• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

گروه شوینده، زیر تیغ قیمت گذاری دستوری

  • کد خبر : 121836
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴
گروه شوینده، زیر تیغ قیمت گذاری دستوری
گروه شوینده، زیر تیغ قیمت گذاری دستوری

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی کارگزاری بانک صنعت و معدن، مهرداد حقگو کارشناس تحلیل کارگزاری صنعت و معدن در گفتگو با آوای آگاه  به تحلیل گروه شوینده پرداخت و گفت‌: ذکر چند نکته در رابطه با این صنعت لازم است؛ این صنعت طی سال ۱۴۰۲ به‌طور میانگین ۲هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در هر ماه فروش داشته است. در بهمن ماه هم ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد فروش داشته که به نسبت خوب بوده است. یعنی اگر نسبت به ماه قبل که فروش حدود ۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود مقایسه‌ای داشته باشیم، رشد ۱۵درصدی را در فروش شاهد هستیم.

وی افزود: از طرفی با وجود اینکه صنعت شوینده تا حدودی فصلی است، فروش سه ماه اخیر نسبت به متوسط فصل تابستان بهتر شده است و رشد ۳۳درصدی را شاهد هستیم. در پاییز هم عملکرد خوب بود و بیش از ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد فروش در این گروه به ثبت رسید. در صورتی که در فصل تابستان، فروش هزار و ۹۰۰ میلیاردی را در این صنعت شاهد بودیم.

کارشناس تحلیل کارگزاری صنعت و معدن تصریح کرد: نکته دیگر در این صنعت، قیمت‌گذاری دستوری است و شرکت‌هایی که شبه دولتی هستند، سال گذشته مشکل داشتند و افت تولید را تجربه کردند.

حقگو اظهار داشت: پاکسان به‌طور میانگین، تولید سالانه ۱۲۰هزار تنی دارد که در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۰هزار تن رسید؛ یعنی افت تقریباً ۲۰درصدی داشت. گلتاش هم افت حدود ۳۰درصدی در سال ۱۴۰۱ نسبت به متوسط خود داشت. در ساینا هم کاهش ۴۰درصدی داشتیم. در دو شرکت پدیده شیمی قرن و پاکشو در سال ۱۴۰۱ افت تولید آنچنانی مشاهده نشد. موضوعی که این دو دسته شرکت را متفاوت می‌کند، سرمایه در گردش و نیاز به نقدینگی است که در شرکت‌های شبه دولتی مثل پاکسان و ساینا این مشکل وجود دارد.

به گفته این تحلیلگر صنعت شوینده، در شرکت‌هایی که زیرمجموعه گلرنگ هستند، مانند پاکشو و پدیده قرن، این مشکلات وجود نداشت و تولید به قوت خود تداوم یافت. شرکت پاکسان این ماه تولید و فروش حدود ۱۰هزار تنی داشت که البته در ماه‌های گذشته کمتر بود. این شرکت به‌طور میانگین ۸هزار و ۵۰۰ تن تولید و فروش داشت. می‌توان گفت که به روال معمول خود بازگشته و این ۱۰هزار تن در ماه طبیعی بوده و این شرکت از بحران ۶ماهه دوم سال گذشته صنعت گذر کرده است. از لحاظ مقدار تولید، در گلتاش مقداری نوسان مشاهده شده و نسبت به ماه پیش رشدی را شاهد نیستیم و با میانگین خود حدود ۳هزار و ۹۰۰ یا ۴هزار تن در حال پیش رفتن است. در بهمن ماه هم ۳هزار و ۹۰۰ تن تولید داشته است.

وی در پایان گفت: در پاکشو که زیرمجموعه گلرنگ است، کاهش تولید و فروش داشتیم. این شرکت ۲۴هزار تن تولید داشت که در بهمن ماه به حدود ۱۸هزار تن این رسید و شاهد کاهش تولید و فروش شدیدی بود. قرن هم به نسبت با همان میانگین خود پیش رفته است. در مجموع، سطح تولید و فروش صنعت خوب و یا به‌صورت میانگین بوده و افت زیادی نداشته است. تنها نکته بارز، افزایش تولید در پاکسان و کاهش تولید در پاکشو است که طی چند ماه گذشته رخ داده است و به نظر می‌رسد صنعت بتواند از بحرانی که سال گذشته با آن روبه‌رو بود، عبور کند.

http://tejaratava.ir/?p=121836

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.