• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

۳۰۰ هزار تن انواع پلی‌اتیلین سالانه در پتروشیمی ایلام تولید می شود

  • کد خبر : 116102
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
۳۰۰ هزار تن انواع پلی‌اتیلین سالانه در پتروشیمی ایلام تولید می شود
مدیرعامل پتروشیمی ایلام گفت: در واحد پلی‌اتیلین این مجتمع سالانه ۳۰۰ هزار تن انواع پلی‌اتیلین در گریدهای مختلف تولید می‌شود که این محصول یکی از بهترین گریدها در دنیا است.

به گزارش تجارت آوا، سید غلامحسین گرشاسبی اظهار کرد: مجتمع پتروشیمی ایلام در چهار واحد سرویس‌های جانبی( تولید آب و برق و بخار به عنوان واحد معین)، واحدهای فرایندی، واحد اولفین به عنوان واحد مادر و واحد پلی اتیلن در ۱۲۰ هکتار زمین احداث و راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه پتروشیمی ایلام جزو محدود واحدهایی است که برق آن در خود مجتمع تامین می شود، افزود: بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی در کشور برق مورد نیاز خود را از شبکه برق سراسری و یا سایر مجتمع‌ها تامین می‌کنند و تولید برق و مصرف آن در فرایندهای جاری مجتمع پتروشیمی ایلام امتیاز بزرگی برای این مجتمع به شمار می رود.

تولید ۱۰۰ مگاوات برق در پتروشیمی ایلام

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با بیان اینکه در این مجتمع حدود ۱۰۰ مگاوات برق تولید می‌شود، یادآور شد: با توجه به راندمان واحدهای مختلف این مجتمع، حدود ۴۴ مگاوات برق به شبکه تزریق شده و ۳۸ مگاوات هم در مجتمع مصرف می‌شود و در وضعیت پیک مصرف برق در کشور به ویژه در ایام تابستان تا جایی که امکان دارد برق به شبکه سراسری کشور می‌شود.

گرشاسبی ابراز کرد: واحدهای فرایندی این مجتمع شامل واحد شیرین‌سازی تامین خوراک شیرین مورد نیاز برای واحد اولفین به عنوان واحد مادر است، ابراز کرد: خوراک‌های ارسالی از پالایشگاه گاز ایلام ترش محسوب می‌شود و ترکیبات گوگردی دارد که باید فرایندهای لازم را بر روی این خوراک ورودی، برای مصرف در مجتمع انجام داد، واحد شیرین‌سازی پتروشیمی ایلام یکی از استثنایی‌ترین وحدهای کشور در این بخش به شمار می رود.

وی با بیان اینکه در واحد اولفین ۴۵۰ هزار تن اتیلین و محصولات پروپیلن در ۲ گرید شامل پروپیلن شیمایی و پلیمیری تولید می شود، افزود: برش بنزین در ۲ سطح هیدوژن شده و هیدوژن نشده و برش c۴ از دیگر محصولات این مجتمع است که در حال حاضر برش c۴ صورت موقت به عنوان خوراک استفاده می‌شود که صادرات این محصول به بیرون از مجتمع به عنوان یکی از محصولات فرعی در دستور کار قرار دارد.

تولید ۳۰۰ هزار تن انواع پلی‌اتیلین در سال

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام بیان کرد: در واحد پلی‌اتیلین این مجتمع ۳۰۰ هزار تن انواع پلی‌اتیلین در سال در گریدهای مختلف تولید می‌شود که پلی‌اتیلن تولید شده در پتروشیمی ایلام یکی از بهترین گریدها در دنیا است که ۸۵ درصد این محصول صادراتی و ۱۵ درصد در بازار داخلی استفاده می شود.

گرشاسبی با اشاره به اینکه این مجتمع در موضوع تامین خوراک معضلات بسیاری دارد، افزود: بر اساس ظرفیت مجتمع باید در هر ساعت ۱۲۰ تن سه خوراک گازی، گاز مایع، میعانات گازی وارد مجتمع شود که متاسفانه پالایشگاه گاز ایلام ۴۴ درصد این میزان خوراک را نمی‌تواند تامین کند و با این مقدار خوراک، مجتمع پتروشیمی ایلام به هیچ عنوان نمی‌تواند تولید پایداری را داشته باشد و یکی از دلایلی که از سال ۹۹ تا اردیبهشت ماه سال جاری مواجه بودیم، همین کمبود خوراکی بود که مجتمع را بارها به سمت توقف سوق داد.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام یادآور شد: یکی از مشکلات ما در استان و کشور توسعه غیرمتوازن حوزه‌های پتروشیمی و گاز با هم است، مجموعه صنعت نفت و گاز یک زنجیره به هم پیوسته است که هر واحد آن باید به موقع و متناسب با سایر واحدها برای ارائه خدمات و تولید خوراک برای دگر واحدها راه‌اندازی شود و این مجموعه‌ها در کنار هم در راستای کاهش هزینه‌ها از روند توسعه‌ای مناسبی برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: این مجموعه در در زنجیره تولید محصولات پتروشیمی بسیار مهم و امروز لازم است که مسئولان استانی و کشوری نگاه ویژه‌ای به مجموعه پتروشیمی ایلام در راستای تامین خوراک مورد نیاز با تسریع در روند اجرای سایر پروژه‌های گازی و نفتی استان داشته باشند.

وی با بیان اینکه پالایشگاه گاز ایلام حدود ۵۲ تن در ساعت از میزان ۱۲۰ تن در ساعت خوراک این مجتمع را می‌تواند تامین کند، ابراز کرد: ۸۰ درصد خوراک تولید محصولات این مجتمع از خارج از استان تامین می شود که کاری بسیار هزینه‌بر به صورت حمل کامیونی است و با وجود همه مشکلات، این مجتمع نسبت به سال گذشته خود بیش از ۱۵ درصد افزایش تولید در کل محصولات تولیدی داشته است.

راه اندازی واحد تصفیه آب با سرمایه‌گذاری حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با بیان اینکه تامین آب با کیفیت یکی دیگر از مشکلات این مجتمع است، گفت: آب با کیفیت بر اساس طراحی اولیه این مجتمع باید از سد ایلام تامین شود که به دلیل کاهش زیاد نزولات آسمانی این امکان به حداقل رسید و در حال حاضر، عمده آب مورد نیاز از سد شهدا (گلال) چوار تامین می‌شود که کیفیت این آب، یک سوم کیفیت آب مورد نیاز بر اساس طراحی مجتمع است.

گرشاسبی تصریح کرد: با ابتکار همکاران مشکلات مربوط محیط زیستی از جمله توقفات ناشی از کمبود خوراک با استفاده از تامین خوراک از سایر نقاط کشور سعی شده برطرف شود و موضوع آب هم با اجرای ۲ پروژه تصفیه و تامین آب در این مجتمع تا حدودی رفع شده است.

وی با اشاره به بهره برداری از واحد تصفیه آب این مجتمع با سرمایه‌گذاری حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو در این مجتمع، یادآور شد: سعی شده است که این واحد با تلاش مجموعه و نوآوری همکاران برطرف و تولید پایدار این واحد را داشته باشیم و مشکلات فرایندی آن برطرف شود.

مجتمع پتروشیمی ایلام بعد از ۱۷ سال به سودآور عملیاتی رسیده است

گرشاسبی گفت: این مجتمع با توجه به بدهی‌های انباشته ناشی از ۱۷ سال از دوران اجرای پروژه داشته، امکان کمک گرفتن از منابع داخلی و هلدینگ خلیج فارس به دلیل ساختار آن نداشتیم، از طرفی ۸۰ درصد هزینه‌های مجتمع مربوط به خوراک است و باید گفت که حاشیه سود پتروشیمی بالا نیست ولی امروز به لطف خدا و با تمامی مشکلات این مجتمع در حال تولید است.

وی با اشاره به برخی نگاه‌ها در خصوص زیان دهی و سودآوری مجتمع پتروشیمی ایلام، ابراز کرد: در مجموعه پتروشیمی ایلام با ۲ موضوع سودآوری و زیان ده بودن مواجه هستیم که باید از طریق رسانه ها در این حوزه اطلاع رسانی شود، ممکن است شرکتی زیان ده باشد اما در حال حاضر به سود دهی رسیده باشد به دلیل بدهی ارزی و ریالی که حدود ۱۷ سال به این مجموعه تحمیل شده این مجموعه زیان ده محسوب می شود اما در حال حاضر این مجموعه وارد سود عملیاتی شده و این امر برای مجموعه امیدوار کننده است.

حساب های ریالی مجتمع پتروشیمی به بانک های عامل استان انتقال داده شده است

مدیرعامل پتروشیمی ایلام تصریح کرد: ۱۰۰ درصد حساب‌های ریالی این مجموعه در سه بانک عامل استان انتقال داده شده است و با پیگیری های انجام شده با توجه به مرزی بودن استان و صادرات به کشور عراق، داشتن یک مرکز تبادل ارز به شدت در مرکز استان احساس می شود و بر این اساس حدود سه ماه است که بخش قابل ملاحظه‌ای از حساب‌های ارزی شرکت پتروشیمی ایلام به یکی از بانک‌های عامل استان ایلام انتقال داده شده و این موضوع قابل رصد است.

تولید در مجتمع پتروشیمی ایلام ۱۰ تا ۳۸ درصد رشد داشته است

وی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون مجموع تولید محصولات این مجتمع ۱۰ تا ۳۸ درصد افزایش یافته است چرا که همه ما تلاش کرده‌ایم که به هر صورت تولید در مجتمع ایلام تداوم داشته باشد.

گرشاسبی بیان کرد: در سال جاری با تلاش مجموعه همکاران در تولید پروپیلن گرید شیمایی ۲۲ درصد افزایش، اتیلن ۱۵ درصد افزایش، بنزین پیرولیز ۱۵ درصد افزایش و نفت کوره-CFO نیز ۱۲ درصد افزایش رقم خورده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام بیان کرد: در واحد پلی‌اتیلین این مجتمع سالانه ۳۰۰ هزار تن انواع پلی‌اتیلین در گریدهای مختلف تولید می‌شود که این محصول یکی از بهترین گریدها در دنیا است که ۸۵ درصد این محصول صادراتی و ۱۵ درصد در بازار داخلی استفاده می شود.

پتروشیمی ایلام بدهی ریالی به سازمان محیط زیست ندارد

وی با اشاره به تلاش مجموعه برای رعایت همه موازین و قوانین مرتبط با محیط زیست در مجتمع پتروشیمی ایلام، یادآور شد: بدهی ریالی به سازمان محیط زیست نداریم و خود را ملزم به رعایت قانون می دانیم و بر این اساس نیز سامانه پایش آنلاین آلایندگی پتروشیمی و ایجاد فضای سبز میدان و بلوار پتروشیمی با اعتباری معادل ۲۴۰ میلیارد ریال در ایام دهه فجر بهره‌برداری و کلنگ‌زنی می‌شود.

افزایش ظرفیت تولید پلی‌اتیلن سنگین در پتروشیمی ایلام

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام از آغاز آزمایشی افزایش ظرفیت تولید در واحد پلی‌اتیلن سنگین این مجتمع به میزان ۴۶ تن در ساعت برای نخستین بار خبر داد و گفت: با تلاش متخصصان این صنعت در استان، تولید پلی اتیلن گرید لوله مشکی به صورت آزمایشی انجام و مجوز غذائی گرید فیلم اخذ شده است.

گرشاسبی با بیان اینکه در مجتمع پتروشیمی ایلام برای بیش از ۲ هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است، افزود: ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر فعالیت شغلی در شرکت پتروشیمی ایلام قرار دارند.

منبع: خبرگزاری پتروشیمی‌ ایران (ایپنا)

http://tejaratava.ir/?p=116102

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.