• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران:

هنرمندان سفیران آب باشند/دخل و خرج آب با هم نمی‌خواند

  • کد خبر : 116568
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۵۰
هنرمندان سفیران آب باشند/دخل و خرج آب با هم نمی‌خواند
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه هم‌اکنون میزان مصارف آب متناسب با منابع آبی موجود در جهان ازجمله ایران نیست، گفت: به عبارت دیگر، دخل و خرج آب با هم نمی‌خواند و هنرمندان می‌توانند در جهت بهبود وضعیت موجود موثر باشند.

 “محسن اردکانی” در دیدار مدیرعامل و شماری از اعضای خانه سینما با اشاره به وضعیت بارندگی‌ها و کمبود منابع آبی در استان تهران، اظهار داشت: میانگین بارش‌های استان تهران در ۵۰ سال اخیر، سالانه ۲۸۰ میلی‌متر بوده در حالی که در سال آبی گذشته مجموع بارش‌های این استان ۱۹۰ میلی‌متر ثبت شده است.

🔹 به گفته وی، استان تهران در سه سال گذشته با کاهش بارندگی‌ها مواجه بوده است و امسال نیز برای نخستین بار چهارمین سال پیاپی خشکسالی را تجربه می‌کند و این در حالی است که همواره در ۵۰ سال اخیر، پس از دو سال خشکسالی با ترسالی مواجه بودیم.

🔹 وی افزود: در یک دهه اخیر، مشترکین شرکت آب و فاضلاب در استان تهران ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که منابع تامین‌کننده آب تهران ثابت بوده است و از طرفی شرایط اقلیمی و افزایش دوره خشکسالی‌ها موجب کاهش آب در دسترس شده است.

🔹 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران همچنین بالا بودن میزان سرانه مصرف آب را یکی دیگر از چالش‌های این شرکت در شرایط کم‌آبی کنونی خواند و تصریح کرد: سرانه مصرف آب شهروندان تهرانی ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز است در حالی که در برخی کشورها با میانگین بارندگی سالانه ۷۵۰ میلی‌متر، سرانه مصرف شهروندان ۱۷۰ لیتر در شبانه‌روز است.

🔹 به گفته وی، سالانه ۱٫۲ میلیارد مترمکعب آب در شهر تهران توزیع می‌شود که اگر ۲۰ درصد میزان مصارف کاهش یابد، می‌توانیم به اندازه گنجایش سد امیرکبیر صرفه‌جویی و چالش مهم کم‌آبی را برطرف کنیم.

🔹 وی با بیان اینکه اسراف در مصرف کالای ارزشمندی همچون آب که بدون جایگزین و غیر قابل تولید است، پذیرفته شده نیست، گشاده‌دستی شهروندان در بسیاری از مصارف روزانه آب ازجمله استحمام، شستشوی لباس و ظروف، آبیاری گل‌ها و باغچه‌ها را مصداق مصارف مسرفانه خواند و افزود: بخشی از این اسراف‌کاری، ناشی از قیمت ناچیز آب است چرا که آب ارزان‌ترین کالای سبد خانوار و بهای آب در ایران پایین‌ترین قیمت در جهان است.

🔹 وی میانگین آب بهای پرداختی ۵۵ درصد از خانوارهای تهرانی را ماهانه ۳۰۰ هزار ریال اعلام و تصریح کرد: اگرچه افزایش قیمت آب در کوتاه‌مدت بر روی مصارف اثرگذار است، اما جبران‌کننده ناترازی منابع و مصارف نیست بنابراین باید فرهنگ مصرف آب در جامعه تغییر یابد.

🔹 وی تغییر این فرهنگ و مدیریت تقاضا را نه به مفهوم کم مصرف کردن بلکه درست مصرف کردن دانست و افزود: یکی از ارکان مهم مدیریت تقاضای آب، فرهنگ‌سازی مصرف بهینه و آگاهی‌بخشی به شهروندان است که هنرمندان می‌توانند با زبان هنرمندانه در این زمینه موثر باشند.

🔹 وی تغییر اقلیم و خشکسالی را واقعیتی انکارناپذیر خواند و گفت: از ابتدای خلقت تاکنون، بشر همواره در مقابله با خشکسالی ناکام بوده است و هیچ راهی جز مدیریت مصرف آب برای سازگاری و همراهی با این پدیده وجود ندارد و باید به مصرف بهینه آب عادت کنیم.

🔹 اردکانی از هنرمندان به‌ویژه اعضای خانه سینما درخواست کرد: سفیران آب باشند و در هر موقعیت ممکن که با مردم ارتباط دارند، آنان را به مصرف بهینه آب دعوت کنند چراکه غفلت در این زمینه به همه آسیب خواهد زد.

🔹 *مدیرعامل خانه سینما* نیز در این دیدار با بیان اینکه نخستین زنگ خطر کم‌آبی در ایران از چندین دهه پیش به صدا درآمده اما توجه چندانی به آن نشده است، گفت: هنرمندان همواره خود را در مقابل چالش‌های اجتماعی و زیستی متعهد می‌دانند و در زمینه کم‌آبی نیز با توجه به حیاتی بودن موضوع، احساس مسئولیت کرده و از هیچ تلاشی در زمینه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به شهروندان دریغ نمی‌کنند.

🔹 “علی دهکردی” آب را یک موضوع انسانی، ملی و اجتماعی خواند و افزود: به نمایندگی از ۶۰۰۰ نفر عضو خانه سینما برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام آمادگی می‌کنم و امیدوارم شرایط برای همکاری به‌ویژه تدوین یک راهبرد اطلاع‌رسانی و راه‌اندازی پویشی ملی برای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب شرب با نقش‌آفرینی هنرمندان و همراهی گسترده مردم فراهم شود.

🔹 وی مردم ایران را دلسوزترین افراد برای مسایل اجتماعی نام برد و ابراز اطمینان کرد: همچون گذشته، همراهی و همدلی مردم در این موضوع اجتماعی نیز به سرانجام خوبی خواهد رسید.

🔹 در حاشیه این دیدار، اهالی خانه‌سینما از تصفیه‌خانه جلالیه و مرکز کنترل آب تهران بازدید کردند.

🔹 در این بازدید، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما، علیرضا حسینی کارگردان، تهیه‌کننده و عضو هیات مدیره خانه سینما، محمدرضا عرب رییس هیات مدیره انجمن کارگردانان ایران، رضا اسدی رییس هیات‌مدیره انجمن مستندسازان ایران، بازیگر و فیلم‌ساز، رضا خوش‌دل راد نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان، وحید موسائیان کارگردان، هلیا امامی بازیگر، لاله اسکندری بازیگر، مینا جهانگیری مدیر روابط عمومی خانه سینما و … حضور داشتند.

http://tejaratava.ir/?p=116568

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.