• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

سال‌های آتی تولید خودروهای برقی سودآور می‌شود/ تولید موتور هیبرید در دستورکار گروه خودروسازی سایپا/ استفاده از ظرفیت مازاد عرضه برق در ساعات بامداد برای شارژ خودروهای برقی

  • کد خبر : 114623
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
سال‌های آتی تولید خودروهای برقی سودآور می‌شود/ تولید موتور هیبرید در دستورکار گروه خودروسازی سایپا/ استفاده از ظرفیت مازاد عرضه برق در ساعات بامداد برای شارژ خودروهای برقی

در چهارمین سلسله سمینار خودروهای برقی که به همت مدیریت مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و همکاری شرکت‌های گروه سایپا برگزار می‌شود،‌ موضوعات مرتبط با سودآوری خودروهای برقی،‌ تولید موتور هیبرید و مشوق‌های که می‌توان برای خریداران خودروهای برقی لحاظ کرد، مطرح و موارد پیشنهادی مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفت.

به گزارش تجارت آوا به نقل از سایپانیوز،‌ علی شیدایی، رئیس هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا در چهارمین سلسله سمینار علمی و تخصصی خودروهای برقی که با ابتکار و ایده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، ‌از چهار هفته پیش آغاز شده است، در خصوص “بررسی تکنولوژی‌ها و چالش‌های خودروهای برقی”، ‌گفت: شرکت‌های خودروساز برای بقا و دوام، کاهش آلایندگی هوا و همچنین پوشش سلایق گروه‌های مختلف مشتریان، بایستی به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کنند.

او با بیان اینکه آغاز اقدامات گروه سایپا در تولید خودروهای برقی،‌ اثر مثبتی بر روی قیمت سهام و ارزش برند گروه سایپا در بورس داشته و خواهد داشت، تصریح کرد: ضرورت دارد برای پایداری در کسب و کار و حفظ سهم بازار از طریق توسعه سبد محصولات و همچنین همسو شدن با تکنولوژی‌های روز دنیا، تولید خودروهای برقی با سرعت پیگیری و اجرا شود.

رئیس هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌های خودروساز دنیا که تولید خودروهای برقی را آغاز کردند،‌ با زیان روبرو شدند اما اطمینان دارند که برنامه بلندمدت آنها در این حوزه موفقیت آمیز خواهد بود، گفت: شرکت فورد اعلام کرده است که یک مدل خودروی برقی‌اش در سال ۲۰۲۲ به میزان ۲٫۱ میلیارد دلار ضرر کرده و این عدد در سال ۲۰۲۳ تا ۳ میلیارد دلار بوده است. اما در مقابل این انتظار را دارد که تا پایان سال ۲۰۲۶ فعالیت در حوزه خودروهای برقی کاملا سودآور شود. شرکت‌هایی چون جنرال موتورز و تسلا نیز چنین افقی را برای محصولات خود متصور هستند.

در نظر گرفتن مشوق برای فروش خودروهای برقی

محمدرضا عبداللهی، مدیر گروه اقتصاد کلان و مدل‌سازی دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز توضیحاتی در خصوص ارتباط دهک‌های درآمدی با تقاضای خودروی برقی، ناترازی انرژی ایران، تعرفه واردات خودروهای برقی، توجیه‌پذیری استفاده از خودروی برقی در ایران با توجه به قیمت بنزین ارائه کرد.

او با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ نسبت خانوارهای دارای خودرو و بدون خودرو تقریبا برابر بوده (۵۰٫۲ درصد بدون خودرو،‌ ۴۹٫۸ درصد دارای خودرو) است، گفت: از آنجا که قیمت خودروهای برقی نسبتا گران است، دهک‌های پایین درآمدی جامعه تمایل و امکان خرید این نوع از خودروها را ندارند. لذا جامعه هدف برای خودروهای برقی (در مقطع فعلی)، دهک های بالای جامعه است، بدین جهت سیاست گذاران با لحاظ کردن مشوق می‌توانند شرایطی را فراهم کنند که این گروه به سمت خرید خودروهای برقی برود.

او با اشاره به وجود ناترازی انرژی در کشور و به خصوص کمبود برق، تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌های صنعت برق که موجب کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری در این حوزه شده، ‌قیمت گذاری است. در صورت تصمیم بر اصلاح قیمت‌ برق شاهد سرمایه‌گذاری در این صنعت خواهیم بود. با این اوصاف پیشنهاد می‌شود برای شارژ خودروهای برقی در مقطع فعلی از ظرفیت مازاد عرضه برق در ساعات بامداد استفاده شود. 

ایران به سمت تولید خودروهای هیبریدی حرکت کند

در ادامه امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه هر کشوری در تولید خودرو برقی زیست بوم (اکو سیستم) مخصوص به خود را دارد و در ایران هم باید بر اساس زیست بوم کشورمان تصمیم‌گیری شود، گفت: شرایط قانونی، حقوقی و سایر موارد در هر کشوری خاص خودش است و در ایران هم باید بر اساس زیرساخت‌ها و توانمندی‌ها تصمیم‌گیری و اقدام‌های لازم صورت گیرد.  

او حرکت به سمت برقی‌سازی خودروها را یک اصل دانست و تاکید کرد: اکثر کشورها به سمت تولید و عرضه خودروهای برقی در حال حرکت هستند و حال اینکه خودرو تمام برقی باشد یا هیبریدی بستگی به شرایط و وضعیت انرژی کشورها دارد. به نظر می رسد برای ایران، واردات و تولید خودروهای هیبریدی (با توجه به منابع غنی ‌نفت و گاز) باید در اولویت باشد.

این استاد دانشگاه افزود: برای آنکه در تولید خودروهای برقی به موفقیت برسیم ضرورت دارد که در حوزه زیرساخت، اقتصاد مصرف، اقتصاد تولید، اقتصاد انرژی و حتی نرخ اشتغال بررسی های دقیقی انجام شود. 

آغاز همکاری گروه سایپا با خودروساز مطرح چینی

هرمز راضی، عضو هیأت مدیره و قائم مقام مدیرعامل در حوزه توسعه محصول گروه سایپا نیز در مورد خودروهای برقی، گفت: گروه خودروسازی سایپا با توجه به ضرورت‌های کشور به خصوص کمک در کاهش آلایندگی هوا و همچنین مصوبات دولت،‌ به سمت تولید (آریا برقی و هیبرید) و واردات خودروهای برقی حرکت کرده و پروژه‌های جدیدی در این حوزه تعریف کرده است.

او با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد هزینه تمام شده خودرو، مربوط به قطعات الکترونیکی است که در این حوزه سرمایه‌گذاری مناسبی هم صورت نگرفته است، تصریح کرد: گروه سایپا با یکی از خودروسازان مطرح چینی که در موضوع خودروهای برقی عملکرد خوبی دارد، همکاری خود را آغاز کرده است. همچنین پروژه‌هایی برای تولید موتور هیبرید در دستور کار است.

خودروهای برقی هزینه‌ کمتری نسبت به خودروهای احتراقی دارند

در ادامه حسین تهرانی نیک‌نژاد، کارشناس ارشد شرکت خودروسازی هواوی چین به صورت برخط به وضعیت مناسب و توسعه‌ای تولید خودرو برقی در کشور چین پرداخت و گفت:  بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه نرم افزار و سخت افزار به تولید خودرو برقی متمایل شده‌اند. در کشور چین حدود ۲۰۰ شرکت سازنده خودروهای برقی وجود دارند که تمام این شرکت‌ها در حوزه برق فعال بودند.

او با بیان اینکه در کشور چین شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری نسبتا کم و نیروی انسانی محدود در حوزه تولید خودرو برقی فعالیت را شروع کردند،‌افزود: خودروهای برقی علاوه بر ایجاد آرامش و آسایش برای استفاده‌کنندگان، هزینه‌های کمتری نسبت به خودروهای احتراقی دارند.

کارشناس ارشد شرکت خودروسازی هواوی چین خاطرنشان کرد: خودروسازانی که تولید خودروهای احتراقی دارند به دلیل داشتن شبکه وسیع زنجیره تامین و نیاز به سرمایه‌گذاری بالا، برای تولید خودروهای برقی با چالش های روبرو می‌شوند اما با این وجود می‌توانند به این سمت حرکت کنند.

او افزود: شرکت‌های خودروساز ایرانی با همراهی شرکت‌های فعال در حوزه آی تی و بهره‌گیری از توان آنها با سرعت بیشتری می‌توانند به سمت خودروهای برقی بروند.

ضرورت ایجاد زیرساخت برای خودروهای برقی

رضا امیری‌فر، مسئول مطالعات فرآیندهای محصول گروه سایپا با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت مناسب برای خودروهای برقی در کشور، گفت: برای آنکه مردم از خودروهای برقی‌ استقبال کنند، ضرورت دارد سیاست‌گذاران برای تامین زیرساخت‌ها به خصوص ایجاد ایستگاه های شارژ، اقدامات لازم را انجام دهند.

او با بیان اینکه دغدغه اصلی خریداران خودروهای برقی، باتری و شارژ آن است، تصریح کرد: باتری خودروهای برقی به سه روش “تعویض باتری”، “بی‌سیم” و “کابلی” شارژ می‌شوند. همچنین عوامل متعددی بر سرعت شارژ خودروهای برقی اثرگذار است که می‌توان به حداکثر توان قابل تحویل ایستگاه شارژ، حداکثر توان دریافتی خودرو، وضعیت باتری، تک فاز یا سه فاز بودن برق ورودی و شرایط آب و هوایی اشاره کرد.

سهم بالای خودروهای بنزینی در انتشار گازهای گلخانه‌ای

در ادامه رامبد سعی‌الدین، رئیس اداره مطالعات راهبردی سرمایه‌های انسانی و اطلاعاتی گروه سایپا درباره میزان آلایندگی خودروهای احتراقی و برقی،‌ گفت: در خودروهای بنزینی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ۲۳٫۳۲کیلوگرم در صد کیلومتر پیمایش است که این میزان برای خودروهای هیبرید و برقی به ترتیب ۱۴٫۴۲ و ۱۰٫۶۷ کیلوگرم در صد کیلومتر پیمایش است. لذا با تولید خودروهای برقی می‌توان گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ناترازی برق در ایران پس از ورود خودروهای برقی به بازار اشاره کرد و گفت: با تغییر عادت مصرف در دنیا و استفاده روز افزون از وسایل برقی، سهم برق در مصرف انرژی جهان به طور پیوسته در حال افزایش است و در سال‌های اخیر به بیش از ۲۰ درصد رسیده است و بر اساس پیش بینی‌ها در سال ۲۰۵۰ مصرف برق به بیش از ۲ برابر خواهد رسید.

گفتنی است، ‌در سلسله سمینارهای علمی و تخصصی در مورد خودروهای برقی، تاکنون سه موضوع،” خودروهای برقی تکنولوژی‌ها و چالش‌ها” ،‌‌”رویکرد جهانی در توسعه خودروهای برقی” و ‌”باتری خودروهای برقی و انواع تکنولوژی‌های ساخت” مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این سمینار به همت مدیریت مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و همکاری شرکت‌های گروه سایپا برگزار شده است. در هفته‌های آتی سلسله سمینارها در حوزه‌های “‌بررسی چالش‌های مکانیکی و الکترومکانیکی خودروهای برقی”،‌ “ارزیابی زیرساخت‌ها و سیاست‌گذاری اقتصادی در زمینه خودروهای برقی” و “معرفی خودروهای پیل سوختی” برگزار می‌شود. این سمینار با هدف آشنایی بیشتر و مناسب‌تر ‌مهندسان و کارشناسان گروه سایپا با برنامه‌های آتی،‌ طراحی و تولید خودروهای برقی، مزایا و معایب خودروهای برقی و روندی که خودروسازان جهانی طی می‌کنند، برپا می‌شود.

http://tejaratava.ir/?p=114623

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.