• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2
یادداشت علیرضا ملاحتی خبرنگار

تناسب آمار عوامل تصادفات، غلط یا صحیح

  • کد خبر : 124513
  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۳
تناسب آمار عوامل تصادفات، غلط یا صحیح
اصولاً عوامل تصادف جاده‌ای سه بخش خودرو، راننده و راه می‌باشد که در ارائه درصدهای آن به نظر می‌رسد دقت کافی صورت نمی‌گیرد، به همین جهت در یادداشت ذیل به تحلیل این موضوع پرداخته می‌شود.

علیرضا ملاحتی – ابتدا به موضوع خودرو پرداخته می‌شود که متاسفانه خودروهای داخلی که بیشترین سهم در فوت و جراحات را دارند از استحکام کافی برخوردار نبوده و گویا ابزار ایمنی سرنشینان آن با استانداردهای بین المللی فاصله قابل توجهی دارد. که درصد آن در این گونه حوادث تقریباً با آمارهای ارائه شده همخوانی دارد.

اما موضوع مهم درصد تاثیر راننده و راه در حوادث بوده که حائز اهمیت است. بنا به گزارش مراجع ذی‌صلاح بسیاری از حوادث ناشی از تخلف رانندگی، سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز و خواب آلودگی است. آیا تاکنون با خود فکر کرده‌ایم که چرا رانندگان اقدام به این گونه تخلفات می‌کنند.

با یک بررسی میدانی می‌توان دریافت که عدم توسعه زیرساخت راه‌ها موجب شده حجم خودروها نسبت به راهها بسیار بالاتر از استانداردهای منطقی باشد. و این موضوع باعث می‌شود رانندگان برای طی مسافت مشخص چند برابر زمان صرف کرده و باید در این مدت رانندگی کنند. به طور مثال یک مسیر برون شهری ۳ ساعته را باید در ایام تعطیل شاید تا حدود ۱۰ الی ۱۲ ساعت رانندگی کنند. بنابراین طبیعی است که راننده خسته و خواب آلوده می‌شود. از طرفی کلافگی و عصبانیت نیز به سراغ او می‌آید که برای جبران آن در برخی مسیرهای باز اقدام به سرعت غیر مجاز کرده و یا سبقت‌های غیرمجاز می‌گیرد.

همچنین در جاده‌های باریک وقتی پشت خودروهای باری یا کم سرعت قرار می‌گیرند صف طولانی از خودروها تشکیل می‌شود که برای عبور از آنها نیز اقدام به سبقت‌های نابجا می‌کنند.

حال اگر توسعه زیرساخت‌های راه کشور در چند دهه گذشته توسعه متوازنی با افزایش خودروها داشت دیگر کمتر شاهد این گونه حوادث بودیم. و به یقین درصد عامل راننده در تصادفات بسیار پایین‌تر می‌آمد پس عامل ریشه‌ای و اصلی بسیاری از این تصادفات که به نام راننده تمام می‌شود راه است نه راننده

البته موارد دیگری نیز در این موضوع حائز اهمیت است، از آن جمله اینکه خودروها ساعات زیادی را در ترافیک سنگین به سر می‌برند و استهلاک بیشتری خواهند داشت که احتمال خرابی و عملکرد نامناسب خود را به دنبال خواهد داشت.

همچنین مصرف سوخت که عنوان شده در نوروز ۱۴۰۳ رکورد مصرف در کشور رقم خورده است باید توجه داشت این مقدار سوخت نه فقط برای جابجایی مسافران بلکه برای قرار گرفتن در ترافیک سنگین جاده‌ها مصرف شده است و به همین میزان نیز آلودگی از اگزوز خودروها وارد محیط زیست شده است.

پس می‌توان به جرات گفت بسترساز اینگونه حوادث یا بی‌احتیاطی یا تخلف رانندگان همچنین مصرف بالای بنزین و آلودگی هوا عدم توسعه راه‌های کشور می‌باشد.

اصولاً در تخلفات یا اتهامات یا جرائم، بسترسازان حوادث نیز در آن دخیل بوده و عملاً باید پاسخگو باشند. حال شما بگویید وضعیت راه‌های کشور در به خطر انداختن جان مسافران چه میزان تاثیر داشته است.

امیدواریم هرچه سریعتر مسئولان ذی‌ربط به وضعیت راه‌های کشور توجه ویژه‌تری داشته باشند.

http://tejaratava.ir/?p=124513

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.