا بازیابی را داشته باشیم.
دبیر کارگروه افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر زلزله در ادامه به برگزاری نهمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به همت پژوهشگاه زلزله اشاره کرد و گفت: این رویداد به همت پژوهشگاه زلزله در روزهای ۱۸ ، ۱۹ ، ۲۰ اردیبهشت ماه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد .
وی با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری تهران هم مشارکت خیلی خوبی در برگزاری این رویداد داشته است،گفت:از لحاظ پشتیبانی،حضور، ارسال مقالات علمی و کارهای پژوهشی،حمایت های شهردار تهران و رئیس کمیته عمران و زیر ساخت شورای اسلامی شهر تهران از این کنفرانس قابل ملاحظه بوده است.

http://tejaratava.ir/?p=130638

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.