• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0
در نشست تخصصی «هیدروژن و آینده آن در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی» مطرح شد:

ایران از مستعدترین مناطق تولید هیدروژن دنیاست/ افزایش مصرف ۲ برابری هیدروژن تا ۲۰۲۳/ ضرورت حرکت ایران به سمت تولید هیدروژن/ برنامه پنج‌ساله گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تا پایان امسال نهایی می‌شود

  • کد خبر : 118859
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۳۶
ایران از مستعدترین مناطق تولید هیدروژن دنیاست/ افزایش مصرف ۲ برابری هیدروژن تا ۲۰۲۳/ ضرورت حرکت ایران به سمت تولید هیدروژن/ برنامه پنج‌ساله گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تا پایان امسال نهایی می‌شود
ضرورت توسعه هیدروژن به عنوان یک منبع اولیه سوخت در نشستی تخصصی ایران‌پتروکم مطرح شد، در این نشست که با استقبال چشم‌‌گیر شرکت‌کنندگان همراه بود، ایران از ارزان‌ترین و مستعدترین مناطق دنیا برای تولید هیدروژن اعلام شد.


به گزارش تجارت آوا به نقل از ستاد خبری رویداد بین‌المللی ایران‌پتروکم، نشست تخصصی «هیدروژن و آینده آن در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی» با حضور دکتر علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سومین روز از نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ برگزار شد.
مجید زندی، استاد دانشگاه در این نشست درباره موضوع هیدروژن اظهار داشت: هیدروژن یک عنصر نیست و یک منبع اولیه سوخت است و از معدود عناصری است که به صورت خالص در طبیعت وجود ندارد.
وی ادامه داد: اروپایی‌ها در سه دهه گذشته با سرعت بالا سبد انرژی خود را از باد و خورشید به سمت هیدروژن تغییر داده‌اند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ میلیون تن هیدروژن در بخش‌های مختلف در دنیا مصرف می‌شود، گفت: هیدروژن با رشد فزاینده‌ای در دنیا روبروست به طوری که افزایش حدود دو برابری مصرف آن تا سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی می‌شود.
زندی با تأکید بر اینکه هیچ منبع انرژی در تاریخ نبوده که در یک دهه مصرف آن دو برابر شده باشد، تصریح کرد: هیدروژن در صنایع پالایش نفت، پتروشیمی، فولاد، شیشه و برش سنگ‌های قیمتی، صنایع غذایی، جوشکاری، کروماتوگرافی، سوخت و ذخیره‌سازی انرژی کاربرد دارد.

*هیدروژن؛ منبع اولیه سوخت پاک
وی با اشاره به نقش هیدروژن به عنوان یک منبع اولیه سوخت پاک در آینده و تغییرات شدید دنیا، تاکید کرد: هیدروژن در آینده به طور بسیار جدی در حمل‌ونقل وارد می‌شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه هیدروژن بر مبنای فناوری و منبع تولیدی در رنگ‌های مختلف در ۱۳ تا ۱۵ دسته، دسته‌بندی می‌شوند، گفت: خاکستری متداول‌ترین نوع تولیدی است که در صنعت پتروشیمی بسیار استفاده می‌شود.
زندی به راهبرد اصلی متفاوت در انتخاب رنگ هیدروژن در ایران و جهان اشاره و تأکید کرد: پیشنهاد دنیا حرکت به سمت هیدروژن سبز است. پیشنهاد می‌شود ایران به سمت هیدروژن فیروزه‌ای، آبی و طلایی حرکت کند. هیدروژن نارنجی نیز در ایران می‌تواند با توجه به اینکه چالش خوراک و انرژی داریم، امیدبخش باشد و بنگاه‌ها می‌توانند به سمت آن حرکت کنند.
وی افزود: تولید هیدروژن نارنجی از زباله نیز با هماهنگی شهرداری‌ها راهکار بسیار مطلوبی برای خلق ثروت است.
این استاد دانشگاه افزود: هزینه تولید یک کیلوگرم هیدروژن از کمتر از یک دلار از هیدروژن خاکستری آغاز می‌شود و به بیش از ۱۰ دلار برای هیدروژن‌های سبز می‌رسد. ایران باید به سمت تولید هیدروژنی با نهایت هزینه تولید ۴ دلار حرکت کند تا مقرون به صرفه باشد.
زندی تأکید کرد: ایران، منطقه منا، آمریکای جنوبی و استرالیا از ارزان‌ترین و مستعدترین مناطق دنیا برای تولید هیدروژن هستند.

*تولید جهانی هیدروژن ۳ برابر می‌شود
به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود در سه دهه آینده از ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰، تولید جهانی هیدروژن سه برابر شود و با افزایش شدید سهم هیدروژن سبز در دنیا و ثابت ماندن اندازه مجموعه هیدروژن خاکستری و آبی روبرو شویم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: مسیر پیشنهادی برای حرکت در توسعه فناوری هیدروژن در ایران می‌تواند شامل پژوهش و توسعه، توسعه زیرساخت‌های لازم، توسعه فناوری‌های تولید هیدروژن، حمایت از شرکت‌های نوپا در این حوزه و آموزش و ایجاد اشتغال باشد.
زندی در پایان تأکید کرد: برای ایران در چشم‌انداز کوتاه مدت؛ هیدروژن خاکستری، آبی و فیروزه‌ای، برای چشم‌انداز میان مدت؛ هیدروژن طلایی، سبز و نارنجی و برای چشم‌انداز بلند مدت؛ هیدروژن سفید پیشنهاد می‌شود.

*برنامه پنج‌ساله گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس تا پایان امسال نهایی می‌شود
حسن نشان‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در پایان این نشست با اشاره به اینکه خرسندیم که برگزاری این همایش و نمایشگاه سبب رفع و گره‌گشایی چالش‌های صنعت پتروشیمی می‌شود، اظهار داشت: این گروه اقدام به تدوین برنامه پنج‌ساله براساس شاخص‌های با اهمیت و با استفاده از فناوری‌ها و انرژی‌های نو کرده است که تا پایان امسال نهایی و از سال آینده اجرای آن آغاز می‌شود.
وی با اشاره به برنامه ویژه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای مدیریت کربن، افزود: خوشبختانه بالغ بر ۶۰ درصد برنامه جمع‌آوری گازهای همراه نفت در کشور از سوی دو شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس و پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس زیرمجموعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس محقق می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بر اهمیت اقتصاد تولید طرح‌ها تأکید کرد: هلدینگ خلیج فارس با همه مشکلات موجود، روند رو به رشدی در سال گذشته داشته است به طوری که شاخص‌های این شرکت نسبت به پنج سال گذشته از متوسط کشوری هم بالاتر است.

نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ با شعار حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از ۲۴ تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در مرکز بین‌المللی همایش‌ها و نمایشگاه‌های جزیره کیش برگزار شد.

http://tejaratava.ir/?p=118859

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.