• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3
دستاورد بانک کشاورزی:

رفع چهره فقر از روستاها با بانکداری پیوندی

  • کد خبر : 116788
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹
رفع چهره فقر از روستاها با بانکداری پیوندی
وجود فقر در روستاها یک چالش جدی اجتماعی است که پیامدهای منفی گسترده ای بر زندگی و سلامت انسانها چه در روستا ها و چه در شهرها از خود برجای می گذارد. بانک کشاورزی با هدف مقابله جدی با این چالش اقدام به تامین مالی خرد و اجرای بانکداری پیوندی کرده است.

به گزارش تجارت آوا به نقل از اخبار پولی مالی – می دانیم که بروز فقر  در روستاها از دلایل پیچیده ای برخوردار است، اما شاید مهمترین دلیل را بتوان عدم تامین مالی مناسب و به موقع روستایان ذکر کرد که باعث بروز مصادیق ناخوشایندی همچون کمبود غذا ، عدم دسترسی به سرپناه کافی، عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم و پایین بودن نرخ سواد می شود.

بر اساس تجربیات جهانی، مشخص شده است که می توان به هدف رفع فقر با تحریک رشد اقتصادی از طریق افزایش درآمد و گسترش فرصت های شغلی برای فقرا به ویژه در روستاها دست یافت.

تازه ترین شاخص های کاهش فقر که از سوی کارشناسانبین المللی مورد توجه قرار گرفته عبارتند از:

اول، سطح درآمد.

دوم، تحصیلات کودکان.

سوم، مراقبت های بهداشتی.

چهارم پیشرفت کسب و کار.

با محور قراردادن چهار شاخص پیش گفته و با انجام اصلاحات اقتصادی و نهادی با هدف افزایش کارایی و بهبود استفاده از منابع، اولویت‌بندی نیازهای اساسی فقرا در سیاست‌های توسعه ملی، ترویج برنامه های تامین مالی خرد برای رفع محدودیت های نوآوری، کارآفرینی و کسب و کار در مقیاس کوچک، توسعه و بهبود سیستم های بازاریابی برای بهبود تولید، ایجاد مشوق برای بخش خصوصی، و اجرای اقدامات مثبت مانند نقل و انتقالات نقدی هدفمند برای حصول اطمینان از اینکه منافع اجتماعی به میزان مناسب و کافی به روستاها تعلق می گیرد، می توان با مساله فقر برخورد کرد و آن را به میزان قابل توجهی کم رنگ کرد و سپس از میان برد.

هم اکنون در ج.ا.ایران نهاد های متعددی درگیر رفع مساله فقر در روستاها هستند، اما شاید مهمترین و تخصصی ترین آنها بانک کشاورزی است. هدف این بانک بر اساس ماده ۲ اساسنامه، فراهم آوردن امکانات اعتباری برای زندگی بهتر در روستا و ارتقاء سطح درآمد روستائیان از یکسو ، افزایش تولیدات کشاورزی ، ایجاد و توسعه صنایع کوچک و سنتی واقع در مناطق روستایی و مشارکت در فعالیت‌های مربوط از سوی دیگر تعریف شده است.

انجام تامین مالی خرد و به هنگام توسط بانک کشاورزی یکی از مهمترین راه های رفع فقر در روستاهای کشور در کنار حمایت از طرح های بزرگ کشاورزی محور با هدف ایجاد اشتغال در روستاها و افزایش امنیت غذایی بوده است. اظهار نظر مدیرعامل این بانک در این زمینه قابل توجه است. فرشید فرخ نژاد، در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی، تامین مالی بخش کشاورزی و حمایت از فعالان و تولید کنندگان این بخش را رسالت اصلی این بانک اعلام کرد و گفت: در هر شرایطی تداوم این حمایت ها مورد تأکید است و تقویت توان حمایتی بانک کشاورزی، کیفیت ارائه خدمات به جامعه هدف و ذینفعان را افزایش خواهد داد.

بر اساس آمارها، سهم بانک کشاورزی از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به بخش کشاورزی همواره بالای ۵۰ درصد بوده است و بیش از ۹۰ درصد تسهیلات این بانک نیز به صورت تخصصی در بخش کشاورزی و بخش قرض الحسنه پرداخت شده است.

در ارتباط با موضوع فقر زدایی، محمدرضا پویافرد، معاون مدیرعامل بانک کشاورزی در امور اعتباری نیز اعلام کرده است که این بانک در راستای رسالت و هویت ذاتی خود، از دیرباز برنامه های متعددی را با هدف توانمند سازی اقشار کم درآمد و فقر زدایی در جامعه در دستور کار داشته است.

راستی آزمایی اعلام مواضع مدیران ارشد بانک کشاورزی را می توان در دستاوردهای  این بانک در مسیر فقرزدایی از روستاهای کشور، عملکرد این بانک در اجرای طرح تامین مالی خرد و برنامه بانکداری پیوندی و حمایت از ایجاد کسب و کارهای پایداردر ۲ هزار روستای دورافتاده  مورد بررسسی قرار داد.

این بانک در طرح تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی با پرداخت بالغ بر ۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات خرد به بیش از ۸۴ هزار نفر در قالب ۵ هزار گروه خودیار روستایی، تاثیر به سزایی در توانمندسازی، فقرزدایی و بهبود معیشت روستائیان با تاکید بر زنان و جوانان روستایی داشته است. این طرح در سال جاری نیز با مصوبه هیات مدیره بانک کشاورزی، به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال مصوبه هیات مدیره را دریافت کرده است.

گفته می شود گروه هـای دریافت کننـده تسـهیلات، بالای ۹۹درصـد بازپرداخـت بـه موقـع تسـهیلات را داشـته اند و چنین رونـدی نشـان دهنده ایـن اسـت کـه گروه هـا توانسـته اند بـه درآمد و تمکن مالی رسـیده و در بازپرداخت اقسـاط تسـهیلات مشـکلی نداشـته باشند.

فعالیت  های فقر زدایی بانک کشاورزی باعث شده اند تا این بانک از سوی نهاد های رسمی حاکمیتی از جمله وزارت کار و رفاه اجتماعی و همچنین کمیته امداد امام خمینی (ره) مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد.

صولت مرتضوی، وزیر کار و رفاه اجتماعی با ارسال لوحی، از اقدامات و تلاش های فرشید فرخ نژاد مدیرعامل بانک کشاورزی و مجموعه کارکنان این بانک، در راستای تحقق کمی و کیفی اهداف دولت در برنامه زیست بوم ملی اشتغال و اعطای تسهیلات اشتغالزایی و حمایت از مشاغل خانگی قدردانی و تشکر کرده است ، همچنین مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز با اهدای لوح سپاس، از اقدامات و مساعدت‌های مدیرعامل و مجموعه بانک کشاورزی در زمینه پرداخت موفق تسهیلات قرض الحسنه اشتغال‌زایی به مددجویان کمیته امداد و اثرگذاری این اقدام در ترویج فرهنگ کار و تلاش، توانمندسازی، ایجاد اشتغال و استقلال اقتصادی خانواده های کمتر برخوردار در راستای اعتلای میهن و تحقق شعار« مهار تورم، رشد تولید»، قدردانی و تشکر کرد.

نکته این که بانک کشاورزی با توسعه تامین مالی خرد در روستاها و با رویکرد بانکداری پیوندی، گامهای موثری را در زمینه فقر زدایی در روستاهای کشور و بهبود معیشت روستائیان با تاکید بر زنان و جوانان و با همکاری صندوق بین المللی توسعه کشاورزی سازمان ملل متحد (IFAD)، سازمان بهزیستی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مؤسسات و بنیادهای خیریه برداشته است. گامهایی که می تواند با افزایش سرمایه و اعتبارات در دسترس تقویت شده و اثرات بسیار ارزشمندی را در توانمندی روستاییان کشور به جهت رفع همیشگی چهره زشت فقر از روستاها بازی کند.

گفتنی است سرمایه بانک کشاورزی در دیماه ۱۴۰۲طی ۲ مرحله  و از محل انتقال سهام پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) و ۷۵ هزار میلیارد ریال به صورت نقدی طی ۹ ماهه ابتدای سال جاری با ۱۱۰ هزار میلیارد افزایش به مبالغ ۳۳۵هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد، با این حال فعالیت تخصصی و مسئولیت بزرگ این بانک در رفع فقر و تامین امنیت غذایی کشور می طلبد تا به منابع مالی و اعتباری بیشتری جهت رفع چهره زشت فقر از روستاها در دسترس داشته باشد.

http://tejaratava.ir/?p=116788

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.