• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

توسعه صادرات مواد معدنی با همت «هیمکو» رقم می‌خورد

  • کد خبر : 120986
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶
توسعه صادرات مواد معدنی با همت «هیمکو» رقم می‌خورد
شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) با بهره‌برداری از اسکله و پایانه مکانیزه تخصصی صادرات و واردات مواد معدنی و محصولات فولادی می‌تواند انقلابی بزرگی در صادرات این بخش ایجاد کند.

افزایش سهم بخش معدن در صادرات غیرنفتی، نیازمند تقویت پایانه‌های صادراتی و وارداتی مخصوص مواد معدنی است. موضوعی که فقدان آن به خوبی در سال‌های اخیر احساس می‌شد. به همین دلیل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) برای رفع این کمبود‌ها در سال ۱۳۹۶ کار خود را شروع کرد.

سرمایه‌گذاری و احداث اسکله و پایانه مکانیزه تخصصی صادرات و واردات مواد معدنی و محصولات فولادی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این مجموعه است که بهره‌برداری از آن می‌تواند نقش به سزایی در افزایش صادرات معدنی به ویژه فولادی کشور داشته باشد.

متاسفانه نبود زیرساخت‌های بندری یکی از اصلی‌ترین چالش‌های توسعه صادرات معدنی و صنایع معدنی است. در نتیجه احداث و توسعه ظرفیت بندری و ایجاد زیر‌ساخت‌های لازم برای فراهم‌سازی امکانات حمل ریلی امر ضروری است که می‌تواند بر سرعت صادرات و حجم آن بیفزاید.

این در حالی است که موقعیت ژئوپلتیکی خلیج فارس و تنگه هرمز به شکلی است که می‌تواند بندر شهید رجایی را به منطقه‌ای مناسب برای تبادل مواد معدنی بین شمال و جنوب تبدیل کند.

از سویی دیگر، توسعه صنعت فولاد در نزدیکی آب‌های آزاد می‌تواند میزان صادرات را افزایش داده و هزینه‌های آن را با وجود این پایانه مکانیزه کاهش دهد. در واقع با وجود برنامه‌های توسعه‌ای که فولادسازان برای مناطق جنوبی کشور دارند بی‌شک احداث چنین پایانه‌ای از ضروری‌ترین موضوعات برای توسعه محسوب می‌شود.

نکته مهم آن است که سهامداران اصلی شرکت «هیمکو» از بزرگان معدنی و صنعت فولاد کشور هستند که با بهره‌برداری از این پایانه می‌توانند شاهد رشد درآمد‌های صادراتی خود باشند. تشکیل چنین شرکتی و حضور بزرگان معدن و صنایع معدنی در میان سهامداران آن، نشان از چشم‌انداز صادراتی این مجموعه‌ها دارد. به عنوان مثال شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» با سرمایه‌گذاری در این شرکت نگاهی صادرات‌محور در پروژه‌های دیگر خود دارد.

از سویی دیگر بهره‌برداری از این مجموعه می‌تواند بحران توسعه زیرساخت‌ها به موازات توسعه بخش معدن را در سه حوزه جاده، ریل و دریا تا حدودی کاهش دهد. در واقع این موضوع نشان می‌دهد بار دیگر این بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در حوزه معدن هستند که برای توسعه هر چه بیشتر و حل مشکلات خود آستین بالازده به میدان آمده‌اند. با توجه به آنکه بخش معدن و صنایع معدنی به چشم‌انداز ۱۴۰۴ خود نزدیک است باید حجم زیادی از تولیدات خود را به ویژه در حوزه فولاد صادر کند، نیاز است که تا احداث این پایانه با سرعت بالایی صورت بگیرد.

بدون شک بهره‌برداری از آن منجر به انقلابی بزرگ در صادرات مواد معدنی خواهد شد. بخش معدن با وجود چنین زیرساخت‌هایی و کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل، می‌توان گفت توان رقابتی شرکت‌های صادرکننده افزایش پیدا کرده و بازار‌های صادراتی نیز توسعه پیدا می‌کند. کاهش قیمت تمام‌شده از مهم‌ترین موضوعاتی است که منجر به افزایش توان رقابتی می‌شود و حالا این امر با همکاری شرکت‌های معدنی و در قالب پروژه‌های شرکت «هیمکو» محقق خواهد شد.

می متالز

http://tejaratava.ir/?p=120986

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.