• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

فرصتی ارزشمند برای هم‌اندیشی فعالان عرصه پتروشیمی

  • کد خبر : 117352
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱
فرصتی ارزشمند برای هم‌اندیشی فعالان عرصه پتروشیمی
روز پایانی همایش تخصصی واحدهای الفینی با هدف بررسی مشکلات عملیاتی پتروشیمی‌های الفین‌ساز است، همایشی که به همت شرکت پتروشیمی‌ مارون برگزار شد.

به گزارش تجارت آوا، در همایش تخصصی واحدهای الفینی به مشکلات عملیاتی، بهینه‌سازی و به‌روزرسانی‌های فرآیندی انجام‌شده و مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی و یوتیلیتی پرداخته شد.

همچنین در این رویداد، کارشناسان و متخصصان پتروشیمی‌های الفینی درباره‌ مسائلی همانند کوره‌های کراکینگ، جداسازی آب و بنزین، کمپرسور و مبدل اینترکولر، بخش خشک کن و هیدروژناسیون به بحث و تبادل نظر و انتقال تجربیات پرداختند. در همین راستا و در حاشیه این همایش به گفت‌وگو با مهندس سیدجمال‌الدین مؤمنی، رئیس بهره‌برداری واحد الفین شرکت پتروشیمی مارون نشستیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

* جناب مهندس مهندس سیدجمال‌الدین مؤمنی اگر ممکن است در آغاز سخن، درباره اهداف این همایش برایمان بفرمایید؟

این دومین‌بار است که این همایش را برگزار می‌کنیم و این کار توسط واحد پژوهش و فناوری پتروشیمی مارون انجام شد. به پیشنهاد رئیس محترم مجتمع مارون و با همراهی و دستور دکتر امرایی، مدیرعامل محترم این کار صورت گرفت که واقعا قدران‌شان هستیم که بانی این رویداد مهم شدند.

ما کلیه واحدهای الفینی را که در سراسر کشور فعالیت دارند، به این همایش دعوت کردیم و این‌جا موارد و مشکلاتی را که همه‌ واحدها با آن درگیر هستند، به بحث و تبادل نظر گذاشتیم و راهکارهایی که برای رفع این مشکلات یا کم کردن آنان ممکن است، در این همایش مطرح شد.

* هدف‌تان از برگزاری این همایش چه بوده است؟

هدف این همایش، تبادل نظرات، انتقال تجربیات و اطلاعات و بهینه‌سازی‌هایی است که در بهره‌برداری یا در تعمیرات انجام می‌شود. چرا که بهینه کردن سیستم‌ها، افزایش راندمان و بهره‌وری و رفع موانع و مشکلاتی را که در واحدهای الفینی وجود دارد، باعث خواهد شد.

* با برگزاری این همایش، فکر می‌کنید تا چه حد به این هدف رسیدید؟

قطعاً بسیار مثبت بوده است و به نظر من تقریباً صد در صد آن انتظاری را که داشتیم، کسب کردیم. از آن‌جایی که کشور تحت تحریم است، این تبادل نظرها می‌تواند جای حضور شرکت‌های خارجی را تا حدودی پر کند و این تبادل افکار می‌تواند بعضی از مشکلات عمومی این عرصه را حل کند. در سایه تجربیات مشترک و طرح و ارائه آن‌هاست که می‌توانیم بر موانع فائق آییم. از دیگر نقاط قوت این همایش، استقبال پتروشیمی‌ها و شرکت متخصصین الفینی سراسر کشور بود.

* برای برگزاری این همایش با چه مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟ با توجه به این‌که شرکت در ماهشهر است.

برخلاف همایش‌های قبلی که در ماهشهر بود، خواستیم این همایش را در تهران برگزار کنیم تا همه شرکت‌ها بتوانند در آن حضور پیدا کنند. اگر این رویداد در ماهشهر برگزار می‌شد، بی‌تردید رفت و آمد سخت‌تر بود.

* با توجه به تجربیاتی که در این دوره داشتید، فکر می‌کنید برای سال آینده چه تغییراتی را در این رویداد ایجاد کنید؟

خب واحدها واحدهای زنده‌ای هستند و طبیعتاً مشکلاتی به‌مرور به وجود می‌آید، اما بایستی به‌مرور مشکلات را برطرف کنیم. این مهم تنها با تبادل افکار و ایده‌هایی که سایر پتروشیمی دارند و برگزاری چنین همایش‌هایی که فرصتی برای تعامل همه فعالان این عرصه است، میسر می‌شود. ایده‌هایی که در اینجا مطرح می‌شود، قطعا با کمک کارشناسان پخته‌تر خواهد شد و در آینده به‌کار خواهد آمد.

* اگر ممکن است مختصرا از مباحث و مطالب علمی که در این همایش ارائه شد، بفرمایید، البته مطالبی که کمتر تخصصی باشد و برای عموم قابل درک باشد.

بیش‌تر مباحث مطرح‌شده، در قسمت hot section یا قسمت گرم واحد بود و بیش‌تر موانع هم در این بخش بود، موانعی مثلا درخصوص تشکیل کک یا مثلاً تولید استیم یا تولید بخار یا هدررفت آب در ناحیه hot section . این‌ها مهم‌ترین محور بحث‌ها و تبادل نظرات بود. گفتنی است در هم‌اندیشی شرکت‌کنندگان، موارد دیگری هم مورد بحث قرار گرفت مانند مشکلاتی که در خشک‌کن‌ها و کاتالیست‌ها و فیلترهای واحدهای الفین‌ها وجود دارد. مجموعه گفت‌وگوهایی که انجام شد، بسیار مثبت و پربار بود و طبق نظرسنجی انجام‌شده اغلب افراد رضایت داشتند.

* در پایان اگر مطلبی هست، بفرمایید؟

در پایان مایل هستم از جناب آقای دکتر امرایی، مدیرعامل شرکت تشکر ویژه کنم که به‌راستی با دیدی مثبت به این عرصه نگاه می‌کنند و برگزاری چنین رویدادهایی ارزشمندی تنها با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ایشان ممکن می‌شود. همچنین از روزنامه‌ «آسیا» سپاسگزار هستم که امکان این گفت‌وگو را فراهم کرد.

منبع: خبرگزاری پتروشیمی‌ ایران (ایپنا)

http://tejaratava.ir/?p=117352

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.