• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1
مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تاکید کرد:

نمایشگاه ها باید مسأله محور باشند و مشکلی از صنعت کشور را حل کنند

  • کد خبر : 113200
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
نمایشگاه ها باید مسأله محور باشند و مشکلی از صنعت کشور را حل کنند
عباس تقدسی نژاد گفت: ما معتقدیم که نمایشگاه ها باید مسأله محور باشند و هر نمایشگاه مسأله محور، مشکلی از صنعت کشور را حل کند و آن نمایشگاه نقشی در توسعه و پیشرفت کشور داشته باشد. لذا مجموعه صنعت نمایشگاهی سند جامعی را لازم دارد تا تدوین برنامه ها را متناسب با آن سند انجام دهد. ما نمایشگاه را محل پرسش و راه حل مشکلات و پرسش‌ها می دانیم.

نشست خبری چهارمین نمایشگاه تخصصی دوچرخه، موتورسیکلت، وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی و قطعات یدکی، روز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۲  با حضور عباس تقدسی نژاد مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب و محمدمهدی میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در محل ساختمان معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران برگزار شد.

عباس تقدسی نژاد، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در این نشست گفت: چهارمین نمایشگاه تخصصی دوچرخه، موتورسیکلت، وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی و قطعات یدکی را در حالی از ۲۰ تا ۲۳ دی برگزار می کنیم که سال گذشته این نمایشگاه رکورد بازدید مردمی را در سطح کشور شکسته بود. برای امسال در وسعت نمایشگاه رشد ۱۰۰ درصدی داریم و ۳۰ هزار متر فضا زیر بار می رود و این نمایشگاه بیش از ۴۰۰ برند را میزبانی می کند.

وی افزود: ما معتقدیم که نمایشگاه ها باید مسأله محور باشند و هر نمایشگاه مسأله محور، مشکلی از صنعت کشور را حل کند و آن نمایشگاه نقشی در توسعه و پیشرفت کشور داشته باشد. لذا مجموعه صنعت نمایشگاهی سند جامعی را لازم دارد تا تدوین برنامه ها را متناسب با آن سند انجام دهد. ما نمایشگاه را محل پرسش و راه حل مشکلات و پرسش‌ها می دانیم.

تقدسی نژاد ادامه داد: یکی از مشکلات کشور بحث آلودگی هوا است که بخشی از معضل آن با موتور سیکلت ها گره خورده که آلودگی چشمگیری دارند. تشکل فراگیری را برای ایجاد خانه صنعت نمایشگاهی برای مصرف داخلی و حوزه کشورهای همسو در بحث صنعت نمایشگاهی و روابط تجاری و بازرگانی با آنها داریم که در دو سمت داخل کشور خانه صنعت نمایشگاهی و در سطح بین الملل باید با نگاه جامع تری به صورت بین المللی به این صنعت فکر کرد.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب اضافه کرد: افق دید صنعت نمایشگاهی کوتاه‌مدت است که باید به افق بلند مدت تبدیل شود و باید به سمت صنعتی شدن برویم. در این صنعت به جای صنعتی شدن، بیشتر درگیر حواشی هستیم.

وی گفت: تفاهم سازمان توسعه تجارت با شهرداری در حال شکل گیری است که قطعا به تقویت این مسأله کمک می کند.

تقدسی نژاد یادآور شد: تلاش می کنیم که در مجموعه شهر آفتاب‌ صرفا برگزاری چند نمایشگاه را دنبال نکند بلکه به دنبال یک گفتمان سازی در این صنعت نیز باشد و این مساله برون‌داد واقعی نمایشگاه های برگزار شده باشد و در خروجی برگزاری نمایشگاه ها به غیر از متراژ و تعداد بازدیدها به حل مساله نیز افتخار کنیم.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب عنوان کرد: باید از بسته بودن فضای نمایشگاهی خارج شویم و تنوع بخشی به نوع نمایشگاه ها را دنبال کنیم. در موضوع نمایشگاه خودرو که‌ در بهمن ماه برگزار می‌شود نگاه ما جنس گفتمان سازی برای حل مساله خودرو را دارد تا بر اساس روابط خوبی بین شهرداری و دولت برای واردات خودروهای برقی شکل گرفته بتوانیم عقب ماندگی های حوزه خودرو را تا حدودی جبران کنیم.

وی ادامه داد: جنس موضوع تفاهم با سازمان توسعه تجارت نه از جنس ضعف طرفین و نه کوتاه آمدن یکی از آنها است بلکه تحولی است که دو طرف می خواهند در این حوزه شکل دهند و با نگاه اقتدار بخشی به صنعت نمایشگاهی است.

تقدسی نژاد بیان کرد: از آنجا که سایت های نمایشگاهی اثربخشی کمی در حوزه صنعت نمایشگاهی دارند، بر همین اساس در سال گذشته بخشی از تصمیم سازی ها در حوزه نمایشگاهی به انجمن سایت های نمایشگاهی سپرده شد و این تصمیم خوبی بود.

مدیر عامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب افزود: این‌ نمایشگاه با توجه به مباحثی مانند هوای پاک مطرح است و می تواند یک رویداد خاصی برای این حل مساله بغرنج شهر تهران باشد. امیدواریم شاهد مباحث تخصصی حوزه مرتبط با آلودگی هوا و کمک چنین نمایشگاه هایی به رفع آن باشیم.

وی گفت: ۱۲ میلیون موتور سیکلت در کشور داریم که ۹ میلیون از آنها دودزا هستند و شرایط استاندارد را ندارند، امیدواریم این نمایشگاه به نوسازی ناوگان موتور کمک کند و از مونتاژ کاری صنعت موتور به سمت تولید کننده بودن در این صنعت پیش برویم. همچنین با توجه به ارتباط مستقیم مشتری با بازار در این نمایشگاه، تولیدکنندگان می توانند از نیازهای بازار و مردم مطلع شوند و تولیدات‌شان را براساس آن انجام دهند.

تقدسی نژاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره انتفال ترافیک به جنوب تهران به واسطه برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب گفت: ما در نمایشگاه شهر آفتاب در جایگاهی قرار گرفتیم که در طرح توسعه شهری به هیچ وجه بخش مسکونی در نظر گرفته نشده است. ضمن اینکه مسیر ورودی اصلی نمایشگاه اتوبان خلیج فارس است که خروجی تهران به شمار می رود و ترافیک آن ناشی از عوارضی است که در آن محدوده وجود دارد، بیش از یک سال و نیم است که جلساتی گذاشته شده و همه نهادهای مرتبط معتقدند که این عوارضی هیچ استفاده ای ندارد و پلاک خوان ها از آن جدا شده و این سازه موجود ترافیک ایجاد می کند و  باید به بعد از فرودگاه منتقل شود و در نقطه فعلی یک المان زیبا ایجاد شود.

وی افزود: در طرح جامع توسعه آستان امام‌ (ره) نیز که ساخت یک ورزشگاه نیز در نزدیکی شهر آفتاب‌ در نظر گرفته شده، چندین ورودی مختلف دیده شده که برای جلوگیری از ترافیک باید این ورودی ها تکمیل شود. این طرح مدت ها روی زمین مانده و یکی از توافقات ما با آستان این بود که نمایشگاه را توسعه دهیم و در ازای آن، شهرداری بخش روی زمین مانده این طرح جامع را تکمیل کند.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب عنوان کرد: همچنین راه اندازی متروی پرند و تردد با این مترو می تواند به حل مساله ترافیک کمک کمد. علاوه بر این دو مترو ایستگاه شاهد و حرم مطهر نیز برای کاهش ترافیک موثر هستند و عدم توسعه مسکونی محدوده شهر افتاب و تکمیل شاهراه‌ها نیز می تواند به حل مساله ترافیک کمک کنند.

تقدسی نژاد در پاسخ به سوالی درباره انتقال نمایشگاه ها از محل نمایشگاه بین المللی به شهر آفتاب و عدم استقبال از آن توسط برگزار کنندگان گفت: این مساله موضوع امروز و دیروز نیست بلکه از سال ۸۳ برنامه ریزی شده است . اما درباره طرح جامع نمایشگاه شهرآفتاب که به‌صورت کامل انجام‌نشده باید بگویم این طرح در حال تکمیل شدن است. درباره برگزاری نمایشگاه ها در شهر آفتاب نیز باید اعلام کنم که برای سال آینده در تقویم نمایشگاه جا برای انتخاب برگزار کنندگان نداریم و با چالش تعداد زیاد نمایشگاه مواجه هستیم و این نشان از علاقمندی مجموعه ها برای برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب دارد. اخیرا شهرداری توافق خوبی با سازمان توسعه تجارت  کرده که بر اساس آن برای سال آینده نمایشگاه ها به صورت نصف بین دو مجموعه شهر آفتاب و نمایشگاه بین المللی  تقسیم می شود و برای سال های بعد از آن نیز به تناوب تکمیل نمایشگاه شهر آفتاب تصمیم گیری خواهد شد.

محمدمهدی میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس مطالعات، سهم موتور سیکلت ها در جابجایی روزانه در شهر تهران حدود ۱۳ درصد است که این عدد در سالیان قبل ۵ تا ۶ درصد بود. بنابراین باید موتور سیکلت را به عنوان یکی از مدهای اصلی حمل و نقل در نظر بگیریم و درباره آن برنامه ریزی های لازم را در بخش تولیدکنندگان و استفاده کنندگان و سیاستگذاران داشته باشیم.

میرزایی قمی ادامه داد: موتور سیکلت ها یکی از منابع اصلی انتشار آلودگی هوا شناخته می شوند، براساس اطلاعات سال ۹۶ سهم ۲۱.۳ درصد در آلایندگی هوا و ۱۰.۱ درصد در انتشار ذرات معلق دارند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: بر اساس مدل سازی که در شرکت کنترل کیفیت هوا انجام دادیم، هر موتور فرسوده کاربراتوری ۱۰ برابر نسبت به موتورهای به روز و ۱۳ برابر نسبت به خودروی استاندارد یورو ۵ آلایندگی دارد و بر اساس سهم استفاده از آن باید نسبت به جایگزینی این موتور سیکلت های کاربراتوری برنامه ریزی کنیم.

وی بیان کرد: برنامه ما جایگزینی موتور های برقی به جای موتور سیکلت های کاربراتوری فرسوده است که براساس آن طرح سوآپ باتری در بحث موتور سیکلت برقی مطرح است.

میرزایی قمی گفت: در سفر اخیر شهردار تهران به چین بحث واردات ۱۰۰ هزار موتور سیکلت برقی در دستور کار قرار گرفت که بر اساس برآوردها اگر این جایگزینی با موتورهای فرسوده انجام شود عایدی اقتصادی هم به جهت کاهش آلاینده های هوا و هم کاهش مصرف سوخت در طول مدیریت طرح در حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد داشت.

قمی در خصوص مصرف برق ناشی از شارژ وسایل حمل و نقل برقی توضیح داد: برقی سازی یک پکیج است که باید همه موارد آن به صورت همزمان و هم‌راستا در نظر گرفته شود. همه این وسایل حمل و نقلی برقی که بحث آنها برای اضافه شدن به تهران برای ۳ تا ۴ سال آینده مطرح است، روزانه حدود ۵۳۰ مگاوات مصرف دارند. موتور سیکلت  های برقی نیاز به ۱۰ درصد و تاکسی های برقی به ۲۰ درصد شارژ در طول روز دارند و مدیریت زمان در طول روز و شب و مدیریت زمان پیک مصرف می تواند مشکل تامین برق برای شارژ را حل کند.

میرزایی قمی در پاسخ به سوالی درباره آلایندگی موتور سیکلت های جدید توضیح داد: بر اساس قانون هوای پاک کلیه موتور سیکلت های تولیدی باید سطح استاندارد یورو ۴ را داشته باشند و سازمان محیط زیست به عنوان ناظر بر موتورهای وارداتی و تولیدی نظارت می کند اما باید در نظر داشته باشیم که در مجموع هر وسیله نقلیه با سوخت فسیلی یک میزان حداقلی از آلایندگی را دارد.

وی درباره ورود تاکسی ها و موتورسیکلت های برقی  بیان کرد: برای اولین بار در تفاهم با پست، حدود ۱۶۰ هزار موتور سیکلت برقی تحویل شرکت پست شد. همچنین در رابطه با کند بودن واردات این وسایل حمل و نقل برقی که مورد انتقاد رئیس شورای شهر نیز قرار گرفته بود باید گفت که در بحث واردات این تاکسی ها و موتور سیکلت های برقی بحث  تخصیص بودجه‌ با تامین نقدینگی متفاوت است یعنی بودجه تخصیص پیدا کرده اما نقدینگی آن ها تامین نشده است.

http://tejaratava.ir/?p=113200

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.