• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در مراسم گرامیداشت روز مهندس:

تحول در تأمین‌اجتماعی؛ از مسیر خلاقیت و نوآوری محقق می‌شود

  • کد خبر : 120412
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
تحول در تأمین‌اجتماعی؛ از مسیر خلاقیت و نوآوری محقق می‌شود
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در مراسم گرامیداشت روز مهندس که با حضور مدیران و کارکنان حوزه فناوری اطلاعات این سازمان برگزار شد، لازمه تحول را خلاقیت و نوآوری دانست و گفت: با فضای سنتی و رویکردهای مرسوم و متداول در مواجهه مدیریتی، نمی‌توان کارهای بزرگ انجام داد. امروزه تحول از مسیر کارهای مرسوم و عادی به دست نمی‌آید و حتماً نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد. در سازمان تأمین‌اجتماعی سرمایه انسانی بی‌بدیلی در اختیار داریم که اگر درست مدیریت و توجه کنیم و به‌دنبال بهره‌وری باشیم قطعاً می‌توانیم در این حوزه تحول‌آفرین و الگوساز باشیم. سازمان تأمین‌اجتماعی با درک تحولات حوزه اقتصاد، به‌صورت جدی در پی هوشمندسازی است و اراده‌ای قوی در این زمینه دارد.

موسوی در این مراسم با تبریک اعیاد شعبانیه و زادروز مسعود حضرت صاحب الزمان (عج) گفت: «انتظار» به معنی  امید است. چه چیزی بهتر و بالاتر از این که ما احساس کنیم امام زمان‌مان در کنارمان است. در روایتی از ایشان نقل است که فرموده‌اند ما از همه احوالات شما باخبریم. این یعنی ایشان در کنار ماست، در زمان سختی‌ها و گرفتاری‌ها و ناکامی‌ها و نرسیدن‌ها. زمین و زمان اگر با محاسبات و اندازه‌های درست و دقیق و مهندسی شده در جای خودش مستقر است، تثبیت وجود همه اینها به برکت امام زمان است؛ که اگر امام زمان که حجت خدا در روی زمین است، نباشد، هرچه در زمین و آسمان است در هم فرو می‌ریزد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: ما در سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان محبان اهل بیت علیهم‌السلام و امام زمان (عج) می‌توانیم به این افتخار کنیم و ببالیم که کاری را برای مردم انجام می‌دهیم و مسیری را برای مردم هموار می‌کنیم تا مردم بهره‌مند شوند. قطعاً بهره‌مندی و آسایش و آرامش مردم، خوشحالی و خرسندی امام زمان را هم در پی دارد. در اینجاست که تفاوت ماهوی نگاه ما با نگاه برخی مکاتب که صرفاً مادی هستند، مشخص می‌شود. انگیزه‌ها و نیت‌های خیر است که راه و اثر کار ما را از دیگران جدا می‌کند. از این رو حتی در هنگام شکست هم چون نیتمان خیر بوده به دستاوردی که می‌خواستم رسیده‌ایم.
موسوی ادامه داد: در جهان امروزی که سرعت تغییرات و تحولات به شدت زیاد و متنوع و متکثر است، با فضای سنتی و رویکردهای مرسوم و متداول در مواجهه مدیریتی، نمی‌توان کارهای بزرگ انجام داد. امروزه تحول از مسیر کارهای مرسوم و عادی به دست نمی‌آید و حتماً نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد. این وضعیت در خدمت‌رسانی هم صدق می‌کند و اگر به دنبال حد اعلای رضایت مراجعان هستیم؛ در عصر تحول دیجیتال نباید از روش‌های سنتی استفاده کنیم چرا که منجر به رضایتی بالا نخواهد شد.
وی افزود: انتظار از مهندسان سازمان تأمین‌اجتماعی، خلق راه‌های جدید است. باید نوآوری و خلق مسیر اصلی توسط خودمان انجام شود. کسانی که به دستاوردی تحولی رسیده‌اند راه‌های رفته آنها پرترافیک خواهد شد و بعد از آن دیگر تحول چشمگیری اتفاق نخواهد افتاد. در سازمان تأمین‌اجتماعی؛ ظرفیت تحول چشمگیر وجود دارد و عامل اصلی آن هم نیروی انسانی متخصص است. در بخش فناوری اطلاعات سازمان، چنان سرمایه انسانی بزرگی داریم که مشابه آن را، با این حجم اطلاعات و حوزه سخت‌افزاری و حجم پراکنده خدمت‌رسانی در کشور و حجم اطلاعات ورودی از بیش از نیمی از جمعیت کشور و تبادل اطلاعات، نداریم. تمام این کارهای بزرگ و سخت و وقت‌گیر و عظیم را دست‌های پرتوان مهندسان سازمان انجام می‌دهد. در سازمان تأمین‌اجتماعی سرمایه انسانی بی بدیلی در اختیار داریم که اگر درست مدیریت و توجه کنیم  و به‌دنبال بهره‌وری باشیم قطعاً می توانیم تحول‌آفرین و الگوساز باشیم. نه تنها جمعی شبیه این جمع در کشور نداریم بلکه دیگران هم به سمت ما می‌آیند تا از ظرفیت‌های دانشی ما استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به برخی مسائل و دغدغه‌های حوزه حکمرانی تأمین‌اجتماعی گفت: اگر ما امروز چالشی به نام ناپایداری منابع داریم؛ یکی از مؤلفه‌های مهم و اصلی غلبه بر آن، تحولات فناوری و دیجیتال است که باید روی آن تمرکز راهبردی داشته باشیم. اقتصاد دیجیتال امروز حرف اول را می‌زند و ما هم باید نسبت خودمان در تأمین‌اجتماعی را با اقتصاد دیجیتال تعریف کنیم. ما باید به سراغ پایدارسازی منابع اقتصادی‌مان برویم و از حوزه فناوری به‌عنوان عامل و بازیگر اصلی در این مسیر استفاده کنیم.
وی با طرح این پرسش که «آیا بعد از سرمایه نیروی انسانی، سرمایه‌ای مهمتر از داده‌ها و اطلاعات در دنیای کنونی وجود دارد؟» گفت: اطلاعات در دنیای امروز، سرمایه همه سرمایه‌دارانی است که دنبال ارزش افزوده در حوزه کاری خودشان هستند. ما به ازای ۴۶ میلیون افراد تحت پوشش؛ بستری غنی از اطلاعات داریم و اگر در کشور و حتی در منطقه چند اَبَرسازمان دیتامحور داشته باشیم، قطعاً یکی از آنها سازمان تأمین‌اجتماعی است.
موسوی افزود: حوزه فناوری می‌تواند برای غلبه بر بسیاری از چالش‌های ما و مهم‌ترین آن یعنی ناپایداری منابع، حضور جدی و مؤثر داشته باشد. ظرفیتی که در اختیار بخش فناوری اطلاعات سازمان وجود دارد می‌تواند نقش اصلی را در این مسیر داشته باشد. سازمان تأمین‌اجتماعی با درک تحولات حوزه اقتصاد، به‌صورت جدی در پی هوشمندسازی است و اراده‌ای قوی در این زمینه دارد به این معنا که واقعاً کاغذ را حذف کنیم و مداخلات انسانی به حداقل برسد و بلکه حذف شود. در این حوزه اقدامات ارزشمندی در تأمین‌اجتماعی انجام شده که به تشخیص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان رگلاتور و تنظیم‌کننده این حوزه، مورد تائید و تقدیر قرار گرفته است. البته این به معنای آن نیست که ما در این حوزه چالش و مشکل و مسئله نداریم. مثلاً کارهای خیلی خوبی در حوزه بهره‌گیری از ظرفیت استارت‌آپ‌ها صورت گرفته ولی هنوز شرکت‌های مربوطه به داخل سازمان نیامده‌اند. در صورتی که ما در عرصه تحولات فناورانه و دیجیتال فقط درصدی از نیازها را می‌توانیم خودمان در داخل تأمین و برآورده کنیم و باید به  قالب‌هایی مثل برون‌سپاری و دعوت از استارت‌آپ‌ها و واگذاری بخشی از کار به آنها و شکل های دیگر، تمرکز کنیم.
براساس این گزارش در این مراسم همچنین مرتضی لطفی عضو هیئت‌مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی با تبریک روز مهندس به همه مهندسان عضو سازمان تأمین‌اجتماعی، گفت: در سازمان تأمین‌اجتماعی همه مهندسان در مسیر عزت و کرامت بیمه‌شدگان و بازنشستگان که به‌واقع ولی‌نعمتان ما هستند کار و فعالیت می کنند. در حدیثی ارزشمند که فلسفه خلقت و مهندسی خداوند بیان شده، از قول معصوم آمده است که “وقتی خداوند اراده کرد که موجودی را به عنوان انسان خلق کند برای کرامت این انسان اراده کرد و زمین را هم خلق کرد. سپس فرق بین انسان و سایر جانداران را روح خودش قرار داد. اعتبار روح را به عقل دانست. اعتبار عقل را به علم، اعتبار علم را به عمل و اعتبار عمل هم به صداقت و درستکاری دانست”. این مهندسی جامعی است که اراده خداوند برای خلق انسان به کار برده است.
لطفی ادامه داد: کار مهندسان فناوری اطلاعات سازمان تأمین‌اجتماعی کار بزرگ و مهمی است و با حضور مهندسان حرفه‌ای و متخصص، برنامه‌ریزی خوبی برای سازمان و کارهای خوبی برای ولی‌نعمتان ما انجام شده است.
دامون خدابنده رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این مراسم، گفت: روزی که ما کار را در این حوزه شروع کردیم ۳۰ خدمت غیرحضوری داشتیم که تا پایان امسال به بیش از ۶۰ خدمت می‌رسد. تحول دیجیتال در تأمین‌اجتماعی در حال انجام است و به سمت هوشمندسازی هر چه بیشتر پیش می‌رویم.
وی افزود: برای رفع مشکلات در مسیر تسریع در هوشمندسازی باید به این سمت برویم که برخی کارها، خدمات، تولید محصول، طراحی و تحلیل را به شکل خرید خدمت انجام دهیم. همچنین باید بسته‌های آموزشی و توسعه فردی را برای همکاران، تهیه کنیم و به اندازه‌ای دانش فنی و مهارت آنها را افزایش بدهیم که کسی خودش نخواهد فضای کاری‌اش را عوض کند.

http://tejaratava.ir/?p=120412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.