• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2
ژئوماتیک 1403

برگزاری بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی

  • کد خبر : 124922
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
برگزاری بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی
بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی، ژئوماتیک 1403 از 9 تا 12 اردیبهشت ماه برگزار می شود، نمایشگاهی که طی چها روز میزبان متخصصان و صاحب نظران حوزه نقشه برداری خواهد بود.

به گزارش تجارت آوا؛ امروز نشست سیاستگذاری و راهبردی این رویداد همراه با نشست خبری و مطبوعاتی با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.
علی جاویدانه رییس سازمان نقشه برداری کشور در این مرایم گفت:بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی درهشت محور اصلی برگزار می شود که عبتارتند از ۱- ژئودزی و ژئودینامیک (تعیین موقعیت، ناوبری و چارچوب‌های مختصاتی زمین مرجع وغیره)۲- فتوگرامتری و سنجش‌ازدور (پهپاد، سامانه‌های پویای تولید و به روزرسانی نقشه و اطلاعات مکانی)۳- سامانه‌ها و زیرساخت های اطلاعات مکانی (GIS & SDI) و مدیریت منابع مکانی غیرمتمرکز ۴- آبنگاری (چارت دریایی، تغییرات تراز دریا، ایمنی دریانوردی، کاداستر دریایی)۵- کارتوگرافی ( اطلس‌های پویا، نقشه های تعاملی و تقاضامحور، نام های جغرافیایی و تقسیمات کشوری) ۶- فناوری‌های نوین در حوزه اطلاعات مکانی(شهر سه بعدی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، متاورس)۷- کاربرد اطلاعات مکانی در (دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، حدنگاری،آمایش سرزمین، توسعه دریامحور و سامانه‌های تصمیم‌ یارمکانی) ۸- کاربرد اطلاعات مکانی در (مدیریت بحران، مدیریت منابع طبیعی، اقلیم و محیط زیست، حمل و نقل)
وی اضافه کرد:بیست و هشتمین همایش ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی (ژئوماتیک ۱۴۰۳)، از صبح روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه آغاز و کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، با حضور مقامات و مسئولین ارشد کشوری و لشگری، متخصصین، صاحب‌نظران و علاقه مندان این رشته به صورت حضوری و مجازی در سازمان نقشه‌برداری کشور،برگزار خواهد شد.
جاویدانه افزود:همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی با چهار دهه قدمت، همواره جایگاهی برای ارائه آخرین تلاشهای علمی و اجرایی کشور در زمینه علوم نقشه برداری است.
رئیس سازمان قشه برداری کشور در ادامه گفت:علوم نقشه برداری با توجه به تغییرات گسترده تکنولوژی در بخش های جمع آوری، پردازش و نمایش اطلاعات در سالهای اخیر تغییرات و پیشرفتهای زیادی را تجربه نموده است که عدم آگاهی و استفاده از آن میتواند صدمات جبران ناپذیری را بر بدنه برنامه ریزی، تصمیم سازی و مهندسی کشور وارد نماید. این اهمیت وقتی صدچندان میشود که بدانیم بسیاری از داده های دنیای امروز دارای مولفه مکانی بوده و بدون آن کارآیی ندارند.
وی افزود:به همین دلیل، لازمست تا داده های مکانی با کیفیت مطلوب و با رعایت استانداردهای موجود جمع آوری، پردازش و در اختیار کاربران قرار گیرند. چنین اطلاعاتی در یک بستر مشترک میتوانند ضمن کمک به طرح های کلان کشور مانند آمایش سرزمین، ثبت و دیگر موارد نیازهای موجود در زمینه های محیط زیست، تغییرات اقلیم، حمل و نقل، مصرف بهینه منابع را نیز تامین کرده و رشد اقتصادی کشور را به ارمغان آورد
جاویدانه در ارتباط با تاثیر برگزاری همایش ژئوماتیک در هم‌افزایی و ارتقاء سطح علمی متخصصان و پژوهشگران،گفت: این همایش موجب آشنایی پژوهشگران با آخرین دستاوردهای علمی در زمینه مهندسی نقشه‌برداری می‌گردد.
وی همچنین تاثیر برگزاری نمایشگاه بر فناوری و تکنولوژی مکانی به عنوان محلی برای آشنایی با بروزترین دستاوردهای علوم مربوطه را موجب شناخت تجهیزات و فناوری‌های جدید در مهندسی نقشه‌برداری دانست که امکان تهیه و بهره‌مندی سریع‌تر از آن را فراهم می‌کند.
وی در ادامه گفت:به ‌نظرمن مهمترین مساله پیش روی کشور، طرح حدنگار و کاداستر می‌باشد که نیاز مبرم کشور محسوب می شود و مواردی مانند سند راهبردی و نقشه راه کاداستر، ایجاد زیرساخت مختصاتی دقیق ملی، ورود و بکارگیری فناوری‌های پیشرفته فتوگرامتری برای تهیه نقشه‌های پایه و زیرساخت هندسی سه بعدی دقیق، ایجاد پلتفرم ملی تولید و پردازش داده مکانی کاداستر، زیرساخت فرایند تثبیت نقشه کاداستر و صدور سند تک برگ، اتصال کاداستر به دولت الکترونیک و زیرساخت ملی خدمات کاداستر، آموزش نیروی انسانی در کاداستر، توسعه اکوسیستم نوآوری در کاداستر و غیره باید در دستور کار قراربگیرد.

http://tejaratava.ir/?p=124922

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.