• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

راه‌اندازی بزرگترین واحد تولید هیدروژن پالایشگاهی کشور با کاتالیست‌های خوارزمی

  • کد خبر : 127609
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
راه‌اندازی بزرگترین واحد تولید هیدروژن پالایشگاهی کشور با کاتالیست‌های خوارزمی
واحد تولید هیدروژن فاز ۲ پالایشگاه آبادان، به عنوان بزرگترین واحد هیدروژن پالایشگاهی کشور، با ظرفیت تولید روزانه ۷۵ میلیون فوت مکعب در فروردین ماه ۱۴۰۳ با کاتالیست‌های گسترش فناوری خوارزمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی خوارزمی، واحد هیدروژن پالایشگاه آبادان با بهره گیری از مدرن‌ترین فناوری واحدهای تولید هیدروژن، با راندمان بالا در سرویس فاز ۲ پالایشگاه آبادان قرار خواهد گرفت و تولید هیدروژن مورد نیاز واحد هیدرو کراکر و تولید محصولات با مشخصات یورو ۵ را ممکن خواهد ساخت.

این واحد در نوع خود ،بزرگترین واحد تولید هیدروژن پالایشگاهی است که برای تامین هیدروژن بزرگترین واحد هیدروکراکر خاورمیانه در پالایشگاه آبادان، به ظرفیت ۴۲ هزار بشکه در روز، وارد مدار تولید شده است.

شرکت گسترش فناوری خوارزمی با در اختیار داشتن سوابق درخشان تولید وتحویل‌دهی کلیه کاتالیست های مورد نیاز واحد های تولید هیدروژن پالایشگاه شیراز، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کاتالیست، افتخار تولید و تحویل دهی تمامی کاتالیست‌های مورد استفاده در این واحد را در فهرست موفقیت های خود به ثبت رساند.

کاتالیست‌های مورد استفاده در زنجیره تولید هیدروژن شامل کاتالیست‌های هیدروژناسیون (HDS)، جاذب‌های سولفورزدایی (Sulfur Removal Adsorbents)، کاتالیست‌های پری-ریفرمینگ (Pre-reforming)، ریفرمینگ بخار آب (Steam Reforming) و همچنین کاتالیست‌های انتقال آب-گاز دما متوسط (Medium Temperature Shift) می باشند که توسط گسترش فناوری خوارزمی تولید و به شرکت ODCC، به عنوان پیمانکار احداث این واحد، تحویل دهی گردید.

در آبان ماه ۱۴۰۲ مراحل بارگذاری این کاتالیست‌ها با نظارت کارشناسان گسترش فناوری خوارزمی به انجام رسید و در پس از طی کردن مراحل پیش راه اندازی، نهایتا در بهار ۱۴۰۳ واحد تولید هیدروژن پالایشگاه آبادان تحت نظارت کامل کارشناسان گسترش فناوری خوارزمی، به مرحله بهره‌برداری رسید.

لازم به ذکر است، در این واحد با توجه به مشخصات گاز خوراک (نوسان میزان سولفور گاز ورودی در محدوده ۰٫۱ تا ۱۰ ppmv) برای نخستین بار از کاتالیست‌های ارتقاء یافته اکسید روی گسترش فناوری خوارزمی استفاده شده و نتایج آنالیزهای انجام شده نشان دهنده حذف کامل ترکیبات گوگردی در این واحد است. همچنین واحد هیدروژن پالایشگاه آبادان به گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر گاز طبیعی، از LPG نیز می‌توان به عنوان خوراک ورودی جهت تولید هیدروژن استفاده کرد.

http://tejaratava.ir/?p=127609

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.